گروه بورس کالا- حدیث موسوی: تب خریدهای پایان سال بازار فولاد فروکش کرده است. این جمله را یکی از معامله‌گران در تشریح روند معاملات روزانه بازار آهن هفته گذشته بیان کرد و گفت: با آنکه هنوز هم صحبت اصلی میان تجار و خریداران آهن در ارتباط با رشد هزینه‌های تولید و بهای تمام شده محصولات فولادی به علت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سال آینده است، اما دیگر رغبتی نیز به خریدهای انباری از سوی این طیف وجود ندارد و بازار به نوعی به استقبال نوروز رفته است.
طی هفته گذشته متوسط قیمت شمش‌های بلوم وارداتی به کشور تماما تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز بود، به طوری که برخی روزها این محصول با رشد قیمت روبه‌رو می‌شد و در روزهای دیگر با ثبات یا کاهش نرخ. اما به هر ترتیب در طول این هفته شمش از متوسط قیمت ۱۶۷۲ تومان به ۱۶۷۷ تومان افزایش یافت.
در بازار مقاطع نیز متوسط قیمت میلگرد سایزهای نرمال متاثر از مازاد عرضه این محصولات در بازار آزاد، با نوسانات نزولی قیمت روبه‌رو شد و از میانگین قیمت ۱۸۵۵ تومان به ۱۸۴۵ تنزل کرد. متوسط بهای تیرآهن‌های شاخه سنگین نیز از ۱۷ اسفندماه تا بیست و یکم این ماه، حدود ۶ هزار تومان در هر شاخه کاهش یافت و از رقم ۹۵۴ هزار تومان به ۹۴۸ هزار تومان رسید.
در این میان نوسانات قیمتی در طول هفته گذشته نیز بیشترین حجم معاملات فولاد مربوط به بورس کالا بود نه بازار آزاد. در این هفته بالغ بر ۱۹۱ هزار و ۶۳۶ تن انواع محصولات فولادی اعم از شمش، تختال و مقاطع در قالب قراردادهای نقد و سلف در تالار صنعتی عرضه شد که حدود ۱۴۴ هزار تن آن؛ یعنی ۷۵ درصد از حجم عرضه‌ها خریداری شد. هرچند در ارتباط با این معاملات باید افزود، نسبت حجم معامله به عرضه محصولات فولادی در تالار صنعتی در این هفته نسبت به هفته‌های قبل حدودا کاهش ۲۰ درصدی را تجربه کرد.
در هفته پیش رو نیز پیش‌بینی می‌شود معاملات فولاد در بازار آزاد تنها محدود به مراکز استان‌ها و تهران خواهد بود؛ چراکه هرساله مسوولان ذی‌ربط از تاریخ ۲۴ اسفندماه تردد تریلی در جاده‌های کشور را ممنوع اعلام می‌کنند. از این‌رو فعالان بازار معتقدند به علت این ممنوعیت در تردد جاده‌ای، مبادلات عمده آهن به پس از تعطیلات نوروزی موکول شده و شاهد اتفاق خاصی در سطح بازار به جز خرید و فروش‌های بسیار محدود و جزئی نخواهیم بود.
شمش لندن به ۴۰۰ دلار در هر تن رسید
از سوی دیگر همزمان با بالا گرفتن تنش‌های اخیر در اوکراین نیز، مامن‌های سنتی سرمایه‌گذاری، یعنی دلار و ین در بازارهای بین‌المللی تقویت شدند.
به همین دلیل در بورس کالایی لندن (LME) پس از مدت‌ها ثبات قیمت شمش فولاد (۳۶۵ دلار در هر تن)، سرانجام سد این ثبات به واسطه تقویت نرخ دلار در برابر دیگر ارزهای رایج جهانی شکسته شد. به این ترتیب در کمتر از دو هفته یعنی از ۴ مارس تا چهاردهم این ماه، قیمت هر تن شمش از ۳۶۵ دلار به ۴۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت.

بازار آهن به استقبال نوروز رفت