سکه آتی مسیر دلار را ترجیح داد
گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پس از اینکه در معاملات پایان هفته بازارهای جهانی قیمت طلا رو به نزول گذاشت و دلار هم کاهشی شد، انتظار می‌رفت طی دو روز ابتدایی هفته جاری، شاهد کاهش نسبی یا نوسان قیمت سکه در محدوده قیمت‌های روز پنج‌شنبه باشیم به این دلیل که حالا سکه این دو بال پرواز قیمت خود را از دست داده؛ ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها برای روند حرکتی اونس طلا در هفته جدید میلادی نیز حکایت از کاهش قیمت داشت، اما بر‌خلاف انتظار در شروع معاملات روز گذشته بازارهای آتی و نقدی سکه، بر قیمت آنها افزوده شد که البته در ادامه تا حدودی از این مسیر بازگشتند.
افزایش بهای سکه نقدی البته چندان چشمگیر نبود اما سکه‌های آتی از نزدیک‌ترین تا دورترین سررسید در ابتدا بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان بر قیمت افزودند. به این ترتیب سه سررسید اول کمتر از یک و سررسید شهریور کمتر از دو درصد صعودی شدند. این صعود البته کمی ادامه‌دار شد تا جایی که این رقم در بالاترین قیمت از سررسید نزدیک تا دور به بین ۱۴ تا ۴۵ هزار تومان (بین یک تا پنج درصد افزایش) رسید.
از طرفی قیمت دلار که سه‌شنبه هفته گذشته توانسته بود مرز ۳۰۰۰ تومان را بشکند، در دو روز پایانی آن هفته دوباره به زیر این سطح سقوط کرد. این ارز مهم اما دیروز دوباره موفق شد از مرز ۳۰۰۰ تومان عبور کرده و همانند هفته گذشته در محدوده ۳۰۲۵ تومان دادوستد شود. به این ترتیب یکی از عوامل کمک کننده به صعود سکه بازگشت تا قیمت‌های شنبه را برای ساعاتی با افزایش مواجه کند. به گفته برخی صرافان بازار، وجود تقاضا برای این ارز توانسته سطح مقاومتی ۳۰۰۰ تومانی را برای دلار به سطح حمایتی تبدیل کند. با این وجود و به‌رغم اینکه معاملات بازار ارز و سکه این روزها به نسبت ماه‌های اخیر کمی رونق گرفته، صرافان معتقدند که رونق بازار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر است.
در ادامه خرید و فروش‌های روز گذشته سکه‌های نقدی و آتی به تدریج راه صعودی طی شده را بازگشتند تا به قیمت‌های پایانی هفته گذشته نزدیک شوند. سکه تمام بهار بازار نقدی حتی در مواردی شاهد کاهش قیمت به نسبت بهای پنج‌شنبه بود، اما در اغلب ساعات با قیمت آن روز برابری می‌کرد. به عبارت دیگر، می‌توان گفت افزایش بهای دلار و کاهش قیمت اونس طلا - در معاملات پایانی هفته گذشته - اثر همدیگر را بر سکه طلا خنثی کردند تا سررسیدهای آتی هم به تدریج صعود ساعات آغازین روز گذشته خود را جبران کنند به طوری که تا میانه معاملات، افزایش قیمت سکه‌های آتی به یک تا دو درصد رسیده بود.
در روزهای یکشنبه هفته گذشته و هفته پیش از آن (۲۷ بهمن و ۴ اسفند)، انتظار معامله گران آتی سکه برای آغاز افزایشی معاملات جهانی طلا در روز دوشنبه، منجر به این شد تا دادوستد دورترین سررسید این بازار، در سقف قیمتی خود به پایان برسد.
به این ترتیب با وجود اینکه معمولا میزان خرید و فروش‌ها در روزهای یکشنبه کمتر از روزهای دیگر هفته است، در ۲۷ بهمن به دلیل نوسانات فراوان قیمت سکه‌های آتی و انتظار صعود طلای جهانی، شاهد بیشترین حجم قراردادهای معامله شده در این بازار بودیم. هرچند به تدریج از این حجم کاسته شد، اما توانست تا ۲۹ بهمن پنج رقمی باقی بماند. پس از آن با آغاز روند کاهشی قیمت ها، از حجم دادوستدهای این بازار هم کاسته شد. چند روز بعد اما یک بار دیگر شاهد رشد معاملات بودیم؛ ششم اسفند بود که طلای جهانی توانست سطح ۱۳۴۰ دلاری را هم شکسته و به ۱۳۴۵ دلار برسد. به این ترتیب بازار آتی سکه دوباره هیجانی شد و توانست رکورد جدیدی را برای این حجم ثبت کند. اینها ارقامی بودند که طی پنج ماه اخیر - از شهریور امسال تا این زمان - تکرار نشده بودند.
از سوی دیگر قرار است از پایان ساعت معاملاتی امروز، وجه تضمین بازار آتی دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان باشد. هرچند پیش بینی‌ها از روند این هفته طلای جهانی کاهشی است، اما به معامله گران آتی سکه توصیه می‌شود به دلیل افزایش وجه تضمین، پیش از ورود به موقعیت‌های جدید، هرگونه احتمال برای صعودی شدن اونس یا دلار را در نظر بگیرند؛ چراکه این عوامل در کنار هم می‌توانند اتفاقات دو هفته اخیر را تکرار کنند و به کال مارجین شدن معامله گران بینجامند. هفته گذشته هم کارشناسان اقتصادی شرکت‌کننده در نظرسنجی کیتکو نیوز به افزایش قیمت طلا رای داده بودند ولی قیمت این فلز زرد در هفته‌ای که گذشت با تغییر چندانی روبه‌رو نشد، بنابراین نمی‌توان به‌طور قطع بر‌اساس این پیش‌بینی‌ها تصمیم‌گیری کرد و به نظر می‌رسد شناخت کامل مکانیزم بازار آتی سکه بهتر می‌تواند ریسک‌های پرخطر را کاهش دهد.

سکه آتی مسیر دلار را ترجیح داد

سکه آتی مسیر دلار را ترجیح داد

سکه آتی مسیر دلار را ترجیح داد

سکه آتی مسیر دلار را ترجیح داد