گروه بنگاه‌ها- مهرداد اکبریان، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن پس از برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران بورس کالای ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه بورس کالا راه عضویت ایران در WTO را هموار می‌کند، اظهار کرد: تک تک تولید‌کنندگان بر این باورند که با عرضه منظم انواع محصولات در بورس کالا، زمینه کشف قیمت منطقی و آزادانه آنها فراهم خواهد شد.
بر‌اساس این گزارش، بورس کالای ایران در ادامه برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی با ذی‌نفعان این بازار، میزبان تعدادی از مسوولان و اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن بود.
اکبریان، رییس این انجمن در خصوص مباحث مطرح شده در این نشست، گفت: در این جلسه اعضای انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ابراز تمایل خود را برای عرضه عمده سنگ‌آهن تولیدی کشور در بورس کالای ایران اعلام کردند که این موضوع با استقبال مسوولان بورس کالا روبه‌رو شد.
اکبریان افزود: تولیدکنندگان سنگ‌آهن به دنبال شفافیت و قیمت گذاری مناسب برای این محصول هستند و روند افزایشی عرضه‌های صادراتی این کالا در دو سال اخیر بیانگر آن است که بورس شفاف‌ترین بازار و بهترین مکان برای کشف واقعی قیمت است. به گفته وی، سیاست کلی سنگ‌آهنی‌ها این است که در آینده حتی قراردادهای داخلی بین کارخانجات را به قیمت‌های کشف شده در بورس کالا انجام دهند که امیدواریم این موضوع به زودی محقق شود.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن با اشاره به اینکه فعالیت بورس کالا در راستای کشف قیمت عادلانه و واقعی کالاها است، گفت: با عرضه منظم انواع محصولات پایه از جمله سنگ‌آهن در بورس کالا و کشف قیمت واقعی و رقابتی آنها در این بورس، راه عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی هموار می‌شود.
اکبریان با بیان اینکه ۲ موضوع اصلی محور گفت‌وگو با مسوولان بورس کالا بود، اظهار کرد: بحث نخست به شرایط عرضه‌کنندگان و چگونگی حضور تمام تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشور در معاملات شفاف بورس اختصاص داشت.
وی در این باره توضیح داد: سال گذشته حدود یک میلیون تن سنگ‌آهن از طریق بورس به بازارهای جهانی صادر شد که این رقم در ۷ ماه سال جاری افزایش قابل توجهی یافته است، اما این اتفاق فقط از لحاظ کمی مطلوب بوده و بر شمار معامله‌گران این محصول اعم از عرضه کننده و خریدار افزوده نشده است.
به گفته اکبریان، در حال حاضر تنها چهار عرضه کننده سنگ‌آهن در بورس فعال هستند در حالی‌که ۱۴۰ پروانه بهره‌برداری و تولیدکننده سنگ‌آهن در کشور وجود دارد که باید راه‌های ورود آنها به بورس هموار شود.
حضور تولید‌کنندگان خرد سنگ‌آهن در تالار فرعی
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور سایر تولیدکنندگان سنگ‌آهن در بورس به نتیجه‌ای هم رسیدید؟ گفت: بله، در مرحله نخست قرار است با راه‌اندازی تالار فرعی بورس کالا، شرایط برای حضور تولیدکنندگان کوچک سنگ‌آهن در این بازار فراهم شود، به طوری که در حال حاضر شرکت‌هایی هستند که دارای زمان‌بندی یکسان تولید و عیار قابل پیش‌بینی و به تبع آن توالی عرضه در بورس نیستند که قرار شد این شرکت‌ها به راحتی در تالار فرعی حضور یابند تا راه برای فعال شدن معادن کوچک نیز در بورس باز شود.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن افزود: همچنین بورس در اقدامی دیگر برای اعضای انجمن سنگ‌آهن، کارگاه‌های آموزشی به منظور آشنایی فعالان این بازار با نحوه معاملات بورس و فرآیند کشف قیمت و تسویه و تحویل و به طور کلی تعامل با بورس برگزار کند.
رقابت در معاملات سنگ‌آهن بالا می‌گیرد
وی تصریح کرد: بحث دوم این نشست به خریداران سنگ‌آهن مربوط بود. موضوع مطرح شده در این خصوص به عرضه‌های سنگین اختصاص داشت، به طوری که ما براین باوریم وقتی محموله ای ۵۰۰ هزار تنی در بورس عرضه می‌شود، عملا خریداران متوسط و کوچک از گردونه رقابت کنار می‌روند و فقط چند خریدار محدود با نقدینگی بالا در تالار باقی می‌مانند.
اکبریان گفت: به بورس کالا پیشنهاد دادیم تا برای حضور همه خریداران سنگ‌آهن در معاملات، بهتر است محموله‌ها را به اندازه‌های ۵۰ هزار تنی تقسیم کنیم تا برای مثال اگر در گذشته چهار خریدار برای محموله ۵۰۰ هزار تنی رقابت می‌کردند، از این پس خریداران بیشتری در تالار رقابت کنند، ‌به این ترتیب هم رونق و هیجان معاملات بیشتر می‌شود و هم کشف قیمت واقعی تر و عادلانه تر صورت می‌گیرد.
رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن معتقد است، تمام کشورهای پیشرفته دنیا به بورس‌های کالایی به عنوان یکی از ارکان اقتصاد اعتماد کرده‌اند و در کشور ما نیز به راحتی می‌توان با برنامه ریزی دقیق بازار ۳ میلیارد دلاری صادرات سنگ‌آهن را در بورس ایجاد کرد که این موضوع حامی تولیدکنندگان و در مجموع به سود منافع ملی است.
وی در پایان اظهار کرد: بحث مهمی که همیشه میان شرکت‌های سنگ‌آهن و فولادسازان وجود داشته، بحث قیمت سنگ‌آهن بوده تا بهترین قیمت برای تولید فولاد اتخاذ شود، در این بین با توجه به حضور فولادی‌ها در معاملات تالار نقره ای، بورس کالا می‌تواند بهترین نقش را برای تعادل قیمت سنگ‌آهن و فولاد ایفا کند.