دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی گفت: اگر در بازار کالاهای مختلف اجازه حرکت قیمت‌ها به سمت واقعی شدن همراه با حذف محدودیت‌های کنونی داده شود، شک نکنید که در مدت کوتاهی بازار به نقطه تعادلی می‌رسد و عرضه کنندگان نیز بیش از هر زمان دیگری برای حضور در معاملات بورس رغبت نشان می‌دهند. احمد مهدوی، دبیر‌کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی، در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: بورس، بازاری مدرن بوده و برای اقتصاد هر کشوری مفید است.
اکنون در کشورهای توسعه یافته اثبات شده که از طریق بورس‌های کالایی می‌توان به بسیاری از شفافیت‌ها رسید و ما هم باید از ظرفیت‌های بورس کالا در کشورمان نهایت استفاده را کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر نحوه معاملات بورس واقعی باشد، نیازی نیست که ما تولیدکنندگان را الزام کنیم تا برای عرضه یا خرید محصولات به بورس بیایند، بلکه خودشان راغب خواهند بود در فضایی شفاف، آزاد و رقابتی به معامله بپردازند.
وی تصریح کرد: اما اتفاقاتی که در سال‌های اخیر برای بورس کالا رخ داده، بازار را از سازوکار اصلی اش دور کرده بطوری که مسوولان مربوطه با اعمال محدودیت‌هایی مانند گذاشتن کف و سقف قیمت و محدود کردن تقاضا، بورس کالا را از ماموریت اصلی‌اش منحرف کردند. دبیر کل انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف محدودیت‌ها از معاملات، قیمت کالاها با رشد روبه‌رو نمی‌شود؟ گفت: خیر، وقتی محدودیت‌ها از معاملات بورس حذف شود، عرضه محصولات نیز بالا می‌رود و تولیدکنندگان و صنایع پایین دستی می‌توانند به راحتی مواد مورد نیاز خود را از بورس تامین کنند. از طرفی اگر قیمت‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کند، دست دلالان و واسطه‌ها نیز از بورس کاسته می‌شود و آن زمان می‌توان گفت که بورس ما، بورسی واقعی است.
دبیر‌کل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق سامانه بهین یاب تلاش‌های زیادی کرده است تا خریداران بورسی، فقط از تولیدکنندگان واقعی باشند، اما فروش بخشی از محصولات در بازار آزاد بیانگر آن است که سامانه بهین‌یاب باید پالایش بیشتری شود.
وی در پایان اظهار کرد: به این ترتیب برداشتن محدودیت‌ها و حرکت به سمت بازار آزاد و منطقی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود و امیدواریم که مسوولان فعلی با اعتماد به بورس کالا، بازار را به سمت واقعیت‌ها سوق دهند.