گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روز نخست معاملات آهن در هفته جاری با روند نزولی قیمت‌ها آغاز شد به طوری‌که از ساعات ابتدایی بازگشایی واحدهای فروش آهن در تهران و شهرستان‌ها، مقاطع فولادی نسبت به آخرین قیمت روز چهارشنبه هفته گذشته با افت روبه‌رو شدند.
در همین حال قیمت شاخه‌های مختلف تیرآهن، خصوصا شاخه‌های سنگین نیز که در طول دو هفته اخیر به دنبال بازارسازی برخی واسطه‌گران و دست‌اندرکاران با افزایش مواجه شده بود، روز شنبه ریزش چند درصدی را تجربه کرد. در همین حال همسو با بازارهای فروش، فولادسازان خصوصی نیز اعم از فولاد امیرکبیر خزر، ظفربناب، فولاد زنجان، شاهین بناب و... بهای میلگردهای تولیدی را با ۵ تا ۳۰ تومان کاهش پیشنهاد کردند. به این ترتیب به نظر می‌رسد فرضیه سقوط قیمت‌ها تا پایین‌تر از سطح ۱۶۵۰ تومان در مسیر تحقق یافتن است؛ چراکه بهای قراضه به زیر ۱۰۰۰ تومان در هر کیلو تنزل یافته و از سوی دیگر تقاضای مقاطع نیز در بازار کماکان پایین است، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود نه تنها شمش‌های تولید داخل به مسیر کاهشی خود ادامه دهند، بلکه محصولات فولادی نیز به تاثیر از این عامل و از سوی دیگر رکود حاکم بر تقاضا به طور روزانه نوسانات نزولی را از خود نشان دهند. هم‌اکنون نقدی که به وضعیت فعلی قیمت‌ها می‌شود این است که فولادسازان خصوصی هدایت بازار و قیمت‌ها را تاحدود زیادی به‌دست گرفته‌اند؛ چرا که بنا به کمتر بودن حجم تولیداتشان نسبت به فولادسازان بزرگ‌تر، توانایی بیشتری برای هماهنگ ساختن خود با روال کاهشی قیمت‌ها در چند وقت اخیر داشته‌اند و با کاهش زیاد قیمت‌های پیشنهادی محصولات تولیدی خود به این موضوع بیش از پیش دامن زده‌اند.
علاوه بر افت حجم تولید در کارخانه‌های داخلی، در ترکیه نیز با کاهش قیمت میلگرد به دلیل پایین بودن تقاضا و از طرفی قیمت بالای قراضه وارداتی، برخی از فولادسازان این کشور تولید روزانه مقاطع را تا ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. فعالان بازار علت اصلی کاهش تولید را پایین بودن تقاضای مقاطع ترکیه در بازار صادرات می‌دانند. در بازار داخلی ترکیه نیز وضعیت ناآرام سیاسی بازار را دچار اختلال کرده است.
برخی از کارخانه‌ها از کاهش تامین گاز مورد نیازشان در زمستان نیز صحبت می‌کنند که باعث شده عرضه برق به شهرک‌های صنعتی کاهش یابد و قیمت‌ها نیز بالاتر برود. با این حال به نظر می‌رسد مشکل اصلی تقاضاست؛ چرا‌که اگر معاملات رونق داشت کارخانه‌ها از ظرفیت تولید خود نمی‌کاستند.