تسهیلات خرید ماشین‌آلات معدنی برای معدنکاران

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، طی نشست خبری که دیروز در سازمان ایمیدرو با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، تفاهم‌نامه‌ سه جانبه‌ای را به منظور تامین و تولید ماشین‌آلات و صنایع معدنی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی و بانک ملت، امضا کرد. مهدی کرباسیان در این جلسه یکی از مهم‌ترین مشکلات معادن را کمبود ماشین‌آلات معدنی و تجهیزات مورد نیاز معدنکاران دانست و اظهار کرد: ایران بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ذخایر معدنی قطعی دارد که امید است با بر‌داشتن مشکلات از سر راه این صنعت از این عقب‌ماندگی جدی که سال‌ها است در گیر آن هستیم ،

خارج شویم.

همچنین وی اشاره کرد که یکی از مشکلاتی که بخش معدن به ویژه در بخش خصوصی با آن دست و پنجه نرم می‌کرد بحث ماشین‌آلات معدنی است که ظرف این چند سال به شدت با کمبود آن مواجه بوده‌ایم و این امر به سرمایه‌گذاری و حمایت ویژه نیازمند است. به گفته وی، خوشبختانه با همکاری بسیار نزدیکی که با بانک ملت و حمایت هیات مدیره آن داشته‌ایم، اولین موافقت‌نامه بین این ۳ بخش امضا شد و اعتباری که به این موضوع تعلق می‌گیرد با ضمانت صندوق بیمه معدنی و با حمایت، مشارکت و ضمانت ایمیدرو برای واردات و همچنین تولید ماشین‌آلات بخش معدن تخصیص خواهد یافت.

کرباسیان افزود: در دنیا متوسط سهم معادن از GDP ۱۱ درصد است در حالی که در کشور ما این نسبت زیر ۵ درصد است و این نشان‌دهنده آن است که در این حوزه باید کارهای زیادی انجام شود.

به گفته وی این اولین قدمی است که موجب خواهد شد یکی از کمبود‌های حوزه معدن برطرف شود و حرکت به سمت رشد سریع‌تر را شاهد باشیم.

وی گفت: صندوق بیمه معدنی که در این تفاهم‌نامه حضور دارد یک صندوق بیمه‌ای است که حمایت‌های زیادی را در این بخش مبذول داشته است. لذا این صندوق باید تقویت شود، از طرف دیگر پیش‌بینی شده بودجه امسال این صندوق با پیشنهاد ما از ۱۰ میلیارد تومان به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند تا بتواند اثر گذاری خوبی داشته باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه باید بگویم که یکی از تصمیمات اشتباهی که در اواخر سال گذشته صورت گرفت آن بود که این صندوق را در لیست واگذاری قرار داده بودند و ما اکنون از دولت تقاضا کرده ایم و قرار است در هیات واگذاری این صندوق حاکمیتی لغو واگذاری شود، تا بتواند وظایفش را انجام دهد.

به گفته کرباسیان، با تقویت سرمایه این صندوق و حمایت‌های دیگر می‌توان معدنکاران بخش خصوصی را حمایت کرد، در حقیقت این صندوق فقط برای حمایت معدنکاران بخش خصوصی است و در مدت یکی دو ماه اخیر مجددا با تفاهم‌نامه‌ای که بین بانک ملت و این صندوق امضا شده است ۵۱میلیاردتومان اعتبار هم در آن حوزه به معدنکاران اختصاص یافته که این رقم اضافه بر رقمی است که در حال حاضر عملیاتی می‌شود.

به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو در راستای تحقق برنامه پنجم توسعه و به منظور ساماندهی ناوگان ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی کشور، دفتر زیرساخت و تجهیز معادن ایمیدرو، طرح تامین و تولید ماشین‌آلات سنگین معدنی و صنایع معدنی را تدوین و پس از جلسات متعدد کارشناسی با شرکت‌های مرتبط و نظام بانکی به مرحله عملیاتی رسانده است.

در ادامه این نشست، مدیر عامل بانک ملت ضمن تشکر از دکتر کرباسیان و با تاکید بر ضرورت توسعه معادن و صنایع معدنی و پیشرفت منابع زیر‌بنایی و اثر‌گذار بر صنعت گفت: هدف از امضای این تفاهم‌نامه پرداخت تسهیلات به بخش معادن است، به طوری که معدنکارانی که نیاز به خرید ماشین‌آلات و تجهیزات- چه به صورت ارزی و چه ریالی- دارند، بانک طبق تفاهم صورت گرفته با کمک صندوق فعالیت‌های معدنی آن را با توجه به شرایط پرداخت خواهد کرد.

دیوان‌دره‌ای گفت: براساس تفاهم‌نامه امضا شده با بانک ملت، تعداد تقریبی پیش‌بینی شده تولید و تامین انواع ماشین‌آلات مورد نیاز برای مدت پنج سال، یک هزار و ۲۰۰ دستگاه است. این تعداد برای سال اول حدود ۱۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین معدنی پیش‌بینی شده است.

اجرای سیاست‌های حمایتی و نظارتی سازمان از طریق ارایه یارانه سود تسهیلات مربوط به تامین و تولید ماشین‌آلات سنگین دست اول مورد‌نیاز خریداران برای مدت تفاهمنامه بخشی دیگر از مفاد تفاهمنامه را تشکیل می‌دهد.

مطابق این تفاهم‌نامه، واردات ماشین‌آلات معدنی دست دوم به کشور بر اساس مجوز قانونی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارزیابی و ارائه گواهی عمر مفید برای ماشین‌آلات تامین‌شده توسط شرکت یا شرکت‌های تامین‌کننده طرف تفاهم از طریق ایمیدرو و ارائه تسهیلات خرید برای این ماشین‌آلات توسط بانک انجام خواهد شد.

به این ترتیب وظیفه بانک در این تفاهم‌نامه، اعطای تسهیلات به میزان حداکثر ۸۰ درصد قیمت فاکتور خرید ماشین‌آلات سنگین‌ معدنی دست اول به معرفی‌شدگان گروهی از سوی سازمان توسعه است.