التهاب قیمت‌ها فروکش کرد
گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز پایانی معاملات محصولات فولادی در بازار آزاد با تاثیرپذیری از عرضه‌های چهارشنبه بورس کالا با کاهش نسبی قیمت‌ها همراه شد. در این روز با آنکه یکسری از فولادسازان خصوصی از ابتدای صبح مایل به افزایش نرخ‌های پیشنهادی خود بودند، اما تنها برخی محصولات فولادی داخلی مانند ورق‌های فولاد مبارکه و محموله‌های وارداتی به کشور همچون شمش‌های بلوم با رشد قیمت همراه شدند.
به این ترتیب پس از حدود ۱۰ روز افزایش متوالی قیمت‌ها در بازار آهن، عرضه‌های تناژ سنگین سبد میلگردهای ذوبی در بورس کالا به مثابه یک سرعت‌گیر عمل کرد و تا حدود زیادی مانع از پیشروی قیمت‌ها به سمت نرخ‌های بالاتر شد.
چهارشنبه بورس کالا شاهد روی تابلو رفتن ۶ محصول فولادی از سوی چهار فولادساز خصوصی و دولتی بود که همگی عرضه‌ها با رقابت خریداران و ثبت قیمت‌های بالاتر نسبت به نرخ پایه به فروش رسیدند.
فولاد خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش کشور در این روز ۸۲ هزار تن شمش بلوم در ابعاد ۱۵۰×۱۵۰ را به صورت سلف و با شرایط بازپرداخت ۹۰ روزه با سود ماهانه ۵/۱ درصد عرضه کرد که برای خرید این محصول ۱۰۲ هزار تن تقاضا شکل گرفت. قیمت پایه این محصول به‌رغم آنکه تا دو هفته پیش ۱۳۸۰ تومان بود، با تاثیرپذیری از موج افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد، رقم ۱۵۰۰ تومان اعلام شد. قیمتی که بسیاری از فعالان بازار را نسبت به تلاطم دوباره بازار آهن در روزهای آتی نگران ساخت. اما به هر طریق این محصول به دلیل رقابت خریداران با ۰۵/۱ درصد تغییر مثبت در تالار صنعتی روبه‌رو شد.
دومین محصولی که در این روز روی تابلو عرضه رفت، شمش ۱۲۵×۱۲۵ ذوب‌آهن اصفهان در قالب یک معامله نقدی و با قیمت پایه ۱۵۰۰ تومان بود. این محصول نیز که با ۲۰۰۰ تن مازاد تقاضا روبه‌رو شد در حجم ۱۳ هزار تن به فروش رسید.
اما در این میان مهم‌ترین عرضه فولادی تالار صنعتی سلف سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۲ تا ۲۵ ذوبی بود که با نرخ پایه ۱۶۰۵ تومان مازاد تقاضای کم‌سابقه ۱۱۵ هزار و ۵۰۰ تنی را تجربه کرد. ذوب‌آهن با این عرضه حدود ۱۰۹ هزار تنی که نسبت به قیمت درب کارخانه تفاوت حدود ۱۱۰ تومانی داشت، بخش زیادی از تقاضای بازار را به خوبی پوشش داد و در معکوس ساختن روند قیمت‌های بازاری موفق عمل کرد. این محصول در قیمت پایانی ۱۶۸۰ تومان مورد معامله قرار گرفت.
دیگر عرضه این شرکت سلف سبد میلگرد مخلوط با قیمت ۱۶۱۰ تومان در حجم ۵۰۶۰ تن بود که با تجربه تقاضای ۱۱ هزار و ۱۳۲ تنی بهای پایانی‌اش به ۱۶۵۵ تومان افزایش یافت. در همین حال فولادسازان خصوصی عرضه کننده در روز چهارشنبه، فولاد آذربایجان و مجتمع فولاد خراسان بودند که به ترتیب سبد میلگردهای تولیدی خود را در قالب معاملات سلف در حجم‌های ۴۴۰۰ و ۱۰ هزار و ۱۲۰ تن با قیمت‌های پایه ۱۶۰۰ و ۱۶۴۰ تومان فروختند.
این کالاها نیز بنا به قیمت‌های پایین‌تر خود نسبت به بازار آزاد، با مازاد تقاضا در تالار صنعتی روبه‌رو شدند.
به این ترتیب در روز چهارشنبه بالغ بر ۲۲۳ هزار و ۴۸۰ تن مقاطع و شمش در قالب قراردادهای نقدی و سلف به خریداران عرضه شد که ۱۰۰ درصد آن به فروش رسید.
کارگزاران بورس کالا معتقدند در شرایطی که بازار خریدهای انباری تا اواسط اسفندماه تشنه و پرالتهاب است، اگر عرضه‌های تناژ سنگینی همانند عرضه روز گذشته ذوب‌آهن در بورس کالا انجام شود، مسیر قیمت‌ها و تقاضا در روزهای پیش رو به خوبی متعادل و آرام خواهد شد.
به هر ترتیب در طول چند روز گذشته با داغ شدن بازار اخبار و شایعات گوناگون، بازار فولاد روزهای پر التهابی را پشت سر گذاشت. اخبار مربوط به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از سال جدید، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده از رقم ۶ درصد فعلی به ۸ درصد، اعلام ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در سال ۲۰۱۴ در عراق از سوی ایران، افزایش نرخ ارز و طلا و نیاز مبرم فولادسازان به تامین نقدینگی مورد نیاز از جمله دلایلی بودند که در این چند روز با متاثر ساختن قیمت‌ها و حجم خریدها بازار را ملتهب ساختند.
معامله‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند تا اواسط اسفند ماه که بازار به اصطلاح گرم است، روند قیمت‌ها و خریدهای انباری کماکان صعودی خواهد بود، اما شیب قیمت‌ها در این چند روز باقیمانده ممکن است به دلیل عرضه‌های بورس کالا تا حدودی ملایم‌تر شود.