پای نفت به بورس انرژی باز شد - ۱۹ اسفند ۹۲
مهر- پس از توافق وزیر نفت و رئیس سازمان بورس، هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران هم با عرضه نفت خام در بورس انرژی موافقت کرد و از بهار سال آینده به‌طور متوسط روزانه 5 هزار بشکه نفت در بورس عرضه خواهد شد.
پس از عرضه میعانات گازی، گاز مایع و برخی فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی، وزارت نفت و سازمان بورس برای عرضه نفت خام در بورس انرژی به توافق رسیدند. از این رو پس از صدور دستور عرضه طلای سیاه در بورس انرژی توسط بیژن زنگنه، این پیشنهاد وزیر نفت در هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران نیز به تصویب رسید. در حال حاضر زیرساخت‌های فنی و عملیاتی توسط شرکت ملی نفت برای بارگیری و حمل فیزیکی نفت خام در سطح کشور در حال انجام است؛ ضمن آنکه قرار است نفت خام عرضه شده در بورس انرژی صرفا برای تامین خوراک پالایشگاه‌های کوچک داخلی انجام شود و تاکنون شرایط صادرات نفت به بازارهای بین‌المللی از طریق بورس انرژی فراهم نشده است.
از آذر ماه سال جاری هم عرضه میعانات گازی در بورس انرژی آغاز شده است، براساس توافق انجام شده قرار بود از بهمن ماه سال‌جاری شرکت ملی نفت ایران عرضه میعانات گازی تولیدی فازهای پارس جنوبی را در بورس انرژی آغاز کند.
مطابق برنامه از آذر ماه سال جاری تاکنون روزانه ۱۰ هزار بشکه میعانات گازی در بورس انرژی عرضه شده است؛ ضمن آنکه از شهریور ماه سال‌جاری تاکنون نیز بیش از ۳۵۰ میلیارد دلار محصولات نفت و گازی در بورس انرژی عرضه شده است.