گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته معاملات مس در بازار آزاد فلزات پایه با افت قیمت ۵۰ تومانی در هر کیلو نسبت به پنجشنبه گذشته مواجه شد و با قیمت ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان به فروش رسید. به گفته فعالان آگاه این کاهش نرخ متاثر از ریزش قیمت جهانی این فلز روز جمعه در بورس لندن بوده است. کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به روند جهانی نرخ مس احتمالا معاملات این هفته بورس کالا هم با افت قیمت همراه شود. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که برخی از محصولات مس طی هفته گذشته نیز در مقایسه با دو هفته قبل با کاهش قیمت همراه بوده‌اند، به طوری که در این مدت بهای پایانی مس کاتد از ۱۹ هزار و ۳۳۳ تومان به ۱۹ هزار و ۴۴۴ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید. البته قیمت پایه مفتول هم که به دلیل افزایش تقاضا رشد اندکی را تجربه کرده بود، نسبت به هفته ما قبل کاهش نرخ داشت.

البته پیش‌بینی می‌شود با توجه به بالا بودن تقاضا به دلیل روزهای پایانی سال جاری، قیمت‌ها در بورس افت زیادی را تجربه نکنند. از طرفی نیز بر اساس یکسری اخبار و شایعات منتشر شده به نظر می‌رسد سال آینده در محاسبه فرمول مس به جای ارز مبادله‌ای از ارز آزاد ۲ هزار و ۶۵۰ تومان استفاده خواهد شد که اگر این موضوع صحت داشته باشد احتمالا با افزایش قیمت‌ این محصول در سال جدید روبه رو خواهیم بود.

این موضوع در حالی است که یک کارشناس بازار در‌خصوص قیمت محصولات مس در سال آتی گفت: علاوه‌بر تغییر فرمول این فلز در سال آینده که موجب تغییر نرخ آن خواهد شد، از آنجا که قیمت مس در بازار داخل کاملا منطبق بر قیمت‌های جهانی بوده و از آن تبعیت می‌کند، بنابراین با توجه به کاهش بهای جهانی این فلز، نرخ مس در داخل نیز کاهشی خواهد شد.

از طرفی کاهش قیمت نفت نیز هزینه انرژی را در واحدهای تولیدی پایین آورده و به‌طور مستقیم قیمت مس را تحت تاثیر قرار داده است. همچنین این مساله موجب شده تا هزینه‌های حمل و نقل هم که یکی از عوامل اساسی در بازار کالا و فلزات پایه است، با افت نرخ نفت کاهشی شود، چراکه قیمت‌های جهانی نفت با قیمت مس همبستگی مثبت داشته و معمولا تغییرات این دو هم جهت است.

البته ناگفته نماند که اخبار انتشار یافته از کاهش واردات چین نیز به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات جهان موجب افت قیمت این فلز شده است، چرا‌که کاهش واردات مس توسط کشور چین به مفهوم افت تقاضای مصرف جهانی است که منجر به کاهش قیمت مس می‌شود.