هشدار در مورد تولید غیراستاندارد

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: محدودیت‌هایی که این روزها در وضعیت اقتصادی کشور به وجود آمده برخی از تولیدکنندگان فلزات پایه را مجبور به کم‌فروشی کرده است. تداوم رکود، رقابت در فروش و کمبود مواد اولیه از جمله عواملی هستند که این معضل بزرگ را به وجود آورده و باعث شده‌اند، خریداران اعتماد خود را نسبت به محصولات داخلی از دست دهند.

یکی از کارشناسان در رابطه با وضعیت کم‌فروشی در بازار فلزات پایه به خبرنگار دنیای اقتصاد مدعی شد: متاسفانه کم کردن مواد اولیه در تولید محصول نهایی، به قدری در بازارهای کالایی جا افتاده است که فروشندگان بازار، از دریافت محصولاتی با این ویژگی از تولیدکنندگان، استقبال هم می‌کنند، اما نمی‌شود تمام اشکالات را متوجه تولیدکننده‌ها دانست؛ چرا که سیاست‌های اقتصادی دولت، تولید را در تنگنا قرار داده و برخی واحدهای تولیدی مجبورند برای عبور از این تنگنا، به این راه تکیه کنند.

به این ترتیب در این مواقع برخی تولید‌کنندگان راه‌حل دوری از کاهش قیمت‌های اجباری و مقابله با افزایش هزینه‌های تولید را در کم‌فروشی می‌بینند. آنها بر این باورند که وقتی هزینه تولید افزایش می‌یابد و دولتی‌ها نیز به موازات این افزایش هزینه‌ها، اجازه رشد قیمت‌ها را نمی‌دهند، کم‌فروشی راهی برای جلوگیری از زیان است. بدون شک هیچ کارشناس اقتصادی، مصرف‌کننده و فعال اقتصادی کم‌فروشی را تایید نمی‌کند؛ اما این افراد اذعان می‌کنند که در شرایط فعلی، تولید همچنان از سخت‌ترین فعالیت‌های اقتصادی به شمار می‌رود. این فعال بازار در ادامه افزود: به طور مثال در بازار سیم و کابل، کم‌فروشی موجب بروز خطرات زیادی شده است؛ به طوری که هم اکنون بسیاری از آتش‌سوزی‌ها ناشی از تولید سیم و کابل‌های غیراستاندارد است؛ این معضل در ۹۵ درصد از کابل هایی که در بازار به مردم عرضه می‌شود، مشاهده شده است. این کارشناس فلزات پایه در تشریح اظهارات خود درباره کم فروشی در سطح مقطع کابل نیز گفت: مس فلز گرانبهایی است و از آنجا که قیمت هر کیلو مس در بازار امروز، حدود ۲۱ هزار تومان است، بنابراین خود این عامل انگیزه‌ زیادی برای این کم فروشی به‌وجود آورده است.

وی در پاسخ به اینکه استاندارد ملی درخصوص تولید کابل وجود دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: استانداردهای ملی ایران بسیار مناسب و منطبق بر استانداردهای جهانی است، اما در بحث تضمین اجرای آنها دچار مشکل هستیم.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: در این میان مبلغ اندکی هم که برای جریمه شرکت‌های متخلف به دلیل کم‌فروشی در نظر گرفته می‌شود بازدارنده نیست؛ چرا که به عنوان مثال اگر شرکتی ۲۰ تن از مس کم فروشی کند، ارزش این کار او، حداقل حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد بود، بنابراین با اخذ جریمه اندک اتفاق تاثیرگذاری برای شرکت متخلف رخ نمی دهد.

وی در پایان اظهار کرد: آنچه مسلم است، کم‌فروشی، گران فروشی و احتکار به روش‌های مختلف هم‌اکنون در حال انجام است و باید سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده نقش بارزتری در این زمینه داشته باشد؛ به گونه‌ای که با اتخاذ تدابیر نظارتی خود مانع از گسترش چنین پدیده‌هایی شود.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات سایر فلزات‌ پایه نیز در بازار آزاد نسبت به روز دوشنبه با افزایش قیمت همراه شد. به گفته فعالان آگاه عامل این رشد قیمت افزایش نرخ فلزات در بورس لندن بوده است، به طوری که طی معاملات روز گذشته در بازار فلزات لندن، فروش نقدی مس با افزایش همراه شد و به ۶ هزار و ۹۹۹ دلار و ۵۰ سنت رسید. خریـد نقدی این فلز نیز با افزایش همراه شد و با نرخ ۶ هزار و ۹۹۹ دلار بر تن معامله شد. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم نیز با قیمت یک هزار و ۷۳۷ دلار و یک هزار و ۷۳۷ دلار و ۵۰ سنت به پایان رسید. قلع هم با نرخ ۲۲ هزار و ۹۷۵ دلار خریداری شد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ یک هزار و ۸۶۳ و یک هزار و ۸۶۳ دلار و ۵۰ سنت انجام شده است. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ دو هزار و ۷۱ دلار و ۵۰ سنت خریداری و با قیمت هر تن دو هزار و ۷۲ دلار به فروش رسید. البته این در حالی است که روند خرید و فروش در بازار داخلی هیچ تغییری نداشته است و همچنان بازار در رکود به سر می‌برد. بر این اساس کارشناسان معتقدند تا زمانی که تقاضا در بازار فلزات پایه افزایش نیابد، بی رونقی در معاملات ادامه خواهد داشت؛ حتی اگر مسیر مثبت برخی از پارامترهای تاثیرگذار ادامه دار باشد.

هشدار در مورد تولید غیراستاندارد