دنیای‌اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در مراسم افتتاحیه سومین نمایشگاه بین‌المللی مدیریت پسماند با تشریح برخی اقدامات زیست‌محیطی ومدیریت مناسب پسماندها در این شرکت گفت: باید برای ذوب‌آهن شرایطی رقم بخورد که بتوانیم از پسماندها، منابع مالی وسوددهی مناسبی به دست آوریم.

اردشیر سعد محمدی بیان کرد: ما در ذوب‌آهن پسماندها را با نگاهی اقتصادی دنبال می‌کنیم که خوشبختانه به همین منظور پالایشگاه این شرکت در دهه‌فجر افتتاح می‌شود.
وی با اشاره به نتایج حاصل از به‌کارگیری واستفاده اقتصادی از گازها و پسماندها در ذوب‌آهن گفت: هم اکنون از گاز حاصله تولیدات کک وکوره بلند برای تولید برق در دو نیروگاه (جمعا 110 مگاواتی) استفاده می‌شود واین امر باعث می‌شود، میزان گاز طبیعی مورد نیاز کمتر استفاده شود وبخشی از برق تولیدی در شرکت نیز به شبکه سراسری فروخته شود.
وی گفت: از گاز حاصله کک‌سازی در پالایشگاه ذوب‌آهن که در دهه‌فجر افتتاح می‌شود، 45 هزار تن قطران، 12 هزار تن بنزل، دو هزار و 200 تن گوگرد و... به دست می‌آید که هر کدام سودآوری و ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه
دارد.
سعد محمدی میزان تولید فولاد به روش کوره بلند در دنیا را 70 درصد و روش کوره قوس را 30 درصد عنوان کرد و گفت: این موضوع در کشور ما برعکس است و در حال حاضر 80 درصد تولید فولاد به روش احیا و 20 درصد به روش کوره صورت می‌گیرد و این در حالی است که در روش کوره بلند می‌توان گازهای حاصله را به ارزش افزوده تبدیل کرد.
وی از سرباره به عنوان یکی از پسماندهای با ارزش دیگر یاد کرد و گفت: با استفاده از سرباره در کارخانه‌های تولید سیمان، میزان مقاومت بتن افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند.
مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به ایجاد 16 هزار هکتار فضای سبز در این شرکت گفت: هیچ صنعتی در کشور به این اندازه فضای سبز ایجاد نکرده است و ذوب‌آهن در این زمینه نیز پیشگام وسرآمد است.
وی در پایان یکی از مشکلات زیست‌محیطی باقیمانده مربوط به ذوب‌آهن را، دود حاصله از کنورتور دانست و گفت: خوشبختانه در مناقصه این پروژه بازسازی کنورتور، یک شرکت معتبر جهانی برنده شده که امیدواریم هرچه سریع‌تر این پروژه مهم زیست‌محیطی نیز عملیاتی شود.
سعد محمدی همچنین تاکید کرد: پسماند دارای ارزش افزوده است وباید بر اساس مبانی علمی وتخصصی، آنها را به ارزش افزوده تبدیل وصنعت را به گردش درآورد.
وی گفت: با ارزش افزوده تولیدات پسماند، شرایط برای ایجاد یک فضای مناسب زیست‌محیطی برای ذوب‌آهن هموار می‌شود.­­­