گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: کوره حرارتی گاز (FIRED HEATER) برای نخستین بار در کشور توسط شرکت فولاد پایا بومی‌سازی شد.
عباس تفضلی، مدیر عامل شرکت فولاد پایا با بیان این مطلب افزود: پروژه ساخت کوره حرارتی گاز در سال ۱۳۹۲ توسط شرکت فولاد پایا جهت نصب در مجتمع پالایشگاهی ذخیره‌سازی گاز طبیعی ثامن‌الحجج شوریجه سرخس با موفقیت به پایان رسید.
به گفته وی، این هیتر با کویل ۲ راهه متشکل از لوله‌های ۶ اینچ و وزنی معادل ۳۰ تن و طول ۱۲ متر و قطر ۲/۸ متر برای نخستین بار در ایران توسط این شرکت بومی‌سازی شد و بار دیگر نشان داد که تحریم‌ها نیز می‌توانند فرصتی برای پیشرفت و خودکفایی
صنعتی باشند.
مدیر عامل فولاد پایا تصریح کرد: این کوره حرارتی گاز که پیش از این در انحصار کشور کانادا بوده است به‌منظور گرم کردن گاز ذخیره شده در مجتمع پالایشگاهی وافزایش فشار و در نتیجه انتقال به مصرف‌کننده به‌کار رفته و به‌خصوص در فصل سرما کمک شایانی به عملیات گاز رسانی به هموطنان می‌کند. وی خاطرنشان کرد:هزینه ساخت این کوره ۹۰۰ میلیون تومان است که به طور کامل از سوی شرکت فولاد پایا صورت گرفته است. تفضلی با بیان اینکه در گذشته این کوره در سایز کوچک از کانادا وارد کشور می‌شد، گفت: اما هم اکنون فولاد پایا توانست با استفاده از نیروی متخصص داخلی کوره حرارتی گاز را در سایز بزرگ‌تر از مشابه داخلی بومی‌سازی کند. وی مصارف این کوره را در پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های کشور دانست و افزود: شرکت فولادپایا با توجه به میزان مصرف واحدهای مورد نظر قادر به ساخت در سایزهای کوچک و بزرگ است.
مدیرعامل شرکت فولاد پایا تصریح کرد: این کوره حرارتی گاز طی سه ماه توسط متخخصان داخلی این شرکت به مرحله ساخت نهایی رسید، چراکه تا پیش از این قرار بود توسط شرکت گاز از خارج از کشور وارد شود، اما به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی محقق نشد، از این رو فولاد پایا طی سه ماه اقدام به ساخت این کوره کرد.