فلزات رنگی در دو راهی رونق یا رکود؟

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: با اینکه قیمت فلزات پایه جهانی در اوایل هفته گذشته با روند صعودی حرکت می‌کرد، اما بازار این فلزات در داخل با نوسانات کاهشی رو‌به‌رو بود. انتشار اخبار سیاسی، اقتصادی و جو روانی ایجاد شده به دلیل مثبت شدن نتیجه مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵، طی هفته گذشته به کلی بازارهای کالایی از جمله فلزات پایه را تحت تاثیر قرار داد، هرچند به گفته فعالان بازار با اینکه قیمت‌ها در این چند روز افت و خیز زیادی را تجربه کرد اما کماکان بازار این فلزات بی‌تقاضا بود. به هر ترتیب روند معاملات فلزات پایه در این هفته با نوسان نزولی قیمت‌ها همراه بود، به طوری که از اولین روز هفته معاملاتی به تاثیر از افزایش نرخ فلزات پایه در بورس کالایی لندن، این محصولات شنبه را با روند مثبت معاملات در بازار داخلی آغاز کردند و تا روز یکشنبه با همین روند به معاملات ادامه دادند، اما روز یکشنبه با انتشار اخبار مربوط به توافقات صورت گرفته در ژنو، بازارغیر رسمی این فلزات با آن که همچنان در رکود به سر می‌برد، با ریزش ناگهانی قیمت مواجه شد.

با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده توسط کارشناسان حوزه فلزات پایه به دلیل افزایش امیدواری‌ها نسبت به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، به دلیل رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک به نظر می‌رسد شاهد تغییرات محسوسی در روند معاملات این فلزات خواهیم بود، بنابراین هرچند روند کاهشی قیمت و تغییرات محسوس در بازار فلزات پایه تا یک ماه بعد از اعلام نتایج مذاکرات ژنو، به دلیل جو روانی ایجاد شده در بازار دور از انتظار نیست، اما امید به بهبود معاملات این بازار کالایی در ماه‌های بعدی بسیار قوی است.

آینده ابهام آلود فلزات پایه در عرصه جهانی!

البته به گفته این کارشناسان، هرچند هم‌اکنون امید به بهبود شرایط بازارهای کالایی در داخل کشور بیشتر شده، اما حرکت فعلی اقتصاد جهانی، ادامه همان روند رکودی فعلی در بازار این فلزات است.

در این میان کاهش شدید حجم تقاضا، بالا بودن نرخ بیکاری برخی کشورهای اروپایی، آمارهای نگران‌کننده از وضعیت اقتصادی جهان و مشکلات تولیدکنندگان بزرگ و کوچک نشانه‌هایی از رکودی فراگیر و بحران در عرصه تولید فلزات پایه است که با توجه به این مشکلات و تردید در سرمایه‌گذاری برای کارهای تولیدی به جرات می‌توان گفت که بحران اقتصادی فعلی قابلیت طولانی شدن به زمانی بیش از روزهای فعلی را دارد. در واقع، هر چه زمان بهبود اقتصادی بیشتر به طول بینجامد تاثیرات منفی بیشتری بر رشد اقتصادی و تحرک بازارهای کالایی از جمله فلزات رنگی خواهد داشت.

فلزات رنگی در دو راهی رونق یا رکود؟