جهان‌سهم- بنا به اعلام وزارت بازرگانی آمریکا، خرید خانه‌های جدید در این کشور در ماه ژانویه به شکلی غیرمنتظره افزایش یافته و به بالاترین میزان در بیش از ۵ سال اخیر رسیده است. به باور تحلیلگران این امر به معنای قدرت اقتصاد آمریکا و ادامه روند بهتر شدن وضعیت است. اما با انتشار گزارش وزارت بازرگانی، ارزش دلار در برابر یورو رشد کرد و زمینه کاهش قیمت مس و طلا فراهم شد. از روز پنج‌شنبه نیز قیمت مس و برخی دیگر از فلزات اساسی کاهش یافته‌اند این در حالی است که روز چهارشنبه پس از انتشار گزارش یاد شده، شاخص‌های مالی در آمریکا رشد کردند، اما به دلیل رشد ارزش دلار، بازار فلزات اساسی وضعیت خوبی ندارد. عامل دیگر کاهش ۵/۱ درصدی قیمت مس در ۲ روز اخیر، نگرانی از وضعیت اقتصاد چین است.

در گزارش وزارت بازرگانی آمریکا آمده است، در ماه ژانویه فروش خانه‌های جدید با ۶/۹ درصد افزایش به ۴۶۸ هزار مورد در مقیاس سالانه رسیده که بالاتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ و بالاترین میزان از ژوئیه ۲۰۰۸ است. تحلیلگران بازار مسکن آمریکا امیدوارند طی دو ماه آینده بر میزان فروش خانه‌ها در این کشور افزوده شود. در حال حاضر عرضه محدود مسکن، افزایش هزینه‌های استقراض و شرایط نامطلوب اعتبار‌دهی از رشد طبیعی بخش مسکن جلوگیری کرده است. اگر روند ایجاد فرصت‌های شغلی ادامه پیدا کند، توان مصرف و تقاضا برای مسکن هم بالا خواهد رفت و به دلیل تاثیرگذاری بخش مسکن بر ده‌ها بخش دیگر اقتصاد، بهبود وضعیت آن به رونق اقتصاد منجر خواهد شد.

رشد فروش خانه‌های جدید خبری مثبت برای بازار مس و برخی دیگر از فلزات اساسی است، اما مشاهده شده که قیمت مس با حدود ۵/۱ درصد کاهش به حدود ۷۰۰۰ دلار در هر تن رسیده که پایین‌ترین میزان در دو ماه اخیر است. پس از انتشار گزارش وزارت بازرگانی آمریکا ارزش دلار در برابر یورو ۵/۰ درصد رشد کرد زیرا احتمال کند یا متوقف شدن برنامه کاهش خرید اوراق قرضه دولت آمریکا کاهش یافته است.

از طرف دیگر خبرهایی که اخیرا از وضعیت اقتصاد چین منتشر شده نگرانی‌هایی درباره کاهش نرخ رشد اقتصادی این کشور به وجود آورده است. اقتصاد چین سال گذشته میلادی ۷/۷ درصد رشد کرد. اما به باور بسیاری از تحلیلگران امسال نرخ رشد به سختی به ۵/۷ درصد خواهد رسید. البته رهبران چین هنوز نرخ هدف را برای رشد اقتصادی در سال جاری تعیین نکرده‌اند، اما نخست وزیر چین معتقد است نرخ رشد بالای ۷ درصد برای حفظ فرصت‌های شغلی کافی است.

در این نرخ رشد، تقاضا برای مس رشد قابل‌ ملاحظه‌ای نخواهد داشت و با توجه افزایش عرضه این فلز مهم اساسی، طبیعی است قیمت‌ها تحت فشار هستند و در برابر تغییرات ارزش دلار بسیار آسیب‌پذیر شده‌اند.