نوسانات طلای جهانی، مسیر سکه آتی را روشن می‌کند

گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: نشست روز دوشنبه در وین با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه مذاکرات دیروز و امروز نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی ایران با کارشناسان گروه ۱+۵، دارای بار خبری فراوانی بود، اما با این حال پتانسیل تاثیرگذاری بر بازارهای ارز و سکه را نداشت؛ به طوری که روز گذشته قیمت سکه در بازار نقدی بدون نوسان بود و سقف تغییرات در جهت کاهش یا افزایش بها، حدود ۲۰۰۰ تومان بیشتر نبود. در این میان سکه‌های بازار آتی بورس کالا که همچنان در دامنه محدودی نوسان می‌کردند، روز گذشته کمتر از یک درصد کاهش قیمت داشتند. در این بازار، طی روز چهارشنبه شروع معاملات با کاهش بها در هر چهار سررسید همراه بود، اما به تدریج تمام سکه‌ها به میزان اندکی افزایش قیمت گرفتند. روز گذشته جلسه بانک مرکزی آمریکا پیرامون تصمیم‌گیری در خصوص میزان خرید اوراق قرضه ادامه داشت. در همین حال نوسانات اونس طلا در بازارهای بین‌المللی همچون روز پیش از آن فراوان بود که از گمانه‌زنی‌ها در مورد این تصمیم ناشی می‌شد. این درحالی بود که اغلب پیش‌بینی‌ها تا پیش از آن، از تداوم این سیاست توسط فدرال رزرو خبر می‌داد. روز گذشته بهای جهانی طلا در کمترین میزان، با ریزش ۷ دلاری نسبت به روز سه‌شنبه به ۱۳۳۸ دلار و در بالاترین قیمت با افزایش ۱۲ دلاری به ۱۳۵۰ دلار رسید که از قیمت روز سه‌شنبه نیز بیشتر بود.

در دیگر سو، دیروز برای اولین بار نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصادی کشور، به وین رفتند تا بر سر رفع تحریم‎های اقتصادی علیه ایران، در جلسه‌ کارشناسی ۱+۵ حضور پیدا کنند. پیش‌بینی می‌شد که در این جلسه کارشناسی، ایران بر سر لغو تحریم‌های بانکی، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تحریم خودرو، چانه‌زنی‌هایی با کشورهای عضو ۱+۵ داشته باشد.

در چنین شرایطی کمیته روابط خارجی سنای آمریکا مشغول بررسی یک بسته‌ تحریمی جدید با هدف کاهش ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی ایران بود. در لایحه‌ای که پیش از این در ماه جولای به تصویب مجلس نمایندگان این کشور رسیده بود، تقریبا توقف کل صادرات نفت ایران هدف گرفته شده بود، اما بسته جدید، کمی متعادل‌تر از لایحه سختگیرانه پیشین است. این سری از تحریم‌ها چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و ژاپن، مشتریان باقیمانده نفت ایران را در بر می‌گیرد تا خریدهای نفتی و محصولات پتروشیمی خود از ایران را بیشتر کاهش دهند. این همه در حالی است که دولت اوباما از مجلس سنا درخواست کرده بود که طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را متوقف کند تا شانسی برای پیشرفت مذاکرات ژنو وجود داشته باشد. به هر ترتیب رایزنی‌های دولت آمریکا با نمایندگان سنای این کشور همچنان ادامه دارد. در همین راستا معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه کشورمان هم اعمال تحریم‌های جدید را بر نحوه مذاکرات ژنو، بسیارتاثیرگذار دانست.

با این وجود باز هم تغییرات قیمتی بازارهای ارز و سکه تهران روز گذشته - هرچند در جهت افزایش بها صورت می‌گرفت - محسوس نبود و آتی سکه هم به تبع بازار نقدی و تغییرات اندک دلار، با همان روال چند هفته اخیر پیش می‌رفت. قیمت دلار طی دو روز گذشته نوسانات بسیار محدودی داشته و حتی صحبت‌های اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی پیرامون نرخ منطقی دلار در محدوده ۲۶۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان هم نتوانست به نوسانی شدن این ارز در جهت کاهش بها بینجامد.

در چنین شرایطی، شورای پول و اعتبار که تغییرات نرخ سود سپرده‌های بانکی را دستور کار خود قرار داده است، در دومین جلسه خود با محوریت این موضوع، به جمع‌بندی نهایی نرسید و قرار بر این شد که تصمیم گیری نهایی پیرامون تغییر این نرخ، به جلسه هفته آینده این شورا موکول شود. در صورتی که اعضای شورای پول و اعتبار رای به افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی بدهند، نقدینگی سرگردان و دلارهای خانگی می‌تواند به سمت بانک‌ها سرازیر شود.

در سوی دیگر با فرصتی که دولت تدبیر و امید در بهبود روابط خارجی کشور فراهم کرده است و در ادامه خبرهایی که طی هفته‌های گذشته شنیده شد، دیروز یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خبر از فراهم شدن مقدمات پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا داد و افزود که منتظر پاسخ طرف آمریکایی هستیم.

از سوی دیگر تایید خبر ثبت اتاق بازرگانی ایران و آمریکا از سوی برخی اعضای اتاق بازرگانی ایران نیز یکی از پارامترهای مثبت این روز برای بازارها بود.

همچنین مخابره سیگنال‌های مثبت از مذاکرات روز دوشنبه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز از خبرهای خوش روز گذشته بود و نکته مهم تر از آن این است که دور بعدی مذاکرات ایران با این آژانس قرار است در تاریخ ۲۰ آبان در تهران برگزار شود.

این روزها که سفته بازی در بازار‌های پولی به شدت کاهش یافته و تقاضای کلان هم تقریبا در این بازارها دیده نمی شود، به نظر می‌رسد بازارها پتانسیل یک تغییر اساسی در قیمت را دارند، اما هنوز هیچ رویدادی نتوانسته نبض کند این بازارها را تند کند.

در همین راستا، هیچ‌کدام از پارامترهای ذکر شده نیز نتوانستند بهای دلار را در بازار تهران تکان دهند و این ارز همچنان در مرز ۳۰۰۰ تومان به نوسانات بسیار اندک قیمت بسنده می‌کند.

نوسانات طلای جهانی، مسیر سکه آتی را روشن می‌کند

نوسانات طلای جهانی، مسیر سکه آتی را روشن می‌کند