گروه بورس کالا- حدیث موسوی: مبادلات محصولات فولادی روز گذشته در حالی در بازار آهن تهران و شهرستان‌ها برگزار شد که همانند روزهای اخیر، قیمت‌ها روال کاهشی را در پیش گرفته بود. یکشنبه علاوه بر مقاطع تولید داخل، قیمت شمش بلوم وارداتی به کشور نیز نسبت به روز یکشنبه با افت ۵ تا ۱۰ تومانی در هر کیلو مواجه شدند. در همین حال بهای کلاف ساده سایز ۵/۶ ساده وارداتی از کشور روسیه نیز ۵ تومان تنزل یافت. هرچند تا حدودی از آهنگ شتابان افت قیمت شمش وارداتی به کشور کاسته شده، اما کمترین اثری از ثبات قیمت این کالا در مبادی ورودی وجود ندارد. یکشنبه فولادسازان خصوصی هم اعم از کارخانه‌های فولاد یزد، گیلان، شاهرود و گلستان قیمت تیرآهن و میلگردهای تولیدی خود را ۵ تا ۲۰ تومان در هر کیلو کاهش دادند.

روز گذشته بورس کالا نیز میزبان دو فولادساز بود که طبق پیش‌بینی کارگزاران عرضه‌های روی تابلو آنچنان که باید مورد اقبال خریداران قرار نگرفت. در این روز ورق‌های گرم B، گرم C، سرد B، گالوانیزه G و قلع اندود فولاد مبارکه با همان قیمت‌‌های پیشین این کارخانه برای معامله عرضه شد که از مجموع ۲۳ هزار و ۹۰۰ تن، معادل ۸ هزار و ۵۶۰ تن انواع ورق به فروش رسید. از سوی دیگر تختال فولاد هرمزگان جنوب هم در حجم ۱۵ هزار تن و با قیمت ۱۴۰۰ تومان عرضه شد که خریداران تحت تاثیر روند نزولی قیمت‌های بازاری از خرید این محصول با این قیمت پایه امتناع کردند. به نظر می‌رسد سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری نیز معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس کالا در غیاب فولادسازان بزرگی نظیر ذوب‌آهن و فولاد خوزستان برگزار شود؛ چراکه بازار مصرف به خوبی در چند وقت اخیر نشان داده که کشش قبول نرخ‌های پای اعلامی را به دلیل شدت رکود حاکم بر بازار ندارد.

به هر طریق واحدهای فولادساز و بسیاری از واحدهای فروش آهن به واسطه برآورده نشدن انتظارات آنها در فروش محصولات خود در بازار داخل طی چند ماه گذشته، با چالش بزرگی تحت عنوان کمبود و ضعف شدید نقدینگی دست به گریبانند که در شرایط فعلی نیز کاهش پی‌در‌پی سطح قیمت‌ آهن‌آلات و مصنوعات فولادی وارداتی نیز برای کم کردن از فاصله زیاد میان عرضه و تقاضا و ترغیب خریداران برای معامله راه به جایی نمی‌برد.

بازار آهن گرفتار در پیچ و خم بی‌رونقی