وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته، استان هرمزگان با دارا بودن منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در حال تبدیل شدن به قطب بزرگ تولید و صادرات فولاد کشور است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، محمد رضا نعمت‌زاده که همراه با رئیس هیات عامل ایمیدرو از منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج‌فارس در بندرعباس دیدن می‌کرد، افزود: زیرساخت‌های لازم برای تولید 10 میلیون تن فولاد انجام شده به طوری که هم اکنون سالانه نزدیک به پنج میلیون تن ظرفیت تولید فولاد (از جمله عریض‌ترین تختال کشور) در این استان ایجاد شده است.
وی از تامین مواد اولیه به‌خصوص گندله به عنوان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیازهای صنایع تولید فولاد نام برد و یادآور شد: در این راستا مقدمات تولید سالانه 13میلیون تن گندله از سوی بخش خصوصی در این منطقه فراهم شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: قرار است طی دو سال شرکت‌های فولاد کاوه جنوب و مادکوش در مجموع با 510 میلیون دلار برای تولید سالانه 13 میلیون تن گندله سرمایه‌گذاری کنند که کمک بزرگی برای صنایع فولادی منطقه به شمار می‌آید.
به گفته این مقام مسوول با تکمیل مرحله اول این دو طرح طی دو سال آینده ضمن تکمیل چرخه تولید فولاد، دو هزار شغل جدید نیز به‌طور مستقیم در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در بندرعباس ایجاد می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در صنعت فولاد عوامل بسیاری نقش دارند که گندله در این فرآیند نقش کلیدی دارد به طوری‌که برنامه‌ریزی برای تولید پایدار و مطمئن را قوت می‌بخشد. در منطقه ویژه خلیج فارس برای تولید سالانه 270 هزار تن شمش آلومینیوم و نزدیک به 11 میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی شده که تاکنون ظرفیت تولید 170 هزار تن آلومینیوم و حدود پنج میلیون تن فولاد ایجاد شده است.
سرمایه‌گذاری 5/8 میلیارد دلاری صورت گرفته در این منطقه نشان از وجود مزیت‌های همه جانبه آن برای کسب بازارهای داخلی و جهانی دارد. نعمت‌زاده در ادامه از کارخانه‌های تولید شمش آلومینیوم المهدی و هرمزآل به عنوان یکی دیگر از مزیت‌های منطقه ویژه خلیج‌فارس در بندرعباس نام برد و افزود: متاسفانه به دلیل محدودیتی که در تامین برق وجود دارد بخشی از دیگ‌های آن متوقف شده است. وی با اشاره به اهمیت و کاربرد فلز آلومینیوم تصریح کرد: در صورتی که وزارت نیرو نتواند برق مورد نیاز صنایع آلومینیوم مستقر در این منطقه را تامین کند، باید بخش خصوصی با مشارکت بخش عمومی وارد عمل شوند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از دیدار از منطقه ویژه خلیج‌فارس با اشاره به پیشرفت‌های استان هرمزگان در خصوص ایجاد و فعالیت صنایع مادر در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد، روی و آلومینیوم گفت: با ایجاد صنایع بزرگ، صنایع جنبی نیز توسعه پیدا خواهد کرد. وی در ادامه از کمبود نقدینگی به عنوان یکی از مشکلات صنایع کشور نام برد و افزود: اغلب صنایع ما به دلیل کمبود نقدینگی در فشار هستند به طوری که تورم چندساله و افزایش نرخ ارز موجب شده تا صنایع نیاز به نقدینگی بیشتری داشته باشند. نعمت‌زاده اظهار کرد: ما از همکاران بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی تقاضا داریم که کمک کنند تا این نقدینگی تامین شود. در این دیدار مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز تمرکز بر توسعه مناطق ویژه صنایع انرژی بر را یکی از اولویت‌های ایمیدرو اعلام کرد و گفت: تاکنون زیرساخت‌های توسعه صنایع فولاد و آلومینیوم در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس ایجاد شده و از این پس نیز برنامه‌ها با شتاب بیشتری پیش خواهد رفت.
کرباسیان تصریح کرد:‌ قرار گرفتن این منطقه در مجاورت آب‌های آزاد، ‌در اختیار داشتن اسکله اختصاصی و دسترسی آسان به مواد اولیه از جمله شاخص‌های تولید محصول رقابتی در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس است.
وی ادامه داد: ‌با دو برابر شدن ظرفیت اسکله اختصاصی پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری و کسب درآمد برای کشورمان و به‌خصوص مناطق جنوبی کشور ایجاد می‌شود.