بازار آهن؛ در انتظار رونق یا تداوم رکود؟

گروه بورس کالا- حدیث موسوی: به دنبال تعطیلات پایان هفته جاری، معاملات رینگ فولاد، امروز و روز گذشته با همراهی تعداد بیشتری از عرضه‌کننده‌ها دنبال شد. دوشنبه فولاد مبارکه اصفهان سلف پنج نوع ورق تولیدی خود را با قیمت‌های پیشین به روی تابلو معاملات آورد که با استقبال نسبتا خوبی از سوی خریداران روبه‌رو شد. این شرکت ورق گرم B را با قیمت تقریبی ۱۶۰۹ تومان و در حجم ۱۲ هزار و ۱۰۰ تن عرضه کرد که ۱۰ هزار و ۶۷۰ تن از آن در زمان معاملات و ۴۴۰ تن دیگر آن در زمان مچینگ به فروش رسید. از سوی دیگر ورق گرم C نیز با بهای ۱۶۲۸ تومان به میزان ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن به روی تابلوی عرضه رفت که ۱۱ هزار و ۶۶۰ تن از آن در زمان رسمی و ۴۴۰ تن آن در زمان مچینگ مورد معامله قرار گرفت. به علاوه ورق سرد B نیز دیگر عرضه فولاد مبارکه در این روز بود که با ۱۲۰۰ تن مازاد عرضه مواجه شد. در حال حاضر گفته می‌شود ورق‌های سرد با محدودیت‌های شدید عرضه روبه‌رواست؛ چرا که بازار مصرف و تقاضای آن همانند بازار مقاطع درگیر رکود است، از این‌رو نه تنها واردات این نوع ورق به کشور فقط به میزان ۳۰۰۰ تن در ماه صورت می‌گیرد، بلکه فولاد مبارکه نیز حجم عرضه این محصول را در بورس کالا کاهش داده است. البته در حالی‌که محدودیت عرضه ورق سرد موجب شده تا برخی سایزهای آن به طور متوسط در بازار آزاد۴۰ تا ۶۰ تومان در هر کیلو بالا رود، اما یکی از فعالان بازار معتقد است: قیمت‌ ورق‌های مبارکه اعم از گرم و سرد، رقم‌های مناسبی بوده و با شرایط بازار به خوبی هماهنگ است. به گفته این آگاه بازار، محصولی همچون ورق در زمانی که قیمت‌ها افزایشی بود، دچار حباب نشد، بنابراین در شرایط فعلی نیز که بهای مقاطع روزانه چند درصدی کاهش می‌یابد، طبیعی است که نوسانات کاهشی قیمت را از خود نشان ندهد. به هر طریق دوشنبه فولاد مبارکه علاوه بر این ورق‌ها نوع گالوانیزه و قلع اندود را نیز - در شرایطی که بازار آنها کماکان درگیر محدودیت تقاضا است- به ترتیب در حجم‌های ۲۰۰۰ و ۵۰۰ تن روی تابلو معاملات که اولی به طور کامل و دومی به میزان ۳۰۰ تن به فروش رسید. در همین حال این شرکت بیش از ۹۲ هزار تن انواع ورق را هم توسط کارگزاران در سیستم مبادلات مچینگ ثبت کرد. در نهایت سلف شمش بلوم فولاد خوزستان نیز دیگر محصولی بود که روز گذشته به میزان ۲۳ هزار و ۳۵۰ تن با قیمت ۱۵۴۰ تومان به دو کارخانه فولاد آذربایجان و گروه ملی صنعتی فولاد ایران فروخته شد.

سه‌شنبه این شرکت شمش را با شرایط بازپرداخت حداکثر ۹۰ روزه با سود ماهانه ۵/۱ درصد در دستور فروش خود در بورس کالا دارد. علاوه بر این کالا، تختال فولاد هرمزگان و سبد میلگردهای دو فولادساز خصوصی نیز با قیمت ۱۷۱۰ تومان در قالب معامله نقدی به تابلو معاملات می‌روند که پیش‌بینی کارگزاران عدم استقبال مورد انتظار از آنها است.

بازار، همچنان روی موج کاهشی

از سوی دیگر بازار آهن نیز کم و بیش به تحرکات کاهشی خود ادامه می‌دهد به گونه‌ای که شاهد بودیم روز گذشته اکثر مقاطع، افت نسبی قیمت‌ها را تجربه کردند. فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند تا پایان هفته آینده نیز روال نوسانات قیمت‌ها کماکان این‌گونه خواهد بود، مگر آنکه دلار نه با ثبات یا کاهش نرخ بلکه با افزایش نسبی مواجه شود تا آهن‌آلات موجود در بازار نیز به روند نزولی خود خاتمه داده و رشد قیمت را پس از مدت‌ها کاهش تجربه کنند.