گروه بنگاه‌ها- عضو انجمن تولید‌کنندگان لوله و پروفیل از نامه‌نگاری با وزیر صنعت برای رفع تحریم‌های داخلی علیه بخش صنعت خبر داد و گفت: برخی مواد اولیه فولادی با قیمتی گران‌تر از نرخ صادراتی به تولیدکنندگان داخلی عرضه می‌شود. علی محمد ابویی در گفت ‌و گو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه بسیاری از مشکلات بخش صنعت ناشی از تحریم‌های داخلی است، اظهار کرد: در نامه‌ای که دوشنبه به وزیر صنعت دادیم، این موضوع را مطرح کردیم و از وزیر خواستیم تا آن را برطرف کند. وی تصریح کرد: در صنعت فولاد، شرکت فولاد مبارکه به صورت انحصاری عمل می‌کند، به طوری که خرید و عرضه مواد اولیه فولادی توسط این شرکت صورت می‌گیرد.

ابویی افزود: شرکت فولاد مبارکه در دولت‌های نهم و دهم با خرید شرکت فولاد صبا و فولاد هرمزگان انحصار خود را در عرضه مواد اولیه فولادی بیشتر کرد و در حال حاضر شاهدیم ۵ کارخانه فولادی عرضه مواد اولیه را در بورس کالا به صورت انحصاری انجام می‌دهند.

وی با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی قیمت ورق و پروفیل فولادی در بازار از خرداد امسال، گفت: قیمت بازار جهانی نیز ۱۰ درصد کاهش یافته و این در حالی است که قیمت محصولات فولاد مبارکه هیچ کاهشی نداشته است.

وی تصریح کرد: اگر قرار است از صنعت فولاد یا خودروسازی حمایت شود، باید کاهش قیمت در مواد اولیه داخلی صورت گیرد. عضو انجمن تولید‌کنندگان لوله و پروفیل ادامه داد: مسوولان‌ شرکت فولاد مبارکه با این بهانه که مازاد تولید دارند، مجوزی برای صادرات ۴۰۰ هزار تنی از دولت دریافت کرده‌اند.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت هر کیلو از محصولات فولاد مبارکه در خارج از کشور ۱۲۵۰ تومان است، در حالی که این محصولات با قیمت ۱۷۲۰ تومان به تولید‌کنندگان داخلی عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول صادراتی فولاد مبارکه به طور کامل در داخل کشور مورد نیاز است، گفت: در چنین شرایطی تولید‌کنندگان لوله و پروفیل با صرف ارز مبادله‌ای، مواد اولیه مورد نیاز خود را ۱۰۰ دلار گران‌تر به کشور وارد می‌کنند.

ابویی ادامه داد: در حال حاضر هر تن مواد اولیه فولادی به قیمت ۶۱۰ دلار به کشور وارد می‌شود، در حالی که شرکت فولاد مبارکه این محصول را با کسر هزینه‌های صادراتی، به قیمت ۴۸۰ دلار به خارج عرضه می‌کند.

وی با بیان اینکه این محصول به قیمت ۷۰۰ دلار به کارخانه‌های داخلی عرضه می‌شود، گفت: دلیل اصلی صادرات فولاد مبارکه، حفظ انحصار در بازار و جلوگیری از افزایش عرضه و کاهش قیمت در داخل است.