گروه بورس کالا- حدیث موسوی: برای هشتمین روز متوالی در بازار فولاد متوسط قیمت انواع آهن‌آلات با رشد مواجه شد و کف نرخ‌ها در سطوح جدیدی قرار گرفت. روز گذشته علاوه بر اینکه انواع سایزهای میلگرد فولادسازان خصوصی و ذوبی رشد قیمت ۵ تا ۴۵ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد، بهای تیرهای ذوبی نیز در هر شاخه به طور متوسط یک تا ۳ هزار تومان بالا رفت. در همین حال با تحرکات مثبت نرخ ارز و به تاسی از روند رو به بالای نرخ‌ها در بازار آزاد، بهای کلاف ۵/۶ ساده چین و روس نیز در بنادر کشور به ترتیب افزایش ۴۵ و ۲۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد و در محدوده قیمتی بالای ۱۹۲۰ تومان قرار گرفت. هرچند در میان التهابات قیمتی بازار در روز گذشته، محموله‌های شمش‌ بلوم موجود در بنادر با نوسان قیمت روبه‌رو نشد و روز آرامی را پشت سر گذاشت.

همزمان با روند رو به رشد قیمت‌ها و افزیش حجم خریدهای انباری در بازار آهن، روز دوشنبه در بورس کالا هم پس از مدت‌ها رکود یکی از انواع ورق فولاد مبارکه به علت رقابت خریداران، افزایش قیمت یافت. در این روز فولاد مبارکه ورق گرم B را با همان قیمت پیشین (۱۶۰۹ تومان) در حجم ۵۵۰۰ تن عرضه کرد که تقریبا نیمی از آن در زمان رسمی معاملات و نیم دیگر آن در زمان مچینگ خریداری شد. ورق گرم C دیگر عرضه این شرکت با قیمت ۱۶۵۰ تومان بود که بیش از ۳۵۰۰ تن مازاد تقاضا را تجربه کرد، در نتیجه این محصول با تجربه ۳۷/۰ درصد تغییر قیمت مثبت در تالار صنعتی، به بهای پایانی ۱۶۳۴ تومان فروخته شد.

ورق سرد B و قلع اندود نیز دیگر عرضه‌های این شرکت در روز دوشنبه بودند که به ترتیب در قیمت‌های ۱۹۹۰ و ۳۱۸۶ تومان و حجم‌های ۴۴۰۰ و ۲۵۰ تن فروخته شدند. علاوه بر این، فولاد مبارکه بیش از ۸۵ هزار تن انواع ورق را در سیستم مبادلات مچینگ ثبت کرد.

فولاد آذربایجان که تا دو هفته پیش با قیمت پایه ۱۵۱۰ تومان در مبادلات رینگ فولاد شرکت می‌کرد، روز گذشته نقدی سبد میلگرد را با نرخ ۱۶۰۰ تومان به خریداران عرضه کرد که در مقابل ۵۵۰۰ تن حجم عرضه این شرکت، ۱۸ هزار و ۴۰تن تقاضا شکل گرفت و بهای پایانی به رقم ۱۶۲۱ تومان افزایش یافت.

مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها معتقد است، آغاز خریدهای پایان سال آهن فروشان برای پرکردن انبار و جو روانی ایجاد شده در ارتباط با زمزمه افزایش ۲ درصدی نرخ مالیات بر ارزش افزوده و همین‌طور اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جدید که منجر به افزایش قیمت محصول نهایی می‌شود، از جمله مهم‌ترین دلایلی هستند که به روند فزاینده قیمت‌ها در بازار و افزایش حجم خریدها در روزهای اخیر دامن زده‌اند. این در حالی است که فولادسازان نیز در تلاش برای جذب نقدینگی لازم و کاهش محصولات فولادی دپو شده در انبار کارخانه‌ها به علت رکود چند ماه اخیر، نرخ‌های پیشنهادی محصولات خود را به طور روزانه در بازه ۵ تا ۴۰ تومان افزایش می‌دهند تا به این طریق به اصطلاح بازار گرمی کرده و بتوانند با نرخ‌های بالاتری در شرایط فعلی که معاملات فولاد رونق گرفته محصولات خود را بفروشند.

البته در این میان پیش‌بینی‌های دیگری نیز از روند آتی قیمت‌ها از سوی معامله‌گران بازار و کارگزاران صورت می‌گیرد که به همین دلیل سناریوهای متفاوتی را پیش روی خریداران قرار می‌دهد. عده‌ای معتقدند تا پایان سال قیمت‌ها به دلیل جو روانی ایجاد شده افزایشی است، اما از سال آینده واردات شمش و مقاطع توجیه‌پذیر شده و با مازاد عرضه محصولات فولادی در بازار قیمت‌ها جهت معکوس خواهد گرفت، مضاف بر اینکه چشم‌انداز تقاضای واقعی در بازار آهن به علت ابهام در روند حرکت صنایع فولادبر نیز نامعلوم است.

برخی دیگر اما می‌گویند، اجرای فاز دوم هدفمندی با اثری که روی افزایش هزینه تولید دارد، حتی صرف نظر از نبود تقاضای واقعی در سال آینده توان آن را دارد که قیمت آهن‌آلات تولیدی را در سطوح تعادلی جدیدی که بالاتر از نرخ‌های فعلی است، قرار دهد.

به هر ترتیب هر گمانه‌زنی که پیرامون روند آتی قیمت‌ها و معاملات در سال آینده صورت می‌گیرد با درصدی از خطا و نااطمینانی روبه‌رو است؛ چراکه در صورت تغییر متغیرهای کلان اقتصادی کشور، روند بسیاری از بازارها از جمله فولاد به کلی دستخوش تغییر و دگرگونی خواهد شد.