احوال اونس در نوسانات سیاسی
الهام بادپا (بیتا)* در هفته‌ای که سپری شد خبرهایی همچون تنش‌های سیاسی در اوکراین، اظهارات رئیس بانک مرکزی اروپا، سخنان مقامات ارشد فدرال رزرو همراه با انتشار گزارش‌هایی از اوضاع اقتصادی آمریکا، اروپا و چین به بروز نوساناتی در نرخ ارز و قیمت طلا منجر شد.
هفته گذشته میلادی در حالی آغاز شد که تشدید بحران سیاسی در اوکراین و اعزام نیروهای نظامی روسیه به این کشور، ریسک‌‌گریزی فعالان بازار را در سرتاسر جهان افزایش داد؛ طوری که سرمایه‌گذاران خرید ارزها و دارایی‌های مطمئن‌تر همچون دلار آمریکا، فرانک سوئیس، ین ژاپن و طلا را بر فعالیت در بازارهای سهام و خرید یورو ترجیح دادند. در این میان گزارش نه چندان مطلوبی از اوضاع اقتصادی چین نیز منتشر شد که بر این نگرانی‌ها افزود.
تصمیم روسیه مبنی بر عدم گسترش فعالیت نظامی در اوکراین با فروکش‌ کردن حس عدم اطمینان موجود موجب شد فعالان بازار مجددا به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک‌تر همچون سهام ترغیب شوند؛ عاملی که در نهایت به بازارهای روز سه‌شنبه جان تازه‌ای بخشید و تقاضا برای طلا را کاهش داد. البته مواردی همچون بستن موقعیت‌های خرید و افت خرید فیزیکی طلا در آسیا هم نقش مهمی در پایین آمدن بهای اونس
طلا داشتند.
در این بین با اینکه اظهارات پوتین و آمادگی روسیه و آمریکا برای انجام مذاکره با هدف کاهش اختلافات در اوکراین تا حدی آرامش را به بازارهای روز چهارشنبه هفته گذشته بازگرداند، اما در کل ادامه خروج سرمایه‌گذاران از بازار سهام و احتیاط آنها نسبت به اوضاع اوکراین روند بازارها را تحت تاثیر قرار داد و به افت آنها منجر شد. در این میان با توجه به اینکه وضعیت رکود در منطقه پولی یورو همچنان نگران‌کننده بود، احتمال اجرای برنامه‌های حمایتی بیشتر و یا حتی کاهش نرخ بهره اروپا از سوی بانک مرکزی اروپا وجود داشت که این مساله هم فشار رو به پایینی بر ارزش یورو وارد ‌ساخت. در عین حال فعالان بازار طلا در انتظار خبرهای مربوط به بازار کار آمریکا به سر می‌بردند که قرار بود در روزهای پایانی هفته منتشر شوند؛ مساله‌ای که موجب شد شاهد نوسان خاصی در قیمت طلا در این روز نباشیم.
انتشار گزارش‌های مثبتی از اوضاع اقتصادی آمریکا و اروپا همراه با اظهارات رئیس بانک مرکزی نیویورک درخصوص اینکه نرخ بهره آمریکا احتمالا تا اواسط سال ۲۰۱۵ در سطح پایین فعلی باقی خواهد ماند بازارهای سهام روز پنج‌شنبه را قوت بخشید. به علاوه در شرایطی که صندوق بین‌المللی پول از ECB انتظار داشت اقدامی در جهت بهبود وضعیت رکود و بیکاری انجام دهد، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد این بانک تغییری در نرخ بهره نخواهد داد؛ تصمیمی که به رشد ارزش یورو و طلا انجامید. قابل ذکر است نرخ‌های تورم و بیکاری در منطقه پولی یورو به ترتیب ۸/۰ و ۱۲ درصد بوده و بانک مرکزی اروپا انتظار دارد نرخ تورم تا سال ۲۰۱۶ رشد آرامی را تا ۷/۱ درصد تجربه کند.
در کل جو روانی بازار روز جمعه به گونه‌ای مبهم، محتاط و نگران‌ به نظر می‌رسید؛ به طوری که سرمایه‌گذاران به دلیل ادامه تنش‌ها در اوکراین و نامطمئن‌ بودن جریانات سیاسی در آن ترجیح دادند موقعیتی باز در پایان هفته نداشته باشند. اگرچه آمارها و ارقامی هم از اوضاع اقتصادی آمریکا و اروپا اعلام شد که تاثیری مثبت بر ریسک‌پذیری افراد گذاشت.
در این روز گزارش منتشر شده از وضعیت بازار کار آمریکا حاکی از رشد دور از انتظار اشتغال در بخش غیرکشاورزی بود که این گمانه‌زنی را تقویت کرد که سرمای هوا در ارائه گزارش‌های ضعیف پیشین نقش عمده‌ای داشته و در نتیجه از لحاظ بنیادی می‌توان به روند بهبود در بزرگ‌ترین اقتصاد دنیا امیدوار بود؛ حس مثبتی که شاخص دلار را افزایش و بهای طلا را کاهش داد. از سوی دیگر اظهارات ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم نیاز به اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتر در شرایط فعلی فشار رو به بالایی بر ارزش یورو وارد ساخت.
همواره در شرایط عدم اطمینان، چه از لحاظ اقتصادی و چه سیاسی، تقاضا برای طلا به عنوان کالایی با حاشیه ایمنی بالاتر افزایش می‌یابد. این روزها حساسیت فعالان بازار طلا به خبرهای مربوط به بحران سیاسی در اوکراین بسیار بالا بوده و سرمایه‌گذاران نتیجه مذاکرات و اقدامات غرب و روسیه برای حل معضل پیش آمده را به شدت پیگیری می‌کنند. گزارش‌های مهمی هم قرار است در هفته جاری منتشر شوند که قطعا با توجه به بار روانی خود بر روند قیمت طلا تاثیر خواهند گذاشت.
* تحلیلگر بازارهای جهانی - شرکت کارگزاری بهمن