گروه بورس کالا- حدیث موسوی: تک‌تک روزهای سپری شده در بازار فولاد از تداوم رکود معاملات و روند ریزشی قیمت‌ها تا پایان سال جاری حکایت می‌کند. این موضوع که با ورود به فصل سرما و افت نسبی داد‌و‌ستد محصولات فولادی به واسطه رکود در ساخت و سازهای مسکونی شدت بیشتری یافته است، منجر به مازاد تولید کارخانه‌های فولادی، افزایش هزینه‌ها و کاهش سوددهی آنها شده مضاف بر اینکه معامله‌گران و تجار بازار آهن نیز به شدت از این شرایط گله‌مندند و بارها اعلام کرده‌اند در تعهدات مالی خود به مشکلات فراوانی برخورد کرده‌اند و در معرض خطر ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

در ارتباط با این موضوع اخیرا چند تن از نمایندگان مجلس در اظهار نظرهای مجزا ضمن تاکید بر رکود گسترده‌ای که صنعت فولاد را فراگرفته بیان کرده‌اند، آزادسازی کامل صادرات محصولات فولادی یکی از راه‌هایی است که در این مقطع می‌تواند به عبور از وضعیت فعلی در صنعت فولاد کمک کند، اما از آنجا که پیش نیاز اصلی خروج از رکود، رونق بازار مصرف داخلی است اعمال مدیریت یکپارچه در صنعت فولاد، همکاری و هماهنگی نهادهای متولی و دستگاه‌های تصمیم گیرنده در این صنعت و از سوی دیگر کمک دولت از طریق اختصاص پروژه‌های عمرانی از جمله پیش نیازهای اصلی رونق بخشی به جریان معاملات فولاد از سال آینده است.

بازار روی پاشنه کاهشی می‌چرخد

در دو روز نخست بازگشایی معاملات آهن در هفته جاری، درحالی‌که اغلب فولادسازان بخش خصوصی قیمت مقاطعی از جمله میلگرد و تیرآهن را نسبت به متوسط قیمت این محصولات در هفته گذشته با افت ۵ تا ۳۰ تومانی درب کارخانه اعلام کردند، در بازار آزاد نیز برخی محصولات ذوبی و میلگردهای قزوین با کاهش قیمت روبه‌رو شدند.

در همین حال اما محصولات وارداتی به کشور اعم از شمش بلوم و کلاف ساده چینی در سایزهای ۵/۵ و ۵/۶ روزهای شنبه و یکشنبه با ثبات قیمت همراه شدند. این موضوع البته در حالی است که معامله‌گران به علت ضعف تقاضای خرید، افت قیمت را برای شمش بلوم در این هفته پیش‌بینی کرده بودند. از سوی دیگر در بورس کالا نیز تنها محصول عرضه شده در تالار صنعتی بدون خریدار ماند. یکشنبه فولاد کرمان میلگرد A۲ سایز ۱۲ را به صورت سلف و با قیمت ۱۵۷۵ تومان به روی تابلو برد که کشش پایین تقاضای مصرفی مانع از معامله این محصول شد. امروز هم بورس کالا میزبان شمش بلوم فولاد خوزستان با بهای ۱۴۰۰ تومان و سبد طول کوتاه میلگرد و تیرآهن ذوب آهن با قیمت ۱۴۴۰ تومان است، مضاف بر اینکه فولاد مبارکه اصفهان نیز سه نوع از ورق‌های تولیدی خود از جمله ورق گرم B ، C و سرد B را با همان قیمت‌های پیشین در دستور کار فروش دارد.