گروه بورس کالا- سحر نمایشی: معاملات فلزات پایه در شرایطی در اولین روز از هفته جاری آغاز شد که روند بازار به شدت تحت تاثیر اخبار و شایعات مربوط به افزوده شدن تحریم‌ها توسط آمریکا قرار گرفت؛ آن هم در شرایطی که انتظارها از روند بازار مثبت بود و انتشار این اخبار موجب شوک قیمتی در مبادلات این محصولات شد، به طوری که خرید و فروش‌ها از شروع صبح با روند افزایشی آغاز شد و تا بعد از ظهر این روز با همین روند به معاملات ادامه داد. به این ترتیب قیمت فلزی همچون نیکل اعم از اینکو و متفرقه نسبت به پنج‌شنبه گذشته افزایش ۲۰۰ تومانی را در هر کیلو تجربه کرد؛ در حالی که مس و سایر فلزات پایه ۵۰ تومان رشد قیمت را در هر کیلو تجربه کردند. همچنین قیمت‌ آلومینیوم و قلع نیز بدون تغییر باقی ماند. فعالان بازار پیش‌بینی کرده‌اند که این روند صعودی تا انتشار اخبار جدید ادامه خواهد داشت. البته نا گفته نماند که روند قیمت‌ها به معاملات فلزات پایه در بورس لندن نیز بستگی دارد، اما از آنجا که پیش‌بینی‌ها از بازار جهانی این فلزات با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی افزایشی است در نتیجه به نظر می‌رسد در هفته آینده شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها باشیم. به این ترتیب بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، بازار فلزات پایه به زودی شاهد افزایش تقاضا هم خواهد بود؛ البته این در حالی است که با وجود این شایعات نیز فعالان آگاه در مورد افزایش تولید همراه با رشد تقاضا بسیار خوش‌بین هستند.

پیش‌بینی افزایش مس در بورس کالا

دیروز روند معاملات مس در بازار آزاد نسبت به پنج‌شنبه گذشته ۵۰ تومان در هر کیلو افزایش یافت. این در حالی است که کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند به دلیل افزایش نرخ میانگین هفتگی این فلز در بورس لندن قطعا روز یکشنبه بورس کالای ایران هم با افزایش قیمت مس روبه‌رو خواهد شد، به طوری که بر اساس پیش بینی فعالان آگاه و با توجه به فرمول قیمت گذاری این فلز احتمالا مس با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۸ تومان در بورس معامله می شود.

تفاوت قیمت نیکل اینکو و متفرقه

از آنجا که نیکل نسبت به سایر فلزات دیگر از تاثیر‌پذیری بیشتری برخوردار است؛ به همین دلیل روند صعودی خود را با توجه به جو به وجود آمده در بازار آغاز کرد و نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش ۲۰۰ تومانی در هر کیلو را تجربه کرده است. البته این در حالی است که قیمت جهانی این فلز نیز با توجه به نزدیک شدن به ماه ژانویه روند افزایشی در پیش گرفته است و بنابر پیش‌‌بینی‌های آگاهان اقتصادی، قیمت نیکل تا انتهای ماه جاری مجددا به مرز ۶۰ هزار تومان در هر کیلو باز گردد. اما موضوعی که این روز‌ها معامله گران را نگران کرده تفاوت قیمت ۴ هزار تومانی بین نیکل اینکو و متفرقه است،

و از آنجا که تقاضا برای نیکل متفرقه به شدت کاهش یافته در نتیجه میزان تقاضا هم در بازار این محصول به شدت افت کرده است.

روی در انتظار ریزش بیشتر

با اینکه قیمت روی نسبت به فلزات دیگر طی مدت اخیر در بازار آزاد با ریزش کندی همراه بوده است، اما گزارش‌های منتشر شده از سوی رویترز نشان می‌دهد که تولید روی در معادن جهان در حال افزایش است، البته این افزایش تولید به‌اندازه‌ای نیست که از بازار انتظار می‌رود؛ اما همین خبر بر کاهشی شدن قیمت آن در بازارهای جهانی تاثیر بسزایی داشته است، اما این در حالی است که در بازار داخلی به دلیل عرضه‌های جدید این فلز در بورس کالا بازار این محصولات هنوز گنگ است به همین دلیل تغییر زیادی در قیمت‌های داخلی این فلز مشاهده نمی‌شود.

بازار یکنواخت آلومینیوم

بازار آلومینیوم با اینکه مدت زیادی است که در رکود به سر می‌برد، اما نسبت به فلزات دیگر در این مدت ریزش کندتری را شاهد بوده است. درست است که قیمت این فلز هم اکنون در بازار آزاد به کف رسیده، اما بنا بر پیش‌بینی‌های کارشناسان افزایشی بودن این فلز در بازار‌های جهانی موجب ثبات آلومینیوم در بازار داخلی طی این مدت شده است.

انتشار شایعات، بازار فلزات رنگی را صعودی کرد