گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: آنچه که طلا در معاملات بازارهای جهانی روز جمعه تجربه کرد، نوسان ۲۶ دلاری بود که به دنبال داغ شدن بازار گمانه‌زنی‌ها از انتشار آمار نرخ بیکاری آمریکا، بین سرمایه‌گذاران و معامله‌گران طلا، اتفاق افتاد. در این روز قرار بود با اعلام این آمار، روند بعدی قیمت برای طلا در هفته جدید میلادی روشن شود؛ چراکه این مساله می‌توانست به طور مستقیم بر تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر ادامه یا توقف محرک پولی تاثیرگذار باشد. در نهایت پس از انتشار آمار بازار کار آمریکا که بهتر از حد پیش‌بینی‌ها بود و احتمال تعدیل قریب‌الوقوع سیاست تسهیل کمی فدرال رزرو در ماه جاری میلادی را تقویت کرد، قیمت طلا در روز جمعه کاهش یافت. در این روز بهای طلا در کمترین و بیشترین میزان به ترتیب به ۱۲۱۵ و ۱۲۴۱ دلار رسید و در نهایت با کاهش ۱۲ دلاری از سقف قیمت خود، در پایان دادوستدهای این روز بر بهای ۱۲۲۹ دلار ثابت شد. در همین حال برخی تحلیلگران بازار طلا معتقدند تا زمانی که شاهد شفافیت بیشتری پیرامون کیفیت اقدام فدرال رزرو نباشیم، وضعیت قیمت فلزات گرانبها کاهشی خواهد بود. اکنون سرمایه‌گذاران تمام توجه خود را معطوف نشست روزهای ۱۷ و ۱۸ دسامبر فدرال رزرو خواهند کرد تا ببینند بانک مرکزی آمریکا تصمیم می‌گیرد چه زمانی سیاست خرید اوراق قرضه ماهیانه خود را کاهش دهد.

در چنین شرایطی و با عنایت به اینکه واکنش طلای جهانی - در جهت کاهش قیمت - به آمار مثبت بیکاری شدید نبود، سکه نقدی بازار تهران روز گذشته شاهد تلاش اندکی در جهت از بین بردن حباب منفی خود بود و در آغاز معاملات خود، به میزان محدودی بر قیمت‌ها افزود. این در شرایطی بود که ساعتی پیش از آغاز به کار بازار نقدی، بازار قراردادهای آتی سکه بورس کالا، با کاهش اندک قیمت به استقبال معامله‌گران رفته بود. در آغاز دادوستدهای این بازار کمتر از یک درصد از قیمت هر چهار سررسید کاسته شده بود؛ اما وقتی سکه نقدی با افزایش محدود قیمت کار خود را آغاز کرد، از میزان ریزش‌های آتی نیز به تبع آن کاسته شد.

پس از اینکه در اکتبر گذشته دولت آمریکا به علت بحران بودجه و سقف بدهی‌ها به مدت ۱۶ روز تعطیل شد، توافقی بین کنگره و کاخ سفید برای بازگشایی دولت فدرال این کشور صورت گرفت که تا ۱۵ ژانویه ۲۰۱۳ اعتبار دارد و در صورت عدم توافق دو طرف بر سر بودجه و سقف بدهی‌ها بعد از این تاریخ، باید منتظر وقوع بحران مالی دیگری در آمریکا باشیم. به همین دلیل است که برخی پیش بینی‌ها حاکی از جان گرفتن دوباره طلا در بین سرمایه‌گذاران دارد، چراکه این گروه بر این باورند این موضوع که مشکلات اقتصادی آمریکا در آینده نزدیک حل شود بسیار بعید است و این مساله جایگاه طلا را مجددا تقویت خواهد کرد. بنابر آخرین گزارش رویترز، کمیته بودجه سنا و کمیته بودجه کنگره قصد دارند تا ۱۳ دسامبر (جمعه آینده) به توافق نهایی بر سر بودجه ۲۰۱۴ میلادی آمریکا دست یابند. اگر کنگره آمریکا تا این تاریخ بودجه پیشنهادی دولت اوباما را تصویب کند، پس از آن نوبت به سنا خواهد رسید تا این بودجه را تصویب کند.

هنوز مشکلات و چالش‌های زیادی برای تصویب بودجه آمریکا وجود دارد و بعید به نظر می‌رسد که بودجه سال آینده این کشور بدون دردسر و چالش تصویب شود. علاوه بر بحث بودجه، بحران سقف بدهی‌های آمریکا نیز به شدت مساله ساز شده است. افزایش بدهی‌های آمریکا به معنای کاهش ارزش دلار بوده و این مساله افزایش قیمت جهانی طلا را در پی خواهد داشت. برخی کارشناسان بازارهای طلایی بر این باورند که قیمت طلا تا پایان امسال روندی نزولی خواهد داشت و این روند تنها در صورتی متوقف خواهد شد که نگرانی‌ها نسبت به متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو تا حدی کاهش یابد. در این سو، اما دیروز برای سیزدهمین روز متوالی، دلار در بازار آزاد کمتر از ۳۰۰۰ تومان معامله شد. در حالی امروز قرار است مجلس شورای اسلامی منتظر حضور دولتمردان و تحویل لایحه بودجه پیشنهادی سال ۹۳ باشد که روز گذشته آخرین جلسه بررسی دولت بر روی اعداد و ارقام بودجه برگزار شد و همچنان سخن از دلار ۲۶۰۰ تومانی به گوش می‌رسید. بازار دلار که مدتی است با حجم تقاضای اندکی روبه رو است و نتوانسته از کانال ۲۹۰۰ تومانی خود عبور کند، چشم به بررسی‌های نمایندگان مجلس دوخته تا مسیر آتی خود را پیدا کند.

پیرامون وضعیت فعلی بازار قراردادهای آتی سکه باید گفت آنچه که طی روز گذشته اتفاق افتاد با روال چند هفته گذشته تغییر چندانی نداشت؛ به طوری که حجم معاملات همچنان زیر ۱۰ هزار قرارداد است و از سوی دیگر سکه آذر به عنوان نزدیک‌ترین سررسید این بازار که چند روزی است زیر قیمت سکه نقدی معامله می‌شود، دیروز هم همین وضعیت را داشت و برای ساعاتی با اختلاف ۲۰ هزار تومانی با سکه نقدی دادوستد می‌شد؛ اما با گذشت ساعاتی، این اختلاف کمتر شد که نشان می‌داد با مشخص شدن قیمت‌ها در بازار نقدی، آتی سکه بهای سررسیدهای خود را به تناسب این قیمت‌ها، تغییر می‌دهد.

به عقیده برخی کارشناسان بازار آتی سکه، اینکه معاملات این بازار مدتی است زودتر از بازار نقدی آغاز می‌شود، موجب شده تا روند واقعی عرضه و تقاضا در دوره پیش گشایش نیم ساعته - با نگاهی به آخرین قیمت روز گذشته سکه نقدی - تعیین‌کننده قیمت در آتی سکه باشد. دیروز همچنین نزدیک ترین سررسید این بازار دیرتر از سایر سررسیدها بر تابلوی معاملات حاضر شد که نشان می‌داد خریداران و فروشندگان بر سر قیمت این سررسید به توافق نرسیده بودند. با این وجود، این تغییر در ساعت معاملاتی هرچند مورد انتظار بسیاری از معامله‌گران بود اما نتوانست بر حجم قراردادهای معامله شده بیفزاید ضمن اینکه وجه تضمین هم در هفته گذشته یک میلیون تومان کاهش یافته بود، اما این امر هم بر جذابیت این بازار نیفزود.

نوسان اندک بازارهای نقدی و آتی سکه

نوسان اندک بازارهای نقدی و آتی سکه