زیر پای اونس خالی می‌شود؟
گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: در آستانه نشست تکمیلی مذاکرات ژنو، بازار تهران روز گذشته شاهد ریزش شدید قیمت سکه بود، به طوری که از لحظه آغاز معاملات سکه نقدی، از بهای آن به میزان 13 هزار تومان کاسته شد. همزمان با این سقوط قیمتی، بهای جهانی طلا در بازار نیویورک، به 1276 دلار رسیده بود. در طول معاملات این روز قیمت طلا در بازار جهانی، به 1269 دلار هم رسید و در بیشترین سطح، با قیمت 1278ش دلار معامله شد.
پایان کار بازارهای نقدی و آتی سکه روز دوشنبه، همزمان با ثبت قیمت ۱۲۸۲ دلار برای اونس طلا بود (پیش از پایان معاملات نیویورک). از این رقم تا ۱۲۶۹ دلار روز گذشته، اونس فلز زرد، ریزش ۱۳ دلاری را نشان می‌داد، به همین دلیل با وجود اینکه نوسانات بهای جهانی طلا روز سه شنبه در دو محدوده مثبت و منفی دنبال می‌شد، قیمت سکه‌های نقدی روز گذشته
تا ۱۳ هزار تومان ریخت. در همین حال بازار آتی سکه معاملات روز گذشته خود را به تبع بازار نقدی با ریزش‌های ۱۵ هزار تومانی آغاز کرد و هر چهار سررسید این بازار، ریزش‌های بالای یک درصد را تجربه کردند.
در این روز دورترین سررسید آتی که مدتی بود بالای یک میلیون تومان معامله می‌شد، به سایر سررسیدها پیوست و بین ۹۹۱ و ۹۹۶ هزار تومان نوسان کرد. نمودار روند قیمتی سکه‌های آتی از ابتدای هفته جاری شیب محسوسی را در جهت کاهش نشان می‌دهد؛ به طوری که معاملات آغازین روز هفته، با افزایش بهای کمتر از یک درصد همراه بود و به تدریج رو به کاهش گذاشت و روز گذشته بر شدت این سقوط افزوده شد.
در این بین دلار بازار آزاد که در پایان معاملات روز دوشنبه، قیمت ۲۹۹۳ تومان را ثبت کرده بود، روز گذشته با کاهش اندکی به ۲۹۹۰ تومان رسید. روز شنبه (۱۸ آبان) در پی خبرهای خوش از مذاکرات دو روزه ژنو، دلار ریزش قیمتی شدیدی (۲۹ تومان) را به خود دیده و به ۲۹۹۵ تومان رسیده بود. فردای این روز، زمانی که این نشست بدون نتیجه خاصی به پایان رسید، دلار این کاهش شدید قیمتی را جبران کرد و به ۳۰۲۴ تومان رسید و پس از آن به تدریج با رسیدن به تعادلی که مدتی است به آن عادت کرده، طی روزهای اخیر در دامنه ۳۰۰۵ تا ۳۰۱۷ تومان نوسان کرد تا اینکه دیروز دوباره به زیر ۳۰۰۰ تومان بازگشت. تغییرات اندک دلار روز گذشته به نسبت قیمت روز دوشنبه نشان داد که این بازار چندان به اخبار رسیده پیرامون سیاست خارجی اعتنایی نداشته است.
البته صبح دیروز دلار قیمت ۲۹۸۳ تومان را هم تجربه کرد که همزمان با این امر، سکه نقدی نیز با افت شدید قیمت روبه‌رو شد اما خبر رسیده از بیروت و انفجار در نزدیکی سفارت ایران باعث شد تا کمی بر قیمت‌ها افزوده شود.
خبرهایی که دیروز حول نشست ۱+۵ با کشورمان به گوش می‌رسید، اغلب بار مثبت داشت. در این روز از یک سو به‌رغم برنامه‌ریزی‌های پیشین، مشاوران کنگره آمریکا اعلام کردند که طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، تا ماه آینده میلادی در سنا به رای گذاشته نخواهد شد. همچنین روز گذشته قرار بود باراک اوباما با اعضای کنگره این کشور به منظور جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت‌و‌گو کند.
از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از احتمال حضور وزیر امورخارجه این کشور در مذاکرات پیش‌روی کشورهای ۱+۵ و ایران در ژنو خبر داد. در چنین شرایطی تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته طرح سه فوریتی الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای را به هیات رییسه مجلس تحویل دادند. خبر دیگر پیرامون این مسائل، تشکیل زنجیره انسانی در اطراف سایت فردو بود.
از طرفی روز سه شنبه در آستانه مذاکرات ژنو، احتمال ازسرگیری روابط بین ایران و انگلستان نیز قوت گرفت و به منظور برداشته شدن گام‌های ابتدایی فعال شدن روابط بین دو کشور، گفت‌وگو‌ی تلفنی بین کارداران ترددی انگلیس و جمهوری اسلامی ایران به‌عمل آمد. همچنین قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی از احتمال برقراری پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا در آینده نزدیک خبر داد. این پارامترهای مثبت و منفی روز گذشته توانست تنها به میزان اندکی بازارهای ارز و سکه را نوسانی کند، چراکه باز هم تغییرات اونس طلا بود که به این بازارها جهت داد.
امروز روز مهمی برای طلا در بازارهای بین‌المللی است؛ چراکه آمار خرده‌فروشی آمریکا در کنار سخنرانی برنانکه رییس فدرال رزرو، مسیر هفته آینده طلا را روشن خواهد کرد. از نظر تکنیکالی، عدد ۱۲۶۰ دلار برای فلز زرد در حال حاضر مرز مهمی است که اگر رویدادهای امروز بتواند منجر به رسیدن قیمت طلا به این سطح شود، دوران خطرناکی را برای این فلز رقم خواهد زد، چراکه به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال، ریزش ۱۰ دلاری از سطح ۱۲۷۰ دلار، زیر پای طلا را خالی خواهد کرد. به هر ترتیب با آغاز معاملات روز پنج شنبه در بازار نیویورک، مسیر قیمتی این فلز مهم روشن خواهد شد و بر بازارهای داخلی نیز اثر خواهد گذاشت.
نتایج رایزنی‌ها با ۶ قدرت جهانی نیز در روزهای پنج شنبه و جمعه روشن خواهد شد. این مسائل در کنار هم روند حرکتی هفته جدید را برای بازار ارز و سکه مشخص خواهد کرد.

زیر پای اونس خالی می‌شود؟

زیر پای اونس خالی می‌شود؟