گروه بین‌الملل- منابع آگاه قضایی در فرانسه اعلام کردند که تحقیقات جنایی درباره رییس‌جمهوری پیشین فرانسه در رابطه با ادعای دریافت مخفیانه پول در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۷، از ثروتمندترین زن این کشور متوقف شده‌است.
به گزارش بی.‌بی.‌سی به نقل از خبرگزاری فرانسه، نام نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری پیشین فرانسه، از فهرست کسانی که باید در ارتباط با ماجرای بتانکور در دادگاه حاضر شوند، کنار گذاشته شده‌است.
او دیدار از لیلیان بتانکور - که ادعا می‌شود از لحاظ روحی در وضعیتی شکننده‌ است - برای گرفتن پول را رد کرده‌است. خانم بتانکور، وارث شرکت لورئال، تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی است. این تصمیم می‌تواند راه را برای سارکوزی ۵۷ ساله، برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، در سال ۲۰۱۷ باز کند.
هرچند سارکوزی در جریان انتخابات ۲۰۱۲ محبوبیت نداشت، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که او اکنون می‌تواند فرانسوا اولاند رییس‌جمهور فعلی، را شکست دهد.
او پیشتر در سال جاری گفت که ممکن است برای «نجات» فرانسه از «فاجعه اقتصادی» تحت رهبری اولاند مجبور شود به رقابت سیاسی بازگردد.
کلر تیبوت حسابدار بتانکور گفته است که او ۱۵۰ هزار یورو نقد از حسابش کشید که قرار بود در جریان انتخابات سال ۲۰۰۷ به حزب محافظه همبستگی برای جنبش مردمی، حزب متبوع سارکوزی داده شود. او در آن سال برنده انتخابات شد. سقف پرداخت کمک فردی در مبارزات انتخابات فرانسه ۴۶۰۰ یورو در سال است. بتانکور شهادت داد که سارکوزی در جریان مبارزات انتخابات ۲۰۰۷ به طور منظم به دیدارش می‌رفته است. اما سارکوزی اصرار دارد که او در آن سال تنها یک بار خانم بتانکور را دیده‌است. این پرونده در ماه مارس شاهد تحولی چشمگیر بود، زمانی که قاضی، سارکوزی و بتانکور را برای دیداری رو در رو احضار کرد. پس از آن بود که اتهامات اولیه علیه رییس‌جمهوری سابق تنظیم شد. سارکوزی به سواستفاده از بتانکور به دلیل قبول پول نقد از او در زمانی که وضعیتش متزلزل بود متهم شده‌است. خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که بتانکور که اکنون ۹۰ سال دارد، از سال ۲۰۰۶ مبتلا به فراموشی بوده‌است. گزارش می‌شود که ده نفر هنوز در ارتباط با این پرونده با محاکمه روبه‌رو هستند. به گزارش روزنامه لوموند، اریک وورت دستیار مبارزات انتخاباتی سابق سارکوزی و خزانه حزب همبستگی برای جنبش مردمی که بعدا وزیر بودجه شد در میان آنها است. کارکنان بتانکور می‌گویند که وورت چندین بار برای گرفتن پاکت‌هایی پر از پول نقد از خانه او بازدید کرد. او این مساله را تکذیب می‌کند. این در شرایطی است که هرگز ادعا نشده‌است که سارکوزی شخصا پول دریافت کرده بود.
سارکوزی همچنان در پرونده‌های دیگر موضوع تحقیق است، از جمله در ارتباط با این ادعا که در همان انتخابات از معمر قذافی رهبر پیشین لیبی پول گرفته بود؛ اتهامی که آن را به شدت رد می‌کند.