گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: با گذشت دلار از مرز 3000 تومان و رسیدن بهای این ارز به 3010 تومان در معاملات روز گذشته، سکه‌های نقدی و آتی جرات بیشتری برای صعود پیدا کردند و تا حوالی ساعت 13 این روز 14 هزار تومان بر قیمت سکه نقدی و بیش از یک درصد (حدود 10 هزار تومان) بر بهای دو سررسید دی و بهمن آتی سکه افزوده شد.
افزایش قیمت سکه البته از روز شنبه آغاز شده بود. در این روز سکه نقدی تا
۹۰۰۰ تومان هم بالا رفت اما در نهایت به نسبت قیمت پنج‌شنبه گذشته، در پایان معاملات افزایش ۶۵۰۰ تومانی را ثبت کرد. این افزایش بها اما روز گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده بود. با اینکه در شروع به کار بازار نقدی، سکه‌های تمام بهار طرح قدیم و جدید،
۲۵۰۰ تومان از بهای خود را از دست دادند، اما به سرعت این روند جهت عکس به خود گرفت و قیمت‌ها رو‌به افزایش گذاشتند تا جایی که بر قیمت سکه تمام بهار طرح جدید و قدیم ۱۴ هزار تومان افزوده شد. نوسان این سکه‌ها روز گذشته بین دو قیمت ۸۷۰ تا ۸۸۴ هزار تومان بود.
در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، دو سررسید نزدیک (دی و بهمن) بیش از سایرین افزایش قیمت داشتند اما در این میان بهای سکه اسفند توانست از مرز ۹۰۰ هزار تومان عبور کند و در بیشترین قیمت، بهای ۹۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان را ثبت کند. این سکه بیش از دو هفته بود که زیر ۹۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شد.
از سوی دیگر حجم قراردادهای معامله شده دیروز با گذشت سه ساعت از شروع دادوستدها، به بیش از ۳۰۰۰ قرارداد رسیده بود که نشان می‌داد معامله‌گران از این افزایش بها استقبال کرده‌اند. حجم معاملات بازار قراردادهای آتی سکه از چند هفته گذشته تاکنون، در پایان معاملات روزانه در بیشترین زمان به حدود ۳۰۰۰ قرارداد رسیده بود.
قیمت سکه‌های بازار نقدی که از روز شنبه رو به افزایش گذاشته، طی دو روز ابتدای هفته، باز هم دارای حباب شده است؛ این درحالی است که در روند ریزشی یکی، دو ماه اخیر، سکه‌های نقدی بعضا یا حباب منفی داشتند یا با ارزش طلای خود برابری می‌کردند. روز گذشته پس از اینکه سکه‌های بازار نقدی به میزان ۱۴ هزار تومان افزایش قیمت گرفتند، روند این افزایش برای ساعاتی متوقف شد که موجب شد سررسید‌های آتی هم از نوسانات خود بکاهند.
نوسانات دو روز گذشته در بازار سکه در حالی رخ داد که بازارهای جهانی طلا در تعطیلات به سر می‌بردند و بهای طلا در نقطه ۱۲۱۳ دلاری ثابت بود. اما دلار که چند روزی است تحرکات دور از انتظاری را از خود نشان می‌دهد، بیش از یک ماه بود (از تاریخ ۲ آذر) که زیر ۳۰۰۰ تومان نوسان می‌کرد و امید چندانی برای صعود این ارز مهم وجود نداشت. افزایش قیمت روز گذشته دلار در حالی بود که برخی صرافان اظهار می‌کردند که انتظار نداشتند دلار بتواند از سطح ۳۰۰۰ تومانی عبور کند. برخی فعالان بازار نوسانات هفته گذشته دلار را تاحدودی مربوط به افزایش سطح تقاضا برای خرید دلار مسافرتی و از سوی دیگر مربوط به گمانه‌زنی‌ها از احتمال تصویب تحریم‌های جدید سنای آمریکا علیه ایران در ششم ژانویه می‌دانستند. اما پس از اینکه اخبار فساد اقتصادی و سیاسی مربوط به ترکیه و مبادلات طلا در‌ هالک بانک این کشور با ایران و عدم امکان حواله ارزی از طریق این کشور منتشر شد، این صعود بها برای دلار شدت گرفت و توجه معامله‌گران را به خود جلب کرد. این تغییرات قیمتی البته در نظر برخی کارشناسان اقتصادی، مقطعی و قابل بازگشت است.
گروهی دیگر از فعالان بازار ارز، پایان سال میلادی و رشد حجم تقاضا را دلیل اصلی صعود دلار می‌دانند. از طرفی به عقیده برخی دیگر، علت این پدیده بروز نگرانی در بازار است، این گروه بر این باورند که عرضه و تقاضا چندان تغییری نکرده است و مساله ترکیه هم نباید موجب افزایش نرخ ارز شود چراکه‌هالک بانک ترکیه تنها راه انتقال ارز به ایران نیست و وقفه در نقل و انتقال وجوه ارزی از طریق ترکیه، هرچند عرضه و تقاضا را تا حدودی کاهش می‌دهد، اما موجب مسدود شدن راه‌های انتقال ارز به ایران نمی‌شود و در واقع نگرانی به وجود آمده از امکان حواله ارز از طریق ترکیه، تا حدودی نرخ دلار را تحت تاثیر قرار داده و مطمئنا با ایجاد آرامش در این کشور، این شوک از بازار ایران نیز خارج می‌شود.
در همین حال رییس پیشین اتحادیه طلا، جواهر، سکه و صراف تهران پیرامون دلایل افزایش قیمت سکه به «دنیای اقتصاد» گفت: دلیل این مساله صعود بهای طلا در بازارهای بین المللی و افزایش قیمت دلار بوده است. وفادار علت افزایش بهای دلار را هم بیش از عوامل ذکر شده، پیش رو بودن تعطیلات و بالا رفتن تقاضای دلار مسافرتی دانست. رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز افزایش ۹ دلاری طلای جهانی، اتمام ماه صفر و افزایش قیمت ارز در بازار را از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر اعلام کرد. کشتی‌آرای در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «تسنیم»، گفت: معمولا در روزهای پایانی ماه صفر تقاضای مردم برای خرید طلا و سکه بالا می‌رود و همین افزایش تقاضا موجب تقویت قیمت‌ها در بازار شده است.
در بازارهای جهانی اما به دلیل اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران در تعطیلات به سر می‌برند، عده کمی در نظرسنجی پیرامون روند حرکتی قیمت طلا برای هفته جاری شرکت کرده‌اند که اغلب آنها به افزایش قیمت رای داده و مهم‌ترین دلیل آن را افزایش تقاضای فیزیکی دانسته‌اند. در دو هفته گذشته، اما عبور قیمت طلا از مرز ۱۲۰۰ دلاری، کارشناسان را به این باور رساند که این سطح کارکرد مقاومتی خود را از دست داده است به این ترتیب سطح
۱۱۸۰ دلار را جایگزین آن کردند.
با تعطیلات پیش رو در این هفته، قطعا بازار ارز، سکه و طلای تهران شاهد کاهش چشمگیر حجم معاملات خواهد بود و این مساله در کنار تعطیلات کریسمس و افت دادوستد طلا در بازارهای جهانی، عملا بازارها را به تعطیلی می‌کشاند، اما در روزهای آینده اعلام آمارهایی از اقتصاد آمریکا و روشن شدن نسبی نتایج مذاکرات پیش رو در ژنو، تاثیر خود را اگر نه در هفته جاری، در هفته آینده بر نوسانات بازارهای ارز و سکه خواهد گذاشت. گفتنی است مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ مجددا از امروز شروع می‌شود. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد را در دست بررسی دارد. پیرامون این مساله روز گذشته معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که اگر مجلس تصمیم بگیرد با اجرای این قانون توافق ژنو اجرایی نشود تابع هستیم. عراقچی در ادامه افزود: در سمت مقابل نیز در کنگره طرح‌های تحریمی مختلفی در دست بررسی و کار دارند و هر کدام از این طرح‌های تحریمی جدید که توسط کنگره اجرا و تصویب شود توافقات ژنو متوقف می‌شود و در این جای شکی نیست. با توجه به اینکه بازارهای ارز و طلا طی ماه‌های اخیر بنا را بر بهبود روابط و اوضاع دیپلماسی کشور گذاشته و جو حاکم بر این بازارها جو خوش‌بینی به آینده این مذاکرات بوده، اقدام به افزایش قیمت‌ها به میزان چشمگیری نکرده‌اند؛ اما چنانچه اخبار مثبتی از ژنو مخابره نشود، این بار می‌توان انتظار بالا رفتن قیمت‌ها را - که البته از دو روز پیش آغاز شده - دور از ذهن ندانست.

بازار آتی سکه، اندکی رونق گرفت