گروه بورس کالا- سحر نمایشی: نوسان قیمت فلزات پایه و رکود مبادلات در بازار آزاد، تاثیر زیادی بر حاشیه سود مصرف‌کنندگان و میزان تقاضای این محصولات دارد، با این حال به‌رغم اینکه قیمت‌ها از روز شنبه به تاثیر از نرخ فلزات جهانی رشد اندکی را تجربه کرد، اما تغییر زیادی در خرید و فروش این فلزات در بازار آزاد حاصل نشد، در حالی که انتظار می‌رفت ‌بازار کلیه فلزات پایه به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد، اما نه تنها تقاضا افزایش نیافت، بلکه معامله‌گران دست از خریدهای کوچک نیز کشیدند. در نقطه عکس بازار آزاد، معاملات دو هفته اخیر به خصوص دیروز در مورد مس کاتد در بورس کالا بعد از مدت‌ها کاهش تقاضا با رقابت و افزایش قیمت مواجه شده است. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه طی ماه‌های پایانی سال تقاضا برای خرید این محصولات چه در بورس کالا و چه در بازار افزایش می‌یابد، اما امسال تقاضا به شدت کاهش یافته و فروشندگان همچنان منتظر فروش محصولاتشان هستند؛ هرچند بورس کالا رو به رشد است.

به گفته فعالان آگاه بازار داخلی فلزات رنگی در بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها با روند متعادلی در حرکت هستند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار و قیمت‌ها را پیش‌بینی کنند، کسی برای تعیین استراتژی خود در معامله عجله‌ای ندارد و فعلا همه دست نگه داشته‌اند؛ با اینکه انتظار می‌رود در سال آتی با افزایش مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کنند. به این ترتیب در بازاری که هر روز یک عامل جدید در تغییر روند آن دخالت دارد و بر منفعت و سود بیشتر معامله‌گران اثر می‌گذارد، عجیب نیست که معامله‌گران به ثبات امیدوار نباشند و برای پیش‌بینی روزهای آینده با اما و اگرهای مختلفی مواجه شوند.

به این ترتیب، روز گذشته بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از ۱۸ هزار تن انواع محصولات مسی بود که در این میان شرکت صنایع ملی مس ایران با یک هزار و ۳۸۰ تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین، ۲ هزار و ۱۲۰ تن مس کاتد را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه‌بر این، شرکت دنیای مس کاشان، ۳۰۰ تن مس مفتول را روی تابلوی عرضه آورد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۳۶۳ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به قیمت پایه افزایش ۱۶/۰ درصدی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول دو هزار و ۵۰۰ تن بوده در حالی که میزان تقاضا دو هزار و ۷۶۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۹۹۱ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش ۱۰۰ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول یک هزار و ۵۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و ۱۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۹۹۶ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بود، اما تقاضا‌کنندگان خواستار ۲۷۰ تن از این محصول بودند.

از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم‌اکنون باقیمت ۲۱ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه رشد ۵۰ تومانی در هر کیلو داشته است.