گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در حالی که طلا پایین‌ترین قیمت‌های خود طی سال 2013 را تجربه می‌کند، روز جمعه برخی خریداران وارد بازار شدند تا از فرصت به وجود آمده برای خرید استفاده کنند. به این ترتیب به دلیل بالا رفتن تقاضای فیزیکی، به میزان اندکی بر بهای این فلز در بازارهای جهانی افزوده شد.
در این روز دامنه نوسان قیمتی طلا بین ۱۲۰۸ تا ۱۲۱۷ دلار (نوسان ۹ دلاری) بود و در نهایت هم با قیمت ۱۲۱۳ دلار از بازار خداحافظی کرد. این قیمت تنها سه دلار از بهای پایان معاملات روز پنج‌شنبه بیشتر بود. هرچند قیمت طلا پس از سقوط قابل توجه در ۱۹ دسامبر، به صورت آرام و تدریجی افزایش یافت؛ اما جو حاکم بر بازار طلا هنوز متاثر از آخرین تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل خرید اوراق قرضه و در کنار آن چشم‌انداز مثبت ترمیم اقتصاد جهانی است و همچنان در مسیر ثبت بزرگ‌ترین کاهش سالانه باقی مانده است. علاوه بر این تا زمانی که سرمایه‌گذاران در تعطیلات کریسمس به سر می‌برند، حجم پایین معاملات، ممکن است موجب افزایش بی ثباتی در بازار طلا شود. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی، طلا در سال ۲۰۱۴ میلادی به روزهای پر‌افتخار خود باز نخواهد گشت، چراکه در کنار تمام رویدادهای یک سال اخیر که این فلز را تحت فشار کاهش قیمت‌ها قرار داده است، از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به طلا را هم نباید از نظر دور داشت. با این وجود هنوز برخی تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که طلا یکی از مطمئن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در شرایط بحران مالی است و همواره ارزش ذاتی خود را حفظ می‌کند.
آغاز دادوستدهای سکه در بازارهای داخلی هم روز گذشته با افزایش بها همراه بود. سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار نقدی در روز شنبه تا میانه معاملات، با صعود ۹۰۰۰ تومانی به ۸۷۵ هزار تومان رسید. در همین حال بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا هم کار خود را با افزایش نزدیک به یک درصدی قیمت‌ها آغاز کرد. روند تغییرات قیمتی روز شنبه به نحوی بود که در ساعاتی، بهای نزدیک ترین سررسید بازار آتی (سکه دی) کمتر از قیمت سکه نقدی بود. در این بین سکه‌های نقدی کمی حباب هم گرفتند.
وجه تضمین مورد نیاز برای معاملات سکه در بازار آتی، در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که برای آخرین بار در تاریخ ۲۳ آذر بر اساس اعلام شرکت بورس کالای ایران، کاهش صد هزار تومانی داشت. این در حالی است که تا دهم آذر امسال، این وجه سه میلیون تومان بود. این کاهش تدریجی یک میلیون و دویست هزار تومانی وجه تضمین اولیه که در پی ریزش‌های مداوم قیمت رخ داده، نتوانسته بازار آتی را دوباره برای معامله‌گران جذاب کند.
گام بعدی که بورس کالای ایران می‌تواند با اجرای آن تاحدودی پای خریداران و فروشندگان را به این بازار باز کند، معاملات آنلاین است که تاکنون به رغم اینکه بارها از سوی مسوولان این بورس پیرامون آن صحبت شده، اما هنوز به مرحله راه‌اندازی نرسیده است.


رشد ۸۴ درصدی ارزش معاملات آتی طی آذر
با انعقاد ۱۳۴هزار و ۶۰۵ قرارداد آتی سکه طلای تمام بهار آزادی در ۵۹ هزار و ۷۷ نوبت توسط معامله‌گران بورس کالای ایران، ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه در این بورس طی آذرماه به بیش از ۱۲ هزار و ۹ میلیارد ریال رسید. این ارقام نشان دهنده رشد ۱۰۹ درصدی حجم و ۸۴ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه طلا نسبت به ماه قبل از آن است. به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شرکت بورس کالای ایران، در ماه گذشته معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل اسفندماه ۹۲ با ۸۴ هزار و ۳۷۰ قرارداد در ۳۵ هزار و ۴۶ نوبت در صدر قرار گرفت. ارزش معاملات قراردادهای مذکور به بیش از ۷ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال بالغ شد. بر‌اساس این گزارش رتبه دوم بیشترین معاملات قراردادهای آتی در ماه گذشته را قراردادهای آتی سکه طلا تحویل بهمن‌ ۹۲ به خود اختصاص داد. در ماهی که گذشت ۲۰هزار و ۲۹۳ قرارداد آتی سکه طلا تحویل بهمن در۱۰ هزار و ۲۳ نوبت و به ارزش بیش از هزارو ۷۸۸ میلیارد ریال توسط معامله‌گران آتی منعقد شد.
جایگاه سوم بیشترین معاملات این قراردادها به قراردادهای سررسید اردیبهشت اختصاص دارد که ۱۴ هزار و ۴۵۱ قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت ۹۲ را به ثبت رسانده است. قراردادهای آتی سکه این سررسید در ۵ هزار و۹۹۳ نوبت و به ارزش حدود هزار و ۳۳۱ میلیارد ریال دادوستد شد. این گزارش حاکی است، قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آذر و دی ۹۲ نیز به ترتیب با ۸ هزار و ۱۷ قرارداد و ۷ هزار و ۴۷۴ قرارداد در جایگاه بعدی این معاملات قرار داشتند.

افزایش قیمت سکه‌های نقدی و آتی

افزایش قیمت سکه‌های نقدی و آتی