رقابت پلی‌استایرن‌ها در رینگ پتروشیمی

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز دوشنبه قیمت محصولات پتروشیمی در اولین معاملات از هفته جاری به دلیل کمبود عرضه نسبت به میزان تقاضا با افزایش و تعیین سقف قیمت مواجه شد. این در حالی است که در بازار آزاد هم همچنان به دلیل کمبود برخی محصولات و خودداری فروشندگان از عرضه محصولات، قیمت‌ها رشد اندکی را نسبت به قیمت‌های پایه تجربه کردند، به طوری که انواع پلی استایرن‌ها به دلیل افزایش تقاضا در این فصل با این مشکل رو‌به‌رو شده‌اند. به گفته معاون عملیات واحد کالایی کارگزاری بانک ملی، این محصول به سه دلیل در این معاملات با افزایش قیمت همراه شده یکی اینکه بازار آزاد این کالاها به شدت با کمبود پلی استایرن‌ها مواجه است. دلیل دیگر این است که تقاضای فصلی موجب شده تا تفاوت زیادی بین قیمت بورس و بازار آزاد به وجود آید که همین موضوع موجب افزایش تقاضا و تعیین سقف قیمت‌ در بورس کالا شده است و همچنین عامل سوم که اهمیت ویژه‌ای دارد رقابت با پلی پروپیلن‌ها است که استفاده از این محصول در تولید ظروف یکبار مصرف که به اصطلاح به آن رقیب چراغ خاموش هم می‌گویند را رقم زده است. بر همین اساس با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی و افزایش میزان استفاده از ظروف یکبار مصرف، تقاضا به شدت برای این محصول بالا رفته و موجب رقابت در رینگ معاملاتی پتروشیمی شده است.

علیرضا فهیمی در ادامه افزود: اگر سایر محصولات نیز این سه پارامتر را داشته باشند، با افزایش نرخ مواجه می‌شوند در غیر این صورت بدون تقاضا یا با کاهش آن مواجه خواهند شد.

وی گفت: البته معاملات هفته جاری شاهد تقاضای کمتری نسبت به هفته گذشته خواهد بود؛ چرا‌که به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه جاری تقاضا به طور طبیعی کاهش می‌یابد و همچنین پیشنهاد قیمت از سوی تولید‌کنندگان هر ماه با توجه به شرایط موجود تغییر می‌کند.

به این ترتیب روز گذشته پلی پروپیلن شیمیایی ZB۳۳۲C شرکت نوید زرشیمی با نرخ پایه ۴ هزار و ۲۱۱ تومان و حجم ۳۱۵ تن عرضه شد که با سقف قیمت یعنی ۴ هزار و ۴۲۲ تومان توسط معامله‌گران خریداری شد. این کالا در بازار داخل دیروز در محدوده ۵ هزار تومان قرار داشت. همچنین پلی‌پروپیلن شیمیایی ZR۲۳۰C این شرکت نیز با همین قیمت روی تابلوی معاملاتی ظاهر شد و با اینکه این کالا با حجم ۳۱۵ تن عرضه شد اما تقاضا برای آن ۶ هزار و ۱۳۲ تن بود. از طرفی پلی پروپیلن نساجی ZH۵۵۰J با قیمت پایه ۳ هزار و ۷۱۵ تومان عرضه و با رقابت موجود در رینگ با قیمت ۳ هزار و ۹۰۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید. از طرفی پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX۵ درجه یک شرکت پتروشیمی مارون نیز در این روز با افزایش تقاضا با نرخ نهایی ۳ هزار و ۴۲۴ تومان در هر کیلو به فروش رسید. این در حالی است که پلی‌اتیلن سنگین فیلم OFF - EX۵ درجه ۲ این شرکت با کمبود تقاضا مواجه شد و این محصول بدون تغییر قیمت معامله شد.

در گروه پلی استایرن‌ها نیز بیشترین میزان تقاضا را در این روز پلی استایرن انبساطی ۳۰۰ به ثبت رساند و با قیمت نهایی ۴ هزار و ۸۰۷ تومان در هر کیلو به فروش رسید.

همچنین قیمت جهانی این محصولات نیز نسبت به قیمت‌های داخلی در شرایط بهتری به سر می‌برند. البته درست است که با نزدیک شدن به ماه ژانویه شاهد افزایش قیمت این محصولات خواهیم بود، اما قیمت‌ها نشان می‌دهد که این رشد به آرامی صورت می‌گیرد.

به گفته فعالان بازار پتروشیمی در حال حاضر مبادلات در بازار داخل گنگ است و میزان عرضه و تقاضا یکسان نیست، به طوری که خریدارها بیشتر از فروشندگان هستند و با توجه به فصل مصرف انواع پلی‌اتیلن‌ها، همچنین پلی استایرن‌های معمولی و مقاوم، انتظار می‌رود این کالاها با افزایش حجم خرید و در نتیجه رشد قیمت بیشتری روبه‌رو شوند.

با این حال بیشتر معامله‌گران در بازار آزاد پتروشیمی کم و بیش در حالت انتظار قرار دارند و ضعف مبادلات نیز نشان می‌دهد که رغبت زیادی به فروش وجود ندارد، چرا که قیمت‌ها به دلیل کمبود عرضه روند صعودی در پیش گرفته‌اند. این در حالی است که برخی از محصولات همچون گرید‌های مختلف پی‌وی‌سی همچنان با ثبات قیمت‌ها روبه‌رو است و به جز تعدادی از کالاها که در فصل مصرف آنها قرار داریم یا محصولاتی که در بازار نقدی و بورس کالا اختلاف قیمت وجود دارد، بازار با سردی خرید و فروش همراه است.