بازار قراضه به سمت صعود

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: این روزها معاملات قراضه فلزاتی همچون مس و آلومینیوم در بازار داخلی با رونق عجیبی مواجه شده‌ است، به طوری که قیمت قراضه این فلزات فاصله کمی با محصول نهایی دارد، این در حالی است که در برخی از بازارهای غیررسمی شنیده می‌شود قراضه مس بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان در هر کیلو بالاتر از کاتد فروخته می‌شود. فعالان اقتصادی معتقدند: دلیل افزایش قیمت قراضه در بازارهای داخلی و جهانی علاوه بر کمبود مواد اولیه، بازیافت ارزان تر این فلز از استخراج منابع جدید آن است، به طوری که بازیافت فلزاتی همچون مس و آلومینیوم حداقل ارزشی تا ۹۰ درصد بهای فلز اصلی را دارا است.

از طرفی نیز به گفته یکی از تولید‌کنندگان پایین دستی مس، تا چند سال اخیر خرید قراضه در داخل کشور اصلا باب نبود و تمامی این محصولات به خارج از کشور صادر می‌شد، اما مدتی بعد برخی از تولیدکنندگان مادر برای خنک کردن کوره‌های خود از قراضه استفاده کردند و به مرور زمان مشاهده شد، هزینه‌های تبدیل این محصول برایشان ارزان تر از محصول نهایی تمام می‌شود که برای جلوگیری از صادرات قراضه شروع به خرید این محصول کردند و به همین دلیل بازار قراضه روز به روز داغ‌تر شد.

این تولید‌کننده در ادامه افزود: کمی قبل‌تر عده‌ای از قراضه فروش‌ها و دلالان برای دریافت سود بیشتر، کاتد‌های لیچینگی را در بورس کالابا قیمت ارزان‌تر می‌خریدند و آنها را تبدیل به شمش می‌کردند و به تولید‌کننده با قیمت بالاتری از بهای خرید می‌فروختند. البته در حال حاضر نیز این داستان ادامه دارد، اما به دلیل قانون گذاری‌های صحیح بورس کالا، دست عده‌ای از این سود جویان کوتاه شده مگر اینکه بتوانند از طریق واسطه‌ها خریدهای خود را انجام دهند.

روز یکشنبه گذشته در معاملات بورس کالای ایران فلز مس با کاهش ۱۴۳ تومانی در هر کیلو مواجه شد که به گفته کارشناسان حوزه فلزات این روند نزولی به دلیل افت میانگین قیمت هفتگی این فلز در بورس جهانی لندن است، در حالی که اخبار منتشر شده جهانی نشان می‌دهد مقاومت مس در برابر کاهش قیمت‌ها بیشتر از هفته‌های ماقبل بوده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد کاهش فلز مس به دلیل رکود تقاضا باشد. از طرفی نیز این کاهش قیمت در بورس کالا موجب شد تا قیمت فلز سرخ در بازار آزاد با افت ۱۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شود. به این ترتیب روز یکشنبه شرکت صنایع ملی مس ایران، با ۴ هزار تن مس مفتول به قیمت پایه ۱۹۹ هزار و ۴۱۳ ریال در تالار محصولات صنعتی و معدنی حضور یافت. این شرکت همچنین، ۵ هزار تن مس کاتد را به قیمت پایه ۱۹۳ هزار و ۵۴۲ ریال عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۳۳ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن، ۱۰ تن اکسید مس ۸۵ درصد و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت دنیای مس کاشان، ۳۰۰ تن مس مفتول را به قیمت پایه ۱۹۹ هزار و ۹۱۳ ریال عرضه کرد.

در بازار فلزات چه گذشت؟

معاملات فلزات پایه روز دوشنبه در بازار آزاد به تبع افزایش نرخ برخی فلزات در بورس لندن با روند صعودی همراه شدند. البته این در حالی است که مس افت ۵۰ تومانی را در هر کیلو نسبت به روز گذشته تجربه کرد. همچنین آلومینیوم ،قلع و سرب نیز شاهد روند ثابت معاملات در این روز بودند. به گفته فعالان آگاه دلیل افزایش قیمت فلزاتی همچون نیکل و روی علاوه بر رشد نرخ فلزات در بورس لندن، افرایش میزان مبادلات این محصولات در بازار داخلی بوده است. همچنین فعالان بازار معتقدند اگر روند مبادلات به همین نحو ادامه داشته باشد قطعا بازار فلزات پایه از رکود خارج خواهد شد.

بازار قراضه به سمت صعود