به گزارش «سنا»، دکتر علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست مشترک با وزیر نیرو به راهکارهای توسعه صنعت برق در بستر بازار سرمایه پرداخت و گفت: بازار سرمایه با تامین مالی شرکت‌ها و زیر مجموعه‌های وزارت نیرو از طریق انتشار اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اسناد خزانه اسلامی می‌تواند کمبود نقدینگی در این صنعت را برطرف کند.
وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی خاطر نشان کرد: عرضه اولیه سهام نیروگاه‌ها و مساعدت در زمینه خصوصی‌سازی نیروگاه‌ها از جمله امکانات بازار سرمایه در جهت توسعه صنعت برق و شکل گیری موثر تجارت برق در کشور است. صالح‌آبادی افزود: امکان معاملات برق در سطح مصرف‌کنندگان عمده، تخصیص منابع مالی شرکت‌های توزیع و تولید نیروی برق، انجام معاملات گواهی ظرفیت، فعال‌سازی رینگ بین‌الملل معاملات برق در بورس انرژی و گشایش نمادهای معاملاتی با دوره تحویل طولانی‌تر مانند نمادهای هفتگی، ماهانه و فصلی از جمله برنامه‌های آتی بورس انرژی برای توسعه صنعت برق کشور و یاری رساندن به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان برق است.
دکتر سید‌علی حسینی به ظرفیت بورس انرژی برای انجام معاملات برق در سطح بازار خرده‌فروشی اشاره کرد و گفت: علاوه‌بر فراهم شدن امکان حضور مصرف‌کنندگان بزرگ برق در بورس انرژی، انجام معاملات عرضه یکجای کالای برق در بورس و فعال شدن شرکت‌های خرده‌فروشی و بازرگانی برق در بورس انرژی در حال پیگیری جدی است.
مدیر‌عامل بورس انرژی در این نشست انتظارات بازار سرمایه را برای رسیدن برق به جایگاه مورد انتظار دوطرف مورد تاکید قرار داد و گفت: امیدواریم هدف‌گذاری‌های انجام شده در وزارت نیرو در خصوص معاملات برق در بورس انرژی به‌طور جدی دنبال شود. وی تقویت نقش شرکت‌های توزیع نیروی برق در بورس انرژی را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: گسترش فعالیت‌های بازرگانی و تجارت برق و تسهیل روند جاری معاملات بورس انرژی باید مورد توجه قرار بگیرد.
حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو نیز همکاری وزارت نیرو با بازار سرمایه را مورد تاکید قرار‌ داد و گفت: تفاهم بر سر پیشبرد پروژه‌های مشترک می‌تواند صنعت برق را مستقل کند به گونه‌ای که صنعت برق با کمک بورس انرژی به لحاظ مالی خود را اداره کند. وی اظهار کرد: بورس انرژی زمینه‌ای برای واقعی شدن قیمت برق است و می‌تواند برکات زیادی برای مردم و کشور به همراه بیاورد ضمن اینکه یکی از بهترین مکان‌ها برای ساماندهی اقتصاد برق، استفاده از ابزار بورس است. وزیر نیرو از جمله برنامه‌های مهم وزارت نیرو را خرید برق مصرف‌کنندگان بزرگ از بورس انرژی اعلام کرد.