ایران از ظرفیت سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار است

گروه بنگاه‌ها - زهرا مسافر: چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت و معدن ایران با نگاهی به بازار در حالی در هفته جاری در تهران برگزار می‌شود که ابر قدرت‌های فولاد جهان در آن حضور دارند. این همایش که بزرگ‌ترین رویداد سالانه صنعت فولاد کشور است، تلاش دارد تا بستری مناسب برای گردش اطلاعات در زمینه فولاد و معدن برای سرمایه‌گذاری و تصمیم‌سازان این بخش ایجاد کند، چراکه فولادسازان معتقدند صنعت فولاد در ایران از نظر فرصت‌های تجاری، از توان بالقوه بالایی برخوردار است و تعداد پروژه‌های در دست اجرا و آنچه در چشم‌انداز موجود است، مصداق خوبی برای آن است.

در این راستا در آستانه برگزاری این همایش بزرگ گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» را با «الیاس گونزالس» مدیر عامل گروه سارایه از اسپانیا به عنوان یکی از حامیان این همایش در ادامه می‌خوانید:

در ابتدا در خصوص فعالیت‌های گروه سارایه توضیح دهید.

گروه «سارایه» در دهه ۶۰ میلادی در شهر Azpeita اسپانیا پایه‌گذاری شد، یک گروه صنعتی مستقل و متعلق به بخش خصوصی است که در زمینه‌های مهندسی، طراحی و ساخت ماشین‌آلات سنگین برای صنایع تخصص دارد و شامل پروژه‌های امنیت تولید برای بخش فولاد است اگر چه به آن نیز محدود نمی‌شود.

در طی سال‌ها، گروه «سارایه» با حضور در بیش از هشت کشور جهان نظیر هند، برزیل، مکزیک، امارات و ایران به یک گروه جهانی تبدیل شده است و همیشه این تفکر را پیش روی خود قرار داده است که می‌شود پروژه‌ای جهانی بود اما توجه را به داخل معطوف داشت.

در حال حاضر در ۶ عرصه فعالیت اقتصادی دارد که شامل کارگاه‌های ذوب فلزات، نورد، خطوط تولید فنر، انبار‌داری هوشمند و مشاوره در بخش‌های انرژی و مهندسی است.

هدف شرکت از حضور در کنفرانس ISMC ۲۰۱۴ را بیان کنید.

از آنجا که این همایش چهارمین دوره کنفرانس در بازار بین‌المللی فولاد است. قصد ما این است که گروه «سارایه» در جمهوری اسلامی ‌ایران بیشتر شناخته شود و ما نیز روابط خود را با مشتریان داخلی تقویت کنیم.

شرکت «پارس سارایه» شعبه ایرانی ما است که از زمان تاسیس آن در هفت سال قبل، در بسیاری از پروژه‌های داخلی ایفای نقش کرده است . اگر چه هنوز تعداد بسیار محدودی از شرکت‌های ایرانی از قابلیت‌های وسیع و خدمات جامعی که شرکت «پارس سارایه» به واسطه برخورداری از دانش فنی عمیق کارشناسان خود و حمایت «گروه سارایه» در سطح جهان، می‌تواند ارائه دهد، بی‌اطلاع هستند.

شرکت‌کنندگان در این دوره از کنفرانس ISMC قادر خواهند بود با پروژه‌های اصلی و موفق ما و همچنین با آخرین دستاورد‌های فنی اروپاییان آشنا شوند.

ارزیابی شما از صنعت فولاد در ایران چیست ؟

صنعت فولاد در ایران از نظر فرصت‌های تجاری، از توان بالقوه بالایی برخوردار است. ایران کشوری ثروتمند است و منابع طبیعی بی‌شماری دارد که روز به روز نیز بر تعداد تکنسین‌های کارآزموده آن افزوده می‌شود و تعداد پروژه‌های در دست اجرا و آنچه در چشم انداز آن موجود است مصداق خوبی برای این گفته است.

از سوی دیگر جمهوری اسلامی‌ایران با اسپانیا روابطی در سطح عالی دارد. ما هفت سال قبل به ایران آمدیم و اقدام به سرمایه‌گذاری کردیم. با این تفکر که در مسیر ثبات و توسعه بیشتر حرکت کنیم و زمان ثابت کرده است که حدسیات و گمان ما درست بوده‌اند و امروز نیز ما همچنان فکر می‌کنیم اقدام ما عاقلانه بوده است و ایران هنوز هم فرصت‌های بسیار خوبی را برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌سازد.

آیا تاکنون «سارایه» به توقف فعالیت‌هایش در ایران فکر کرده است؟

«گروه سارایه» هفت سال قبل تصمیم گرفت در ایران سرمایه‌گذاری کند که تصمیمی‌راسخ، آگاهانه و از سر تعهد بود. ما می‌دانیم که ممکن است دشواری‌هایی بر سر راه ما قرار بگیرند اما به قابلیت‌های گروهمان اطمینان داریم و همچنین فکر می‌کنیم که غلبه بر موانع انسان را قوی تر می‌سازد. «گروه سارایه» همواره به آینده ایران و آینده سرمایه‌گذاری‌هایش ایمان داشته است . لذا از زمانی که به ایران آمدیم، بی وقفه به کار اشتغال داشته ایم و اکنون ثمره تلاش‌هایمان را می‌بینیم. ما با غرور می‌توانیم بگوییم که فعالیت‌های ما افزایش یافته است و به تبع آن شرکت مشترک ما «پارس سارایه» ناگزیر بوده است ادارات، کارگاه‌ها و تاسیساتش را گسترش بدهد.

ارزیابی شما از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران چیست ؟

«گروه سارایه» بر بخش فولاد از جمله صنایع تبدیلی و انرژی متمرکز است. از این منظر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بسیار بزرگ هستند. در حال حاضر نفت، گاز، صنایع پتروشیمی‌، کارخانه‌های ذوب فلزات، فرآورده‌های فلزی، ساختمان‌سازی و بخش انرژی‌های تجدید پذیرنیز طیف وسیعی از از فرصت‌ها را به همراه بازیافت زباله‌ها، بیومَس، انرژی باد، انرژی خورشیدی و نظایر آن فراهم می‌سازد.

قابلیت‌های ایران از منظر جذب سرمایه چگونه است ؟

«گروه سارایه» اعتقاد دارد که آینده متعلق است به شرکت‌هایی که جهان محورند اما عمیقا به جوامع داخلی هم توجه می‌کنند. در راستای این تفکر بوده است که «پارس سارایه» به عنوان یک شرکت مشترک ایجاد شد تا بهترین‌های «گروه سارایه» را درهم آمیزد که عبارتند از دانش فنی اروپایی، تجربیات وسیع، طراحی جهانی و بهترین‌های داخلی که از آن جمله شناخت فرهنگی و تجاری است. ظرفیت پاسخگویی فوری و ارتباط مستقیم با مشتریان، اینها اساسی ترین مواردی هستند که اگر به نحوی مناسب با هم درآمیزند در عملکرد روزانه نقشی هدایت گر پیدا می‌کنند و همچنین در رشد اقتصادی داخلی ایفای نقش می‌کنند.

«پارس سارایه» ثمره این جریان تجاری نمونه است که تازه ترین فنون اروپایی را مستقیما برای بازار ایران در اختیار دارد.

چهارمین همایش صنعت فولاد و معدن ایران با محوریت «رقابت پذیری، راهکار توسعه پایدار» در روز‌های ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس حاصل کرده یا به وب سایت http//events.den.ir مراجعه کنند.