بازار فلزات در انتظار تقاضا

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: همانطور که بر‌اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان فلزات پایه انتظار می‌رفت، روند افزایشی قیمت مس با توجه به شرایط رکودی بازار چندان تداوم نداشت. این در حالی است که در عرضه‌های روز یکشنبه بورس کالای ایران نیز این محصول با کاهش بیش از ۳۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد. به گفته فعالان بازار علت اصلی روند نزولی مس در این روز علاوه بر کاهش میانگین قیمت هفتگی فلزات در بورس جهانی لندن، نبود تقاضا در بازار داخلی بوده است. از طرفی نیز اخبار منتشر شده از بازارهای جهانی نشان می دهد که روند رو به پایین قیمت‌ فلزات صنعتی از روز سه‌شنبه تا پنج شنبه گذشته، به‌دلیل کاهش میزان فروش خرده فروشی در آمریکا و رشد نه چندان سریع اقتصاد چین بوده است. البته این در حالی است که تغییر ارزش دلار در مقابل سایر ارزها همچون هفته های گذشته تاثیر بسزایی در افت و خیز قیمت‌ها داشته است.

در همین حال کارشناسان پیش بینی کرده اند که نوسان قیمت فلزات پایه به خصوص مس و قلع ادامه ‌دار و بلندمدت نباشد به گونه‌ای که باقی ماندن قیمت‌های جهانی این فلزات در سطوحی نزدیک به سطوح فعلی در چشم‌انداز میان مدت بیشتر محتمل است.

به این ترتیب روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه، بیش از ۹۳۰۰ تن مس کاتد و مفتول روی تابلوی عرضه تالار محصولات صنعتی و معدنی رفت، به طوری که شرکت صنایع ملی مس ایران با ۴ هزار تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین، ۵ هزار تن مس کاتد را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت دنیای مس کاشان، ۳۰۰ تن مس مفتول را در این تالار به فروش رساند.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۲۴ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۳۲۹ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۵ هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا یک هزار و ۶۸۰ تن بوده است. البته این در شرایطی است که میزان تقاضای کاتد در این روز حدود ۴۰ تن بیشتر از هفته اخیر بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۹ هزار و ۶۱۱ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افت ۳۳۰ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه این محصول ۴ هزار تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۴۲۰ تن از این محصول بوده‌اند.

علاوه بر این مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۶۶۱ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با کاهش ۳۳۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه این محصول ۳۰۰ تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است.

از طرفی مس در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه کاهش قیمت ۵۰ تومانی در هر کیلو داشته است. از طرفی نیز انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش مجدد قیمت فلزات پایه در بازار آزاد، به بی رونقی بازار این محصول بیشتر دامن زده است. فعالان بازار معتقدند این کسادی ناشی از نبود تقاضا است و تنها افزایش قیمت‌ها می‌تواند بر روند کلی بازار تاثیر بگذارد؛ چرا که رکودی که هم‌اکنون بر بازارهای داخلی سایه افکنده ناشی از امید تجار به رسیدن قیمت‌ها به پایین ترین سطح است.

در بازار فلزات چه گذشت؟

روند معاملات سایر فلزات‌ پایه نیز در بازار آزاد نسبت به روز شنبه با ثبات قیمت همراه شد، البته این در حالی است که در این میان فلز روی افت قیمت ۱۰۰ تومانی را در هر کیلو در این روز تجربه کرد. بر این اساس کارشناسان معتقدند تا زمانی که تقاضا در بازار فلزات پایه افزایش پیدا نکند، قیمت‌ها به ریزش خود ادامه خواهند داد، حتی اگر مسیر مثبت برخی از پارامترهای تاثیرگذار ادامه دار باشد.

بازار فلزات در انتظار تقاضا