سال آینده ۹۰۰۰ تن برش سنگین نفتالین‌دار در مجتمع پتروشیمی تبریز تولید خواهد شد که ۴۵۰۰ تن آن برای فروش در بورس انرژی در نظر گرفته شده است. به گزارش بورس انرژی، در معاملات دوشنبه 28 بهمن ماه، برای اولین بار محصول آیزوفید پالایش نفت تبریز با موفقیت فروخته شد. دیروز هم شرکت پالایش نفت تبریز 400 تن آیزوفید را عرضه کرد، مشتریان اما 120 تن از این محصول را به ارزش 2 میلیارد و 178 میلیون ریال خریداری کردند.
دیروز همچنین در ادامه ساعات معاملات در بازار فیزیکی پالایش نفت تبریز محموله سنگین ۲ میلیون و ۳۳۴ هزار لیتری حلال ۴۰۲ را روی تابلو عرضه برد. کل حلال عرضه شده به ارزش ۴۲میلیارد و ۹۷۱ میلیون ریال به فروش رسید.
دیروز پتروشیمی جم از دیگر عرضه‌کنندگان کالا در بازار فیزیکی بورس انرژی بود. بر این اساس۵۰۰ تن برش سنگین نفتالین دار از سوی پتروشیمی جم عرضه شد و به فروش رسید. ارزش این محصول ۷ میلیارد ریال بود. همچنین واحد کک‌سازی و پالایش قطران زرند ۱۰۰۰ تن قطران را با موفقیت فروخت. ارزش این محصول ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال قیمت خورد. همچنین روز گذشته در بازار برق ۲۲۰ قرارداد سلف موازی استاندارد فقط در نماد بار پایه روزانه برای تحویل در روز‌های مختلف اسفند معامله شد. ارزش معاملات برق حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است. بر این اساس با انجام معاملات در دو بازار مشتقه (تابلو برق) و بازار فیزیکی بورس انرژی، ارزش کل معاملات از ۶۲ میلیارد ریال بیشتر شد.
برش سنگین تبریز در بورس انرژی پذیرش شد
محصول برش سنگین نفتالین دار پتروشیمی تبریز با طی فرآیند پذیرش، به محصولات قابل معامله در بورس انرژی پیوست. بنابراین گزارش، درخواست شرکت پتروشیمی تبریز برای عرضه محصول برش سنگین نفتالین دار(CFO) در بورس انرژی مورد موافقت هیات‌ پذیرش قرار گرفت و این محصول به جمع کالاهای قابل معامله در بورس انرژی پیوست.
بر این اساس قرار است، مجتمع پتروشیمی تبریز نیمی از محصول برش سنگین خود را در بورس انرژی به فروش برساند. آن طور که مجتمع پتروشیمی تبریز پیش‌بینی کرده، سال آینده ۹۰۰۰ تن برش سنگین نفتالین دار در این مجتمع تولید خواهد شد که ۴۵۰۰ تن آن برای فروش در بورس انرژی در نظر گرفته شده است. پتروشیمی تبریز هر دو هفته یکبار این محصول را عرضه خواهد کرد. برش سنگین نفتالین‌دار در صنایع دوده‌سازی و لاستیک‌سازی کاربرد فراوان دارد.