گروه بورس کالایی - طیبه شهبازی: در حالی بازار قراردادهای آتی سکه طلا روز گذشته با پنج سررسید به استقبال معامله‌گران رفت که به دلیل بروز اشکال فنی، دادوستدهای این بازار با تاخیر آغاز شد. سکه‌های آتی در این روز به میزان اندکی از قیمت‌ها کاستند اما سررسید تازه وارد شهریور‌ماه، از میانه معاملات، مسیر خود را از سایر سکه‌ها جدا کرد و کمی بر بهای خود افزود. قیمت کشف شده برای این سکه در اولین روز معاملاتی، 930 هزار تومان بود که با توجه به اختلاف قیمت بین سررسیدهای دیگر، معقول به نظر می‌رسید.
برخی معامله‌گران آتی سکه در تماس با «دنیای اقتصاد» اظهار کردند که تاخیر در شروع دادوستدها، در کنار رکود در میزان نوسانات قیمتی این بازار، روز گذشته بسیاری از این معامله‌گران را دلسرد کرده است. به گفته این معامله‌گران علاوه‌بر تاخیر در آغاز معاملات، در حدود ساعت ۱۴:۳۰ روز گذشته، یک بار دیگر ارتباط اینترنتی با این بازار قطع شده است. روز گذشته بین پایین‌ترین و بالاترین قیمت اغلب سررسیدهای آتی تنها ۱۰۰۰ تومان اختلاف وجود داشت. به اعتقاد معامله‌گران این بازار، چنین رکودی در آتی سکه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است. این گروه بر این باورند که احتمال دارد این مساله به صورت دستوری رخ داده باشد چراکه بهای سکه نقدی و دلار هم در این روز با نوسان روبه‌رو بوده است.
در سوی دیگر اما در شرایطی که بازارهای جهانی طلا روز گذشته در تعطیلی به سر می‌بردند، سکه‌های بازار نقدی هم از قیمت به میزان اندکی کاستند. بهای دلار هم روز یکشنبه کمی افت داشت که همگی منجر به ریزش‌های آتی سکه شد. طلای جهانی که روز جمعه با افزایش قیمت به کار خود پایان داده بود، تاثیر این افزایش را تنها برای یک روز در بازار داخلی سکه نقدی و آتی گذاشت. این افزایش قیمت در روز شنبه موجب شد تا دادوستدها در بازار آتی کمی رونق گرفته و حجم قراردادهای معامله شده این روز به بیشترین میزان از دو هفته اخیر برسد.
یک ماه پیش در چنین روزی سررسید تیرماه به جمع سکه‌های آتی پیوست که قیمت کشف شده برای این سررسید، ۹۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بهای روز گذشته این سکه در مقایسه با قیمت کشف شده آن، حدود ۳۰ هزار تومان کاهش نشان می‌داد. در حال حاضر سررسیدهای دور آتی خریدار بیشتری به نسبت سررسیدهای نزدیک دارند و به همین دلیل قیمت آنها با در نظر گرفتن اختلاف بین سررسیدها، کمی بالا است و برعکس بهای سررسیدهای نزدیک کمتر از میزان مورد انتظار است. دلیل این مساله این است که معامله‌گر آتی ترجیح می‌دهد از قابلیت پوشش ریسک این بازار، برای مدت زمان طولانی استفاده کند، به عبارت دیگر معامله‌گران بلندمدت آتی در شرایط حاضر، خریداران هستند. به این ترتیب یکی از دلایل پایین بودن قیمت سررسیدهای نزدیک آتی، فروش بیشتر این سکه‌ها است.
از آنجا که عوامل تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا در هفته میلادی پیش رو کم نیستند، بازار گمانه‌زنی‌ها از روند قیمتی این هفته طلا همچنان داغ است و اغلب آنها رنگ و بوی افزایشی دارند.
علاوه‌بر پیش بینی افزایشی «کیتکو» از تحلیلگران ارشد اقتصادی، برخی کارشناسان بازار طلا بر این باروند که فدرال رزرو آمریکا نمی‌تواند به صورت همزمان تعادل لازم را بین ارزش دلار، نوسانات بازار سهام، نرخ بهره اوراق قرضه و روند ورود و خروج سرمایه به بازارهای مالی تنظیم کند؛ بنابراین نوسانات شاخص سهام و ارزش دلار در ماه‌های آینده در کنار پایین بودن نرخ بهره بانکی آمریکا از عوامل مهم در افزایش احتمالی قیمت طلا خواهند بود.
فردا جانت یلن برای اولین بار در مقابل کنگره به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا، سخنرانی خواهد کرد. در این سخنرانی، بخشی از گزارش ۶ ماهه سیاست‌های پولی آمریکا و چشم‌انداز اقتصادی این کشور هم مطرح خواهد شد. سخنرانی وی بر پایه دو گزارش ناامید کننده متوالی از وضعیت بازار کار آمریکا و از سوی دیگر معطوف به تصمیم کمیته بازار آزاد بانک فدرال رزرو مبنی بر کاهش برنامه خرید دارایی‌ها خواهد بود.
در این روز همچنین مسیر آینده سیاست‌های پولی آمریکا تعیین خواهد شد. از سوی دیگر انتشار آمار اقتصادی چین به ویژه در بخش تورم از دیگر عوامل تاثیرگذار بر قیمت طلا در هفته جاری خواهند بود. این آمار شامل شاخص‌های قیمت مصرف‌کننده و
تولید کننده و نرخ تورم آنها نیز است. در آمریکا، آمار اقتصادی بخش مصرف‌کننده و خرده فروشی از مهم‌ترین آمارهای اقتصادی این هفته خواهند بود. در چنین شرایطی و به‌رغم عکس‌العمل کم‌رمق طلا به گزارش اشتغال آمریکا، اکثر تحلیلگران بازار اعتقاد دارند که این فلز در هفته پیش رو روندی صعودی را تجربه خواهد کرد.
پیرامون تقاضا برای طلا و اینکه افزایش تقاضا در آینده نزدیک به نفع طلا خواهد بود، اظهارنظر فراوان است. عده‌ای از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که باید منتظر علاقه خریداران چینی به طلا در هفته آینده بعد از یک هفته تعطیلات سال نو این کشور بود. به اعتقاد این گروه علائم اولیه نشان می‌دهد که میزان تقاضا، بالا است. البته باید به این نکته هم توجه داشت که ماه فوریه عموما زمان کاهش خرید چینی‌ها است. در کشورهای غربی نیز الگوی خرید در ماه فوریه عموما نزولی است، زیرا بعد از افزایش علاقه خرید افراد به طلا در اعیاد رسمی این
کشورها است.
در این سو اما، روز گذشته گفت و گوهای دو روزه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسید اما به رغم اینکه قرار بود در پایان این مذاکرات بیانیه مشترکی منتشر شود، بنا بر این شد تا آژانس بین‌المللی، نظر خود پیرامون همکاری ایران در قبال تفاهم نامه‌های پیشین را در گزارش‌های دوره‌ای خود اعلام کند. بنابراین این گفت‌و‌گوها نتوانست تاثیری بر بازارهای ارز و سکه بگذارد. با این وجود آنچه پیرامون تحرکات اونس طلا در روزهای پیش رو مشهود خواهد بود، مسلما بر بازارهای داخلی تاثیرگذار است.

خریداران به سراغ سررسیدهای دور رفتند