گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: انتظارات افزایشی که برای اونس طلا وجود دارد روز گذشته در کنار افزایش بهای دلار در بازار آزاد، به صعود سکه در بازارهای نقدی و آتی منجر شد. دلار در این روز در محدوده 2960 تا 2965 تومان دادوستد می‌شد. در همین حال بر بهای سکه نقدی و سررسیدهای نزدیک آتی کمتر از یک درصد افزوده شد اما سکه شهریور این بازار نزدیک به دو درصد صعود کرد.
به عقیده معامله گران دلار، ورود تقاضا برای این ارز در روزهای منتهی به پایان سال، یکی از دلایل افزایش قیمت آن است. در این میان برخی بر این باورند که برداشته شدن برخی تحریم‌ها از جمله تحریم هواپیمایی و قطعات خودرو و همین طور همکاری خودروسازان بزرگ با ایران، به افزایش تقاضا برای ارز وارداتی دامن می‌زند. از سوی دیگر با مشخص و نهایی شدن نرخ ۱۳ سنتی خوراک شرکت‌های پتروشیمی، برخی فعالان بازار ارز معتقدند این احتمال وجود دارد که از یکسو به دلیل کاهش حجم صادرات این محصولات، شاهد ارزآوری کمتر این شرکت‌ها باشیم و از سوی دیگر این امکان وجود دارد که این شرکت‌ها ارزی را که در حال حاضر در اختیار دارند به‌منظور تامین مالی، با قیمت بالاتری در بازار آزاد بفروشند. بر اساس این اظهارنظرها، در این صورت شاهد بالا رفتن قیمت دلار در بازار خواهیم بود.
از سوی دیگر کسانی که تقاضای مصرفی و مسافرتی (صنعتی و توریستی) برای دلار دارند، قیمت‌های فعلی را برای خرید مناسب می‌بینند. به گفته برخی فعالان بازار ارز، با توجه به اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۳، شرکت‌های صنعتی خرید دلار خود را به روزهای پیش از سال نو منتقل کرده‌اند. بازار قراردادهای آتی سکه روز گذشته ابتدا بین دو تا پنج هزار تومان بر قیمت‌ها افزود اما این میزان تا میانه معاملات این روز به چهار تا ۱۸ هزار تومان رسید. آتی سکه همچنان مشغول بالا بردن اختلاف میان سررسیدها است به همین دلیل در حالی که بهای سررسید اسفند به اندازه افزایش سکه نقدی بالا رفته بود (در حدود پنج هزار تومان)، سررسید شهریور در بالاترین قیمت بیش از ۱۷ هزار تومان صعود کرد. به اعتقاد برخی کارگزاران آتی سکه، این بازار به پیشواز حرکت صعودی احتمالی امروز اونس طلا رفته و انتظار افزایش بهای اونس در میان فعالان آتی، قیمت‌های روز گذشته را مخصوصا برای سررسیدهای دورتر افزایشی کرده بود. در همین حال دورترین سررسید آتی (سکه شهریور) همچنان دارای بیشترین تعداد معامله گر و بیشترین تعداد قراردادهای باز بود که نشان از ورود خریداران و فروشندگان جدید برای این سررسید جذاب داشت. به این ترتیب می‌توان گفت آتی سکه دوباره روند گرفته است؛ زمانی که بازیگران جدید وارد این بازار می‌شوند (تعداد قراردادهای باز افزایش پیدا می‌کند) گفته می‌شود بازار روند گرفته و زمانی که این قراردادها بسته شوند، به عبارتی موقعیت (پوزیشن) جدیدی وجود نداشته باشد، به اصطلاح پایان روند بازار است.
امروز دو عامل مهم مسیر حرکتی آتی سکه را روشن می‌کنند، یکی اونس طلا (که البته برخی انتظارات گویای این مساله هستند که بهای جهانی طلا احتمالا از روز سه‌شنبه صعود خود را به‌طور جدی‌تر آغاز خواهد کرد) که بر اساس برخی تحلیل‌های تکنیکال، سطح حمایتی آن برای کوتاه مدت، ۱۳۰۵ تا ۱۲۹۰ و سطح مقاومتی این فلز گرانبها نیز ۱۳۴۰ تا ۱۳۶۵ دلار خواهد بود. (به عبارت دیگر در هر سطح، در صورت شکستن عدد اول، عدد دوم را محقق خواهد کرد) به اعتقاد این تحلیلگران، در حال حاضر تقاضای فیزیکی خوبی برای این فلز در بازارهای بین‌المللی وجود دارد. عامل تاثیرگذار دیگر بر معاملات امروز آتی سکه، قیمت دلار است که در مرز مهم ۲۹۶۰ تومان نوسان می‌کند. کارشناسان بازار ارز معتقدند که قیمت ۲۹۶۰ تومان برای دلار بارها به صورت مرز روانی عمل کرده و به نظر می‌رسد در بازار دلار با حجم نسبتا زیادی - نسبت به هفته‌های گذشته - بر روی این قیمت دادوستد می‌شود. سوال اینجا است که آیا دلار موفق به تثبیت جایگاه خود در کانال ۲۹۶۰ تومان می‌شود؟ کسانی که موجودی دلار دارند به این معنی که به عنوان نوسان گیر یا سفته باز در بازار ارز فعالیت می‌کنند، ممکن است زمانی که قیمت دلار به ۲۹۶۰ تومان می‌رسد - به دلیل اینکه پیش‌تر بارها از این سطح سقوط کرده و در حال حاضر رقم مهمی به حساب می‌آید - از ترس ریزش بیشتر اقدام به فروش دلار در بازار ‌کنند به این امید که در قیمت‌های پایین‌تر دوباره خرید کنند، به عبارت دیگر حد ضرر خود را رقم ۲۹۶۰ تومان قرار داده‌اند. حال اگر بهای دلار تحت تاثیر عوامل گوناگون، کمتر از ۲۹۶۰ تومان شد، خرید را آغاز می‌کنند و قیمت دوباره کمی صعودی می‌شود، اما چنانچه بهای دلار مثلا با اخبار سیاسی، افزایشی شد، باز هم این گروه هرچه دلار فروخته بود دوباره می‌خرد، به این ترتیب باز هم بر روند صعودی دامن می‌زند، با این تفاوت که این بار دلار می‌تواند با صعود بیشتر، سطح بالاتری از قیمت را، مرز روانی خود قرار دهد.

اوج‌گیری «آتی»، پیش از حرکت اونس