طی نشست هم‌اندیشی که با حضور مدیران ارشد بورس کالای ایران و خانه کشاورز برگزار شد، توافقات اولیه برای همکاری صورت گرفت. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت بورس کالای ایران، علی پناهی، سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران طی این نشست هم‌اندیشی با بیان اینکه بورس کالا تمام تلاش خود را برای سروسامان دادن به بازرگانی بخش کشاورزی جهت کشف قیمت عادلانه و منصفانه و معامله مطمئن انجام می‌دهد، گفت: باتوجه به جایگاه و ضریب نفوذ خانه کشاورز در بین کشاورزان کشور و همچنین برنامه‌های بورس کالای ایران برای توسعه بازرگانی داخلی و خارجی بخش کشاورزی، بدون شک همکاری دو طرفه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات این بخش را حل کند و موجب نظام‌مند شدن شیوه دادوستد این محصولات در سطح کشور شود.

وی در ادامه به بیان برخی از مسائل و مشکلات اساسی بخش کشاورزی پرداخت و تشریح کرد: کمبود منابع مالی، عدم امکان پوشش ریسک، نبود بازار نظام یافته برای کشف قیمت، ضعف در بازارسازی، پایین بودن سهم سود تولیدکنندگان و وجود تولیدکنندگان خرد از جمله مشکلاتی هستند که بورس کالای ایران سعی دارد با مکانیسم خود، زمینه را برای کاهش و رفع این مشکلات فراهم کند.

پناهی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بورس کالا به اندازه‌ای است که می‌تواند بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را مرتفع کند، گفت: تامین منابع مالی کشاورزان از طریق قراردادهای سلف، پوشش ریسک از طریق قراردادهای آتی، وجود بازاری منسجم و متمرکز برای کشف قیمت، حضور گسترده خریداران و فروشندگان و ایجاد بازاری رقابتی و شفاف، حذف زنجیره‎های واسطه‎ای، کاهش هزینه‎های معاملاتی و بهای تمام شده محصولات از جمله مهم‌ترین ظرفیت‌های بورس کالای ایران برای تسهیل امور مبادله‌ای کشاورزان است.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران افزود: اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‎وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، تجمیع محصولات در انبارهای مورد پذیرش بورس در نقاط مختلف و استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا در تاسیس دفاتر نمایندگی، شعب و تالار از دیگر تدابیر این بورس برای تسهیل امور بازرگانی کشاورزان کشور است.

وی در توضیح مزایای اجرای ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‎وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی گفت: این ماده قانونی موجب تحمیل حداقل بار مالی به دولت، ارتقای کیفی محصولات و تولیدات کشاورزی از طریق معاملات بورس، ایجاد امکان تامین منابع مالی کشاورزان از طریق پروژه قبض انبار، مرتبط ساختن بازارهای منطقه‌ای با بازارهای ملی و حتی خارج از کشور و ایجاد شبکه گسترده بازاررسانی برای محصولات کشاورزی می‌شود.

نگرانی ما از بازار است

در ادامه عنایت اله بیابانی، قائم‌مقام دبیرکل خانه کشاورز با یادآوری اینکه این تشکل با هدف سازماندهی و هماهنگ کردن کشاورزان سراسر کشور و به‌منظور حمایت و احقاق حقوق حقه سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و انسانی آنها تشکیل شده است، بیان کرد: ما تمام تلاش خود را در جهت رسیدن به این هدف، متناسب با منافع ملی انجام می‌دهیم و معتقدیم که بورس کالا باتوجه به ظرفیت‌هایی که دارد در این راه می‌تواند خانه کشاورز را یاری دهد.

وی تصریح کرد: باور کشاورز آسیب دیده است و ما باید این باور را دوباره احیا کنیم. از سوی دیگر ساختار خانه کشاورز مردمی است و یک میلیون و ۴۸۰ هزار عضو دارد. این تشکل در ۳۰ استان دفتر دارد و به‌طور مستقیم با کشاورز در ارتباط است، بنابراین این تشکل می‌تواند مزایا و ظرفیت‌های بورس کالا را به کشاورزان کشور انتقال دهد.

بیابانی تاکید کرد: ساختار بورس کالا می‌تواند به کشاورز کمک کند به شرطی که فرهنگ‌سازی شود. نگرانی ما از تولید نیست، نگرانی ما از بازار است در حالی که بورس کالا می‌تواند بازار را شفاف و منافع کشاورزان را به‌طور مستقیم به آنها برگرداند.

در پایان این نشست محمدرضا کازرونی، مشاور ارشد اقتصادی خانه کشاورز با اشاره به اینکه تامین منابع مالی برای معاملات سلف محصولات کشاورزی موضوع حائز اهمیتی است، پیشنهاد داد که بانک کشاورزی و بانک‌های عامل به این موضوع ورود کنند.

براساس این گزارش، در انتهای این جلسه مقرر شد جلسه‌ای با حضور مدیران بورس کالای ایران در خانه کشاورز برگزار شود تا ضمن تبادل نظر زمینه تبادل تفاهم نامه همکاری نیز فراهم شود. ضمن آنکه قرار است، رایزنی‌هایی با بانک‌های عامل، کشت و صنعت‌های بزرگ کشور جهت ورود و همکاری برای تسهیل امور کشاورزان صورت گیرد.