گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز پایانی معاملات محصولات فولادی در هفته جاری با عقب‌نشینی خریداران از بازار و بورس کالا به پایان رسید.
چهارشنبه در بورس کالا پنج محصول فولادی روی تابلو معاملات رفت که تا پایان زمان معاملات، تنها نزدیک به ۳۰ درصد از حجم عرضه‌ها به فروش رسید. در این روز فولاد خوزستان ۲۰ هزار تن سلف شمش بلوم را با بهای ۱۴۰۰ تومان عرضه کرد که به علت عدم توافق خریداران و شرکت عرضه کننده بر سر قیمت پایه، معامله‌ای روی این محصول صورت نگرفت و این معامله به روز یکشنبه هفته آتی موکول شد. بنا بر اعلام یکی از کارگزاران قرار است ششم بهمن ماه، ۱۰۰ هزار تن شمش بلوم از سوی فولاد خوزستان (۳۰ هزار تن عرضه اولیه و ۷۰ هزار تن مازاد عرضه در صورت وجود تقاضا) با قیمت ۱۴۰۰ تومان به خریداران ارائه شود.
در این روز این شرکت همچنین ۱۴ هزار و ۴۰۰ تن سلف تختال را با قیمت ۱۴۲۵ تومان به دو شرکت فولاد اکسین و گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخت. علاوه بر این، فولاد خوزستان ۴۰ هزار تن دیگر از این کالا را با همین قیمت و به صورت خرید نقدی، اعتباری با شرایط بازپرداخت ۴۵ روزه با سود ماهانه ۵/۱ درصد به دیگر خریداران عرضه کرد که در مجموع دو زمان عادی و مچینگ، ۲۰ هزار تن از آن به فروش رسید.
به گفته یکی از کارگزاران، فولادسازان با توجه به قیمتی که تختال دارد خرید آن را برای تولید تیرآهن ارزنده و به صرفه نمی‌دانند، اما تولیدکنندگان ورق به دلیل قیمت و حاشیه سود بالاتر این کالا هنوز به خرید تختال ادامه می‌هند، هرچند نسبت به گذشته حجم تقاضای آن با کاهش روبه‌رو شده است.
از دیگر محصولات عرضه شده در تالار صنعتی، ۳۱۲۰ تن تیرآهن ۱۴ مجتمع جهان فولاد غرب بود که این کالا نیز با بهای ۱۶۰۰ تومان بی‌خریدار ماند. در همین حال ذوب‌آهن اصفهان نیز ۵۵۰ تن سلف سبد میلگرد A۳ سایزهای ۱۶ تا ۲۵ را با نرخ ۱۶۱۰ تومان برای یک خرید پروژه‌ای عرضه کرد.
از سوی دیگر روز چهارشنبه فولاد خراسان نیز نقدی سبد میلگرد را با قیمت ۱۵۵۰ تومان و در حجم ۳۴ هزار و ۷۶۰ تن ارائه کرد که تنها ۴۴۰ تن از آن به فروش رسید. بنا به گفته مدیر بخش فلزات یکی از کارگزاری‌ها، بهای تمام شده این خرید از بورس با احتساب کرایه حمل بار و مالیات بر ارزش افزوده حدود ۱۶۵۰ تومان تمام می‌شود در حالی‌که هم اکنون این کارخانه با قیمت ۱۶۳۰ تومان درب کارخانه اقدام به فروش محصول می‌کند، بنابراین، در صورت وجود تقاضا برای خرید این سبد میلگرد، ترجیح معامله‌گران خرید مستقیم از طریق کارخانه است نه بورس کالا.
در این میان در بازار آزاد هم قیمت‌ها در گروه محصولات وارداتی اعم از شمش بلوم و کلاف ۵/۶ ساده چین و روس نسبت به روز سه‌شنبه بدون تغییر ماند، اما تولیدات داخلی مانند میلگرد و تیرآهن با اندکی کاهش همراه شد، هرچند در این شرایط معامله‌ای نیز به جز خریدهای جزئی و خرد به منظور تامین نیازهای مصرفی در سطح بازار آزاد انجام نشد.