از هفته جاری با توجه به بهبود روند تولید برخی مجتمع‌ها که در هفته‌های قبل با مشکل تامین خوراک روبه رو شده بودند، حجم عرضه‌ها در بورس کالا افزایش می‌یابد تا تولیدکنندگان و صنایع پایین‌دستی به راحتی بتوانند مواد مورد نیاز خود را از تالار بورس خریداری کنند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد مهدوی، دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با بیان مطلب فوق گفت: در ابتدا باید بگویم که تولیدکنندگان و انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی به سازو کار شفاف بورس کالا اعتقاد دارند و در هفته‌های اخیر مطالبی در خصوص عرضه پایین محصولات و موافق نبودن ما با بورس کالا مطرح شده بود اما عرضه پایین برخی محصولات ارتباطی با مخالفت پتروشیمی‌ها با بورس ندارد. مهدوی در این باره توضیح داد: شرکت‌های پتروشیمی موظفند تا از طریق بورس کالا نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین کنند و اگر در مقاطعی عرضه‌ها در بورس کاهش می‌یابد به افت تولید برمی‌گردد، به طوری که برخی از مجتمع‌ها در هفته‌های اخیر در تامین خوراک مشکلاتی داشتند که با برطرف شدن این مشکلات از هفته جاری میزان عرضه مواد اولیه صنایع پلاستیک و نساجی در بورس کالا به میزان تعهد پتروشیمی افزایش می‌یابد.
دبیر‌کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در‌خصوص گلایه برخی از مسوولان انجمن صنایع نساجی در خصوص فروش محصولات پتروشیمی در بازار آزاد و حتی صادرات، گفت: آمار صادرات پتروشیمی‌ها کاملا مشخص است و گمرک اجازه صادرات بالاتر از میزان درج شده در مجوز را نمی‌دهد. از طرفی شاید چند واحد پتروشیمی با عرضه خارج از بورس مرتکب تخلف شده باشند، اما در مجموع محصولات شرکت‌های پتروشیمی راهی بورس می‌شود که از ابتدای سال تا کنون بیش از چهار میلیون تن محصول در بورس عرضه شده است.
مهدوی با اشاره به اینکه عرضه محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا بیشتر کار دلالان است، اظهار کرد: بازهم تاکید می‌کنم بورس کالا بهترین مکان برای عرضه محصولات است اما مشکلی که در حال حاضر در معاملات بورس دیده می‌شود وجود برخی محدودیت‌ها در نحوه معاملات است که مسوولان بازار سرمایه نیز موافق این محدودیت‌ها نیستند.
دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پایان تصریح کرد: بورس کالا بازاری کارآ و مدرن است که اگر در اقتصاد کشور ما نیز مانند سایر کشورهای پیشرفته دنیا به جایگاه واقعی‌اش برسد، قیمت کالاهای استراتژیک باید در این بازار و به صورت آزاد و رقابتی تعیین شود اما متاسفانه در سال‌های اخیر به بهانه‌های مختلف قیمت‌گذاری دستوری در این بازار حکم‌فرما بوده که به نظر می‌رسد با رویکرد مثبت دولت جدید رفته رفته چهره واقعی بورس کالا در تقابل آزاد عرضه و تقاضا نمایان شود.