گروه بورس کالا- حدیث موسوی: روزهای ابتدایی هفته در بازار آهن در حالی با همان روال کاهشی روزهای اخیر پیگیری شد که نزول قیمت‌های به ثبت رسیده برای شمش‌های بلوم وارداتی به کشور، تحقق قیمت 1650 تومان برای مقاطعی مانند میلگرد را تا حدود زیادی امکان‌پذیر کرد.
براساس این گزارش در حالی که شنبه انواع ابعاد شمش‌های موجود در مبادی ورودی کشور نسبت به آخرین قیمت روز چهارشنبه ثابت بود، اما روز یکشنبه شمش بلوم روسیه در بندر انزلی با ریزش ۶/۲ درصدی، قیمت ۱۵۲۰ تومان را به ثبت رساند و از سوی دیگر نوع ترک و کره‌ای آن با کاهش ۷/۱ درصدی کانال ۱۵۰۰ تومان را زیرپا گذاشت و رقم ۱۴۹۰ تومان را تجربه کرد.
همزمان در بازار مقاطع نیز به رغم مقاومت برخی کارخانه‌ها از اعلام قیمت در روز شنبه و یکشنبه به منظور جلوگیری از کاهش سطح عمومی قیمت‌ها به زیر ۱۷۰۰ تومان، اغلب واحدهای فولادی بخش خصوصی به تاسی از افت نسبتا زیاد بهای شمش بلوم، دیروز قیمت‌های پیشنهادی خود را تا ۴۰ تومان در هر کیلو کاهش دادند. به این ترتیب هم‌اکنون بهای میلگرد و تیرآهن برای برخی فولادسازان خصوصی در محدوده ۱۶۷۰ تا ۱۷۰۰ تومان قرار گرفته است. به گفته یکی از معامله‌گران بازار آهن، در خلال روزهای اخیر مهمترین فاکتور موثر بر قیمت مقاطع علاوه بر رکود، نوسانات نزولی قیمت شمش در مبادی ورودی کشور بوده است؛ چراکه دامنه تغییرات نرخ ارز بسیار محدود و تقریبا ثابت است.
شمش لندن، ۲۶۰ دلار
همزمان با قیمت‌های کاهشی در بازارهای داخلی و مبادی ورودی کشور، قیمت شمش بلوم به ۲۶۰ دلار در هر تن در بورس کالایی لندن (LME) رسیده است. این محصول از ابتدای ماه دسامبر تا‌کنون، بالغ بر ۲۰ دلار رشد قیمت داشته؛ چرا که ابتدای این ماه هر تن از این کالا ۲۴۰ دلار قیمت داشت.
از سوی دیگر موسسه خدمات سرمایه‌گذاری مودی در گزارشی چشم‌انداز صنعت فولاد اروپا را باثبات برآورد کرده است. شاخص مدیریت خرید در اروپا از ماه جولای تاکنون بالای ۵۰ واحد بوده که نشانگر بهبود جو بازار است. این موسسه وضعیت بخش‌های نهایی مصرف‌کننده فولاد را در سال ۲۰۱۴ رو به بهبود می‌بیند. این گزارش همچنین اقتصاد حوزه یورو را رو به بهبود ولی شکننده پیش‌بینی کرده است. از سوی دیگر رشد تولید ناخالص داخلی اروپا در این بررسی سال آینده ۵/۰ تا ۵/۱ درصد خواهد بود در حالی که برای سال ۲۰۱۳ ثابت یا منفی یک درصد گزارش شده بود.
در این میان، سال ۲۰۱۴ مصرف فولاد اروپا ثابت و بعضا تا ۲ درصد صعودی برآورد شد، در حالی که سال ۲۰۱۳ برای آن افت ۱ تا ۲ درصدی پیش‌بینی شده بود. در این گزارش همچنین اشاره شده که احتمالا میانگین سوددهی صنعت فولاد اروپا سال ۲۰۱۴ ثابت یا کمی صعودی باشد.

شمش در بندر امام، 1490 تومان!