گروه بورس کالا- سحر نمایشی: در شرایطی که بازار فلزات پایه در تلاش است تا رکود و سستی بازار را با ایجاد امواج مثبت قیمتی جبران کند، طی روزهای اخیر بحث و گفت‌وگو بر سر موضوع فروش قراضه مس به تولیدکنندگانی که محصولات خود را در خارج از بورس عرضه می‌کنند داغ شده است.
به گفته برخی منابع آگاه با توجه به این مباحث و به‌خصوص بروز برخی نوسان‌های غیرمنطقی در بازار محصولات غیر‌آهنی، قطعا باید مسوولان راه چاره‌ای برای این موضوع پیدا کنند، به‌خصوص اکنون که به روز‌های پایانی سال نزدیک می‌شویم و با وجود افزایش نسبی تقاضا با کاهش تولید و کمبود مواد اولیه در بازار مس مواجه هستیم.
طبق اعلام فعالان بازار برخی تولیدکنندگان مس در طول ماه‌های اخیر در شرایطی که مواد اولیه خود را با نرخ‌های بالا و دردسر زیاد خریداری می‌کردند به دلیل کاهش واردات این کالا در طول این مدت، مجبور بودند محصولات خود را با قیمت‌های پایین بفروشند و مجددا همان محصول فروخته شده خود را که توسط دلالان به صورت قراضه درآمده با نرخ بالاتری خریداری کنند، آن هم به این دلیل که چرخه تولید در حرکت باشد.
این موضوع حتی باعث شد تا معاملات بورس هم با رشد قیمت و تقاضای بالای بازار مواجه شود. از آنجا که در نهایت هر انحصاری عامل داغ‌تر شدن بازار دلالی آن کالا می‌شود و همچنین با در نظر گرفتن تاثیر مستقیم قیمت مس بر قیمت تمام شده سیم و کابل در نتیجه فعالان آگاه پیش‌بینی می‌کنند که قیمت این محصول در سال آینده نیز رشد بیشتری را تجربه کند.
البته روند رو به رشد قیمت قراضه در بازارهای جهانی نیز در افزایش قیمت قراضه مس در بازار داخلی بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی است که قیمت قراضه مس هم‌اکنون در بازارهای داخلی ما به نرخ محصول نهایی نزدیک شده است و از همین رو اگر قراضه کماکان به روند صعودی خود ادامه دهد، بسیاری از فعالان بازار معتقدند خرید شمش مس و تبدیل آن به قراضه به صرفه‌تر خواهد بود.
به گفته کارشناسان یکی از عوامل تعیین‌کننده قیمت جهانی ضایعات مسی، وجود شرکت‌های بزرگی است که نفوذ بسیار زیادی در بازار دارند و کالاهای استراتژیک را قبضه می‌کنند؛ به طوری که از طریق بانک‌ها و عواملی که در اختیار دارند قیمت‌ها را هنگام فروش محصولاتشان بالا می‌برند و بعد از فروش با استفاده از همان عوامل، باعث افت قیمت‌ها می‌شوند و فروششان را جایگزین می‌کنند. برخی کارشناسان نیز تعیین‌کننده قیمت‌ها را ارزش دلار نسبت به یورو می‌دانند و می‌گویند: یکی دیگر از عوامل تعیین قیمت ضایعات مسی، نسبت ارزش دلار به ارزش یورو است. در حال حاضر هرچه ارزش دلار بیشتر باشد قیمت فلزات بیشتر افزایش می‌یابد؛ چراکه با افزایش قیمت دلار، قدرت خرید بین خریداران کم می‌شود.
در بازار فلزات پایه چه گذشت
در این میان روز گذشته روند سایر فلزات نیز در بازار آزاد با ثبات همراه شد و قیمت‌ها نسبت به پنج‌شنبه گذشته بی‌تغییر باقی ماند. این در حالی است که آلومینیوم همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهد، البته این در شرایطی است که آگاهان اقتصادی معتقدند این روند نزولی با توجه به آمارهای انتشار‌یافته از انبارهای جهانی لندن بلندمدت و ادامه دار نیست.

چالش‌های نرخ قراضه مس در بازار فلزات پایه