طی هفته گذشته در بازار فلزات پایه چه گذشت؟ - ۳ اسفند ۹۲

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی یک هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اخبار مربوط به بازارهای جهانی قرار گرفت که تاثیر زیادی بر میزان عرضه و تقاضای این محصولات گذاشت، به‌طوری که رشد قیمت‌ جهانی این فلزات در این مدت، موجب افزایش نرخ محصولاتی همچون مس، قلع، نیکل و سرب در بازارهای داخلی شد. البته این در حالی است که آلومینیوم برخلاف سایر فلزات با روند نزولی قیمت مواجه شد. تحلیلگران معتقدند افزایش میزان تولیدات جهانی این فلز از عمده دلایل کاهش قیمت این فلز بوده است کما اینکه بازار این فلز نیز با کاهش تقاضا رو‌به‌رو است. مس روند صعودی در پیش گرفت

روند معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمتی با رکود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد داخلی وجود نداشت، اما به گفته برخی از فعالان بازار شنیده شده که این فلز با قیمتی بین ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. این در حالی است که آگاهان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند، با توجه به آمارهای انتشار یافته از موجودی انبار LME، روند مثبت قیمت مس در بازارهای جهانی ادامه‌دار و بلندمدت باشد.

نیکل تغییر مسیر داد

افزایش نرخ نیکل طی هفته گذشته موجب شد تا بازار داخلی این محصول با رکود مواجه شود البته قیمت نیکل در بازارهای جهانی نیز افزایش یافته است که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه، انتشار گزارش مثبت صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان در سال جاری میلادی زمینه افزایش قیمت نیکل را فراهم کرده است. هم‌اکنون نیکل در بازارهای داخلی با نرخ ۵۶ هزار تومان در هر کیلو محاسبه می‌شود که فاصله قیمتی قابل توجهی را بین نرخ جهانی و داخلی این فلز منعکس می‌کند.

روی با روند متعادل در حرکت است

روی، تنها فلزی است که در میان فلزات پایه در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ می‌کند، به طوری که تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلز می‌توان متصور بود حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان است.

به ‌این‌ترتیب جریانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۱۰۰ تومان افزایش دهد و به محدوده قیمتی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو برساند. البته این در شرایطی است که طی دوازده ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است.

طی هفته گذشته در بازار فلزات پایه چه گذشت؟