عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به برگزاری جلسات مختلف میان نمایندگان مجلس با وزارت جهاد کشاورزی گفت: به زودی شاهد رونق مبادلات بورس و کوتاه شدن دست دلالان از داد و ستد محصولات کشاورزی خواهیم بود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد سادات ابراهیمی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات فعلی بخش کشاورزی این است که بهره و سود اصلی حاصل از تولید کالاها، به جای کشاورزان به دلال‌ها و واسطه‌های بزرگ می‌رسد. به عبارت بهتر کسانی که کمترین زحمت را می‌کشند، بیشترین سود را می‌برند که بورس کالا می‌تواند به این معضل پایان دهد.

وی اظهار کرد: ساز و کار شفاف بورس کالا می‌تواند دست دلالان را از مبادلات کشاورزی کوتاه کند و رانت‌های موجود در این بخش را رفته رفته از بین ببرد.

ابراهیمی افزود: در حال حاضر دغدغه اصلی کشاورزان سود ناچیز آنها و صرفه پایین تولید محصولات است به طوری که توقع کشاورزان این است که وقتی با دشواری‌های کنونی و در فصول مختلف، انواع محصولات کشاورزی را تولید و برداشت می‌کنند، قیمت کالاهایشان نیز با نرخی واقعی در تقابل آزاد عرضه و تقاضا کشف شود که این توقع کاملا بجا و منطقی است.

وی گفت: متاسفانه دلالان با خرید ارزان قیمت محصولات از کشاورزان، سودهای به مراتب بیشتری از آنها به دست می‌آورند که تمام این مشکلات در صورت رونق معاملات بورس کشاورزی به پایان می‌رسد.

حمایت ویژه وزیر جهاد کشاورزی از بورس

سادات ابراهیمی با اشاره به برگزاری چند جلسه میان نمایندگان مجلس با وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی به تغییر و تحول در مبادلات بخش کشاورزی اعتقاد دارد که از نظرات وی در نشست‌های برگزار شده مشخص است که یکی از راهکارهای حجتی برای ایجاد این تحول، تقویت بورس کالای کشاورزی است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که به زودی شاهد رونق مبادلات بورس و کوتاه شدن دست دلالان از داد و ستد محصولات کشاورزی باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با تاکید بر اینکه باید با عرضه محصولات کشاورزی در بازار مدرن بورس، ساختار سنتی و ناکارآمد بخش کشاورزی را اصلاح کرد گفت: با عرضه تدریجی محصولات مختلف در بورس کالا، زمان زیادی نخواهد گذشت که دست اندرکاران بخش کشاورزی از مزایای معاملات شفاف بورس کالا مطلع و همه مشتاق عرضه و معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌شوند.