گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: پس از اینکه آمارها نشان داد روند ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در آمریکا در دو ماه گذشته به میزان قابل توجهی افت داشته است، این موضوع احتمال کند شدن روند تعدیل سیاست محرک اقتصادی فدرال رزرو را افزایش داد و در نتیجه آن قیمت طلا روز جمعه با افزایش روبه‌رو شد تا جایی که به بالاترین رقم از دو ماه اخیر (1273 دلار) رسید؛ هرچند این ارقام پابرجا نماند و در لحظات پایانی کار بازار نیویورک، بهای طلا با 9 دلار افزایش نسبت به روز پیش از آن، 1267 دلار در هر اونس معامله شد.
اما با وجود اینکه آمارهای منتشر شده از ایجاد مشاغل جدید در آمریکا در حد انتظارات نبود، نرخ بیکاری این کشور از ۷/۶ به ۶/۶ درصد رسیده است که این مساله مانع از این شد تا در سایه آمارهای منفی، اونس طلا بتواند از تله‌ای که در طول یک سال اخیر در آن گرفتار شده و بدترین عملکرد را ثبت کرده، به سوی صعود بیشتر، خلاص شود.
این هفته تعطیلات سال نو چینی هم به پایان می‌رسد که این مساله از دو جهت دارای اهمیت است؛ از یک سو باز شدن بازارهای چین به عنوان بزرگ ترین خریدار طلا، می‌تواند به افزایش تقاضا و صعود قیمت طلا منجر شود و از سوی دیگر با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال ۹۲، امکان افزایش تقاضا برای واردات از چین به عنوان کشوری که تراز تجاری منفی با ایران دارد، بالا می‌رود که این مساله می‌تواند در سطح تقاضای ارز موثر واقع شود.
اما مشکل اساسی که اکنون دولت آمریکا با آن مواجه است، مساله تامین بودجه است. چالشی که در یکم اکتبر ۲۰۱۳ دولت فدرال این کشور را به تعطیلی کشاند و بهای جهانی طلا را با ریزش ۴۱ دلاری طی یک روز به ۱۲۸۸ دلار رساند. در آن زمان جمهوری خواهان و دموکرات‌های کنگره توافق کردند اجازه دهند دولت تا هفتم فوریه (جمعه گذشته) استقراض کند، اما هنوز نتوانسته‌اند درباره تدابیر لازم برای بعد از آن تاریخ تصمیم بگیرند.
حالا وزارت خزانه‌داری آمریکا به کنگره این کشور هشدار داده تا تدابیر فوق‌العاده‌ای که برای تامین بودجه دولت تصویب شده، احتمالا بیست و هفتم فوریه پایان می‌یابد و باید به فکر تمدید دوره استقراض برای دولت بود؛ اما در حالی که منازعات تازه‌ای در کنگره آمریکا بر سر افزایش سقف بدهی‌های دولت آغاز شده، صندوق بین‌المللی پول از کنگره و دولت اوباما خواست تا برای افزایش سقف بدهی‌های این کشور هرچه زودتر به توافق نهایی دست یابند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی بحران سقف بدهی‌های آمریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر نوسانات ارزش دلار و قیمت جهانی کالاهای مختلف به‌خصوص طلا داشته باشد. نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت بدهی‌های آمریکا نیز می‌تواند بار دیگر موجب افزایش تقاضا برای خرید طلا در بازارهای بین‌المللی شود.
در چنین شرایطی نظرسنجی‌های صورت گرفته از تحلیلگران ارشد اقتصادی حاکی از افزایش مجدد بهای طلا برای هفته جدید میلادی است. این گروه بر این باورند که نمودارهای مثبت تکنیکال قیمت طلا موجب ادامه روند صعودی قیمت این فلز طی هفته پیش رو خواهد شد. همچنین به باور این کارشناسان، سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا ۱۲۸۰ دلار در هر اونس خواهد بود و در صورت شکسته شدن این سطح احتمال افزایش قیمت طلا به بیش از ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۵ دلار نیز وجود خواهد داشت.
اما در این سوی مرزها آنچه که در اولین روز کاری بازارهای طلا و سکه مشاهده شد، افزایش قیمت بود. روز شنبه بازار آتی سکه طلا در همان آغاز فعالیت خود در ساعت ۱۰:۳۰ صبح بر قیمت‌ها افزود به نحوی که سررسیدهای دور تا نزدیک این بازار بین ۵ تا ۷ هزار تومان صعود کردند. پس از آغاز به کار بازار نقدی، سکه‌های تمام بهار طرح جدید و قدیم بیش از هفت هزار تومان - تا ساعت ۱۶:۰۰ این روز- به نسبت قیمت روز پنجشنبه افزایش داشتند. اما پس از آن سررسیدهای آتی کمی از شدت افزایش قیمت‌ها کاستند.
خبرهای مربوط به بازار سهام روز گذشته بسیار پررنگ بود از جمله بسته شدن نماد شرکت‌های پتروشیمی که در انتظار تصمیم شورای نگهبان در خصوص نرخ خوراک هستند باعث شد تا برخی اظهارنظرها پیرامون این مساله به اینجا بینجامد که اگر درخواست نقد شدن سهم‌ها از سوی سهامداران به میزان زیادی صورت بگیرد، حجم عظیمی از نقدینگی را وارد بازار آزاد خواهد کرد و حالا سوال اینجا است که بهترین بازار برای جذب این سرمایه‌ها کدام است؟
در بازار آتی سکه، اختلاف قیمت سررسیدها روز گذشته به شدت کاهش داشت به طوری که دو سررسید اول، تنها ۳۰۰۰ تومان اختلاف بها داشتند و سررسیدهای بعدی هم تنها ۱۴ و ۱۷ هزار تومان با هم تفاوت داشتند. در این میان سررسید اسفند آتی با قیمت سکه نقدی برابری می‌کرد و سکه بهمن هم همچنان زیر نقدی معامله می‌شد. هرچند حجم معاملات این بازار به میزان زیادی کاهش یافته اما به اعتقاد برخی کارگزاران این مساله نمی‌تواند تاثیر منفی در نقدشوندگی این بازار داشته باشد. از طرفی اختلاف قیمت بین خرید و فروش یک سررسید در بازار آتی سکه بسیار اندک است که به عقیده این گروه این مساله از کاهش التهابات بازارهای ارز و سکه نشات می‌گیرد و از سوی دیگر نبود سفته بازی در این بازار و بازارهای ارز و سکه نقدی، به نفع اقتصاد کشور است.
از امروز سکه شهریور به جمع سررسیدهای جاری آتی می‌پیوندد. نکته مهم اینجا است که سررسیدهای یک ماهه به تدریج از این بازار فاصله می‌گیرند و در اول فروردین ۹۳، معامله‌گر آتی می‌تواند سکه آخر آبان این سال، را معامله کند، به این ترتیب پوشش ریسک در گذر زمان، که وظیفه اصلی این بازار است به آتی بازگردانده می‌شود و می‌تواند بر جذابیت آن بیفزاید.
دیروز در حالی بازارهای ارز و سکه به تبع صعود اونس طلا بر قیمت‌ها افزودند که دور جدیدی از گفت‌وگوها بین نمایندگان سازمان انرژی اتمی کشورمان با نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از صبح این روز در تهران آغاز شد و محور اصلی این مذاکرات آینده مسیر همکاری‌ها بین ایران و آژانس بود. احتمال دو روزه شدن این گفت‌و‌گوها وجود داشت و باید دید نتایج آن‌چه خواهد بود و آیا تاثیری بر بازار امروز خواهد داشت یا خیر اما آنچه مسلم است بازارهای داخلی نشان داده‌اند که واکنش‌شان به این گونه اخبار به صورت بلندمدت نخواهد بود.

بازگشت قابلیت پوشش ریسک به آتی سکه؟

بازگشت قابلیت پوشش ریسک به آتی سکه؟