مغایرت مصوبه تلفیق در بهره مالکانه با خواست وزارت صنعت

نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن با درخواست وزارت صنعت مغایرت دارد، گفت: موضوع آزادسازی قیمت سنگ‌آهن بر مبنای قیمت جهانی در حال پیگیری است. پروا سلطانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق برای دریافت بهره مالکانه ۳۰ درصدی از معادن سنگ‌آهن، اظهار کرد: این مصوبه باعث زیان شرکت‌های سنگ‌آهنی می‌شود و اجرای طرح‌های توسعه‌ای این شرکت‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر تاثیر تصمیم کمیسیون تلفیق بر بازار سرمایه و سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی را شاهد هستیم که باعث کاهش ارزش سهم این شرکت‌ها شده است.

وی تصمیم مجلس برای دریافت بهره مالکانه ۳۰ درصدی از معادن سنگ‌آهن را تصمیمی شتاب‌زده عنوان کرد و گفت: در این مساله جوانب امر در نظر گرفته نشده و با طرفین توافقی صورت نگرفته است.

سلطانی تصریح کرد: بهره مالکانه مانند هزینه‌‌ای که مستاجر به موجر پرداخت می‌کند، از سوی معدنکار به صاحب پروانه بهره‌برداری معدن پرداخت می‌شود که مانند همه جای دنیا از توافق بین طرفین، حاصل می‌شود.

وی تصمیم دولت را تصمیم یک طرفه دانست و گفت: معدنکاران با این مصوبه کمیسیون تلفیق غافلگیر شدند.

سلطانی با بیان اینکه مصوبه کمیسیون تلفیق، مشمول معادن بزرگ سنگ‌آهن می‌شود، گفت: رایزنی برای جلوگیری از تصویب این مصوبه در صحن مجلس ادامه دارد.

نایب رئیس انجمن سنگ‌آهن تصریح کرد: وزارت صنعت خواستار اعمال بهره مالکانه ۳۰ درصدی برای معادن سنگ‌آهن نبود و در مجموع، رقم ۱۲۰۰ میلیارد تومان را برای درآمد حاصل از معادن در بودجه ۹۳ پیش‌بینی کرده بود.

وی در پایان از پیگیری بحث آزادسازی قیمت سنگ‌آهن خبر داد و گفت: پیشنهادی در مورد آزادسازی قیمت سنگ‌آهن مطرح است که بر اساس آن، قیمت جهانی سنگ‌آهن مدنظر قرار می‌گیرد و قیمت تحویل سنگ‌آهن در معدن با کسر هزینه حمل‌و‌نقل، مشخص خواهد شد.