گروه بورس کالا- سحر نمایشی: بازار فلزات پایه طی یک هفته گذشته تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله اخبار مربوط به بازارهای جهانی قرار گرفت که تاثیر زیادی طی این مدت بر میزان عرضه و تقاضای فلزات پایه گذاشت. بر این اساس بازار به این افت و خیزها روى خوش نشان نداد و اکثر کالاها با رکود مبادلات مواجه شد، به‌طوری که فلزاتی همچون مس، سرب و روی با افزایش نرخ هفته معاملاتی را به پایان رساندند، اما سایر محصولات با روند نزولی مواجه شدند. البته قاعدتا به دلیل نوسانات موجود، واکنش احتمالى بازار به تمام جوانب باید مدنظر قرار گیرد، اما طی این مدت تنها شایعات مبنی بر افزایش مجدد قیمت‌ها بود که نظم بازار را به هم ریخت.

مس روند صعودی در پیش گرفت

روند معاملات مس طی هفته گذشته به دلیل نوسانات قیمتی با رکود مواجه شد و قیمت مشخصی از این فلز در بازار آزاد وجود نداشت، اما به گفته فعالان بازار این فلز با قیمتی بین ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. از طرفی نیز تغییرات قیمت مس و شاخص دلار آمریکا طبق معمول، همخوانی منطقی خود را در هفته گذشته نیز نشان داد و این جهت‌گیری یکسان در روزهای اخیر موجب افت‌وخیز کمتر قیمت مس در بازارهای جهانی شد. البته این امر در شرایطی رخ داد که تاثیرگذاری سایر فاکتورهای مطرح در بازار مس، با اثر ناشی از تغییرات شاخص ارزش دلار هم‌جهت بوده یا در صورت مخالفت کردن، نتوانسته بر تأثیرات ناشی از آن غلبه کند.

بازار یکنواخت آلومینیوم

بازار آلومینیوم بااینکه مدت زیادی است در رکود به سر می‌برد، اما نسبت به فلزات دیگر طی هفته گذشته ریزش کندتری را شاهد بوده است. درست است که قیمت این فلز هم اکنون در بازار آزاد به کف رسیده، اما بنا بر پیش‌بینی‌های کارشناسان افزایشی بودن این فلز در بازار‌های جهانی موجب ثبات آلومینیوم در بازار داخلی طی این مدت شده است.

روی با روند متعادل در حرکت است

روی تنها فلزی است که در میان فلزات پایه در هر شرایطی محدوده قیمتی مشخص خود را حفظ کرده و تنها تغییر قیمتی که در مورد این فلز می‌توان متصور بود حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان است. به‌این‌ترتیب جریانات هفته اخیر تنها توانست قیمت این فلز را ۱۰۰ تومان افزایش دهد و به محدوده قیمتی ۶ هزار و ۷۰۰ تومان در هر کیلو برساند. البته این در شرایطی است که طی دوازده ماه گذشته در بازارهای جهانی ذخیره روی در انبارهای تحت نظارت بورس لندن ۳۰ درصد کاهش یافته است. طی ده روز معاملاتی منتهی به دیروز نیز قیمت روی ۶/۶ درصد کاهش یافت و این طولانی‌ترین دوره کاهش پی در پی قیمت‌ها از ژانویه سال ۱۹۸۹ بود.

مس و آلومینیوم افزایش قیمت گرفتند