گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در نبود معاملات جهانی طلا در دو روز ابتدای هفته، دلار توانست به بازیگر اصلی میدان تبدیل شود. این ارز مهم در ادامه روند صعودی که تقریبا از دو هفته گذشته آغاز کرده است، در طول دو روز گذشته در مسیر افزایش قیمت قرار داشت تا جایی که دیروز برای ساعاتی از مرز 3050 تومان هم عبور کرد.
در این میان برخی صرافی‌ها ۳۰۵۵ تومان را هم برای فروش دلار بر تابلوی خود ثبت کردند. این قیمت البته پایدار نبود و در ادامه به حدود ۳۰۴۰ تومان بازگشت. از میان سه عامل مهمی که بر بازار ارز اثرگذارند - میزان عرضه و تقاضا، تقاضای سفته بازی و سیاست‌های بانک مرکزی - عامل اول به میزان فراوانی در نوسانات یکی دو هفته اخیر دخیل بوده است. این نوسانات البته سفته بازان را هم دوباره و پس از مدت‌ها به بازار ارز وارد کرده است. اما به نظر نمی‌رسد بانک مرکزی در این میان در بازار ارز به شکل محسوس یا نامحسوس دخالتی کرده باشد و به‌طور قطع می‌توان گفت از روش‌های دولت‌های نهم و دهم نیز که در ماه‌های پایانی سال با هدف کنترل بازار ارز اجرا می‌شد و در اغلب موارد به افت و خیزهای غیرمنطقی می‌انجامید، استفاده نکرده است. حتی سیاست جمع‌آوری ریال در ماه‌های پایانی سال به منظور پرداخت حقوق و عیدی کارمندان دولت، توسط این بانک از طریق انتشار اوراق مشارکت صورت گرفت که عملا تاثیری بر بازار دلار نداشت.
به این ترتیب روند روزهای اخیر دلار که بالاخره توانسته بازار راکد آن را رونق ببخشد، روالی عادی به نظر می‌رسد چراکه عوامل موثر بر این صعود واقعی‌اند. از آن جمله می‌توان به تقاضای مسافران نوروزی، خبر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در اوایل سال آینده و افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد.
روز گذشته در نبود معاملات جهانی طلا، صعود دلار توانست باز هم سکه‌های بازار آتی را با خود همراه کند. در ابتدای دادوستدهای این روز سررسیدهای این بازار بین ۱۴ تا ۳۶ هزار تومان افزایش قیمت داشتند و به تدریج تا میانه معاملات در بالاترین قیمت بین
۱۵ تا ۴۰ هزار تومان صعود کردند. این در حالی بود که افزایش بهای سکه نقدی تنها پنج تا ۶ هزار تومان بود (قیمت سکه تمام بهار تا میانه معاملات دیروز بین ۹۷۰ تا ۹۷۵ هزار تومان در نوسان بود). البته آتی سکه هم در ادامه کمی از شدت افزایش قیمت‌ها کاست. اختلاف بین سررسیدهای آتی سکه در روز گذشته باز هم افزایش داشت و به ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان می‌رسید یعنی ارقامی که در زمان‌هایی همچون روزهای شدت گرفتن بحران سوریه به آن رسیده بود. این مساله موجب شد تا تفاوت قیمت سکه نقدی با دورترین سررسید آتی - که در دو ماه گذشته به کمتر از ۵۰ هزار تومان رسیده بود - روز گذشته به بیش از ۲۰۰ هزار تومان برسد. در همین حال دو سررسید نزدیک و دور این بازار هم روز گذشته بیش از ۱۸۰ هزار تومان اختلاف قیمت داشتند. همانطور که در روزهای گذشته نیز عنوان شد، این اختلاف قیمت‌ها تا حدودی غیرمنطقی است و بازیگران آتی باید با آگاهی کامل وارد موقعیت‌های جدید شوند.
پیرامون تحرکات جهانی طلا باید گفت برنامه تداوم کاهش خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا علاوه‌بر اینکه می‌تواند به پیش‌بینی شرکت‌کنندگان در نظرسنجی کیتکو برای این هفته جامه عمل بپوشاند (بیش از ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به کاهش قیمت طلا رای داده‌اند)، عملا به ضرر طلا وارد عمل شده و می‌تواند روند حرکتی اونس این فلز را حداقل تا سیگنال بعدی تاثیرگذار بر نرخ فلز زرد، رو‌به کاهش نگه دارد.
به اعتقاد برخی تحلیلگران تکنیکال سطح قیمتی ۱۳۲۱ تا ۱۳۲۶ دلاری برای طلا طی روزهای آینده اهمیت زیادی خواهد داشت. اگر قیمت طلا نتواند این سطح قیمتی را در روزهای آینده حفظ کند، احتمال کاهش قیمت فلز زرد به کمتر از ۱۳۱۷ دلار نیز وجود دارد ولی در صورت حفظ این سطح قیمتی احتمال افزایش قیمت طلا به بیش از ۱۳۴۲ دلار نیز وجود دارد.
قیمت این فلز در پایان معاملات روز جمعه ۱۳۲۶ دلار بود. به اعتقاد این گروه در صورت ادامه روند نزولی قیمت طلا احتمال افت بیشتر قیمت‌ها به کمتر از ۱۲۹۱ دلار نیز وجود دارد. به هر ترتیب امروز علاوه‌بر تحرکات دلار، طلا هم دوباره وارد بازی شده و در مسیر پیش روی سکه‌های آتی اثرگذار است.

اختلاف 200 هزار تومانی سکه نقدی و سررسید شهریور

اختلاف 200 هزار تومانی سکه نقدی و سررسید شهریور