عرضه میعانات گازی و نفت خام در بورس انرژی

گروه بنگاه‌ها - آزاده حسینی: جلسه معارفه مدیرعامل بورس انرژی روز گذشته در سالن همایش‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مسوولان و مدیران ارشد بازار سرمایه برگزار شد. در این جلسه سید علی حسینی از برگزاری جلسه‌ای با وزیر نفت و دریافت مجوز برای عرضه میعانات گازی و نفت خام در بورس انرژی خبر داد و تاکید کرد: توسعه بورس انرژی مد‌نظر همه ارکان بازار سرمایه و از جمله مسوولان در وزارتخانه‌های نفت و نیرو است که البته طی جلسات متعددی با وزارت نفت، مجوز ورود میعانات نفتی و نفت خام به بورس انرژی صادر شد.

مدیر‌عامل بورس انرژی، مهم‌ترین ویژگی بازار سرمایه را اعتماد عمومی دانست و گفت: اعتماد عمومی چه در جمع مردم که علاقه‌مند هستند پس‌اندازهای خود را در بازاری ثابت و رسمی سرمایه‌گذاری کنند و چه در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری قوای سه‌گانه، اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین سرمایه این بازار است.

وی افزود: بازار سرمایه با چند سال سابقه توانسته کمک شایانی به تامین مالی شرکت‌های تولیدی و افزایش سرمایه پروژه‌های صنعتی کند، به طوری که حداقل ۲۰ درصد در طول این سال‌ها به ارزش اسمی شرکت‌ها افزوده شده است و سهامداران حاضر هستند سودهای خود را همچنان در سرمایه‌گذاری صنعت مشارکت دهند. حسینی به زیرساخت‌های خوب و مناسب در ساختار بازار سرمایه و شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: توسعه شرکت‌ها و افزایش تعداد کارگزاران و شرکت‌های تامین سرمایه نمونه‌هایی از توسعه زیر‌ساخت‌های بازار سرمایه است.

مدیرعامل بورس انرژی همچنین گفت: بازار سرمایه هم‌اکنون توان جذب نقدینگی بسیار بالایی دارد، به طوری که در سال ۱۳۸۵ حجم معاملات روزانه به ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان نمی‌رسید، اما امروز معاملات خرد و بلوکی به ۲۰۰ میلیارد تومان در روز بالغ‌ می‌شود که رشد و جهش بازار سرمایه را گواهی‌ می‌دهد.

پر کردن خلأ‌های موجود برنامه اصلی بورس انرژی

وی افزود: هم‌اکنون بازار سرمایه قادر است عرضه‌های بزرگ را در یک روز جمع کند که این یک پتانسیل خوب و مناسب برای توسعه شرکت‌ها و تامین مالی آنها است. معاون سابق سازمان بورس با اشاره به تربیت نیروی انسانی زبده و ماهر در بازار سرمایه گفت: منابع انسانی در بازار سرمایه وضعیت بسیار خوبی دارند و در ارکان مختلف بازار سرمایه، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های مشاوره‌ای و شرکت‌های کارگزاری فضایی ایجاد شده است که دانشجویان و تحصیل کرده‌های مالی و کامپیوتر به راحتی جذب شده و به فعالیت‌ می‌پردازند.

وی با قدردانی از تلاش‌های شاپور محمدی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی برای راه‌اندازی بورس انرژی بیان کرد: مدیران ارشد بازار سرمایه با همت و تدبیر، این بازار را پیش بردند و به جایی رساندند که مایه افتخار است.

حسینی همچنین با سپاسگزاری از وزارت نیرو که ایده اولیه بورس انرژی را شکل داد، گفت: تمام بنیان‌های اصلی و بسترهای یک نهاد جدید‌التاسیس ایجاد و آماده شده و تنها وظیفه پیش رو، توسعه این بازار است. وی همکاری با هیات مدیره بورس انرژی را برای خود افتخار قلمداد کرد و افزود: نهادسازی در کشور، تدوین روابط، مقررات و معاملات با ریسک بسیاری همراه است و فقط به امید آینده‌ای بهتر پای در این مسیر گذاشته‌ می‌شود. حسینی با بیان اینکه پر کردن خلأ‌های موجود از برنامه‌های اصلی بورس انرژی است، گفت: صنعت نفت و برق سرمایه گرانقدر ملی است و در این عرصه، شرکت‌های توانمندی وجود دارند، اما این صنایع در حوزه تجارت با خلأ رو‌به‌رو بودند که بورس انرژی مطابق قانون بسترهای لازم را برای تجاری کردن محصولات این صنایع ایجاد خواهد کرد. وی دیگر اهداف بورس انرژی را تعادل بخشی در بازار برق دانست و تصریح کرد: باید در بازار برق، تولیدکننده و مصرف‌کننده با قیمت مناسب داد‌و‌ستد داشته باشند. مدیر‌عامل جدید بورس انرژی با بیان اینکه این ذخایر دارایی بین‌نسلی است، گفت: مشارکت و نقش آفرینی در این خصوص یک هدف مقدس و عالی است. حسینی در‌خصوص دیگر اهداف خود در بورس انرژی گفت: باید به گونه‌ای رفتار شود که ریسک مدیران واحدهای دولتی در عرصه نفت و گاز و پتروشیمی و نیرو کاهش یابد. عضو سابق هیأت مدیره سازمان بورس افزود: مدیران نباید ریسک تجاری را به عهده داشته باشند، بلکه باید تمرکز خود را بر تولید و حفظ جایگاه خود در بازارهای جهانی معطوف دارند. حسینی ابراز امیدواری کرد که حرکت صنعت پالایشی و صنعت نیروگاهی به سمت جذب سهامداران عمومی سوق یابد و این صنایع به مطالبه عمومی تبدیل شوند. مدیرعامل بورس انرژی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: تامین مالی نفت و برق از اهداف اصلی شرکت بورس انرژی خواهد بود که به کمک ابزارهای مشتقه، تامین مالی کوتاه‌مدت و بلند‌مدت در این صنایع ساماندهی می‌شود.

وعده وزیر نفت برای عرضه ۵۰۰۰ بشکه نفت خام

در این مراسم همچنین مدیر عامل سابق بورس انرژی، از هیات مدیره بورس انرژی و وزارت نیرو قدردانی کرد و از مساعدت وزیر نفت برای عرضه ۵۰۰۰ بشکه نفت خام در بورس انرژی خبر داد. شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و مدیر عامل سابق بورس انرژی در مراسم تودیع و معارفه خود از زحمات سازمان بورس و رییس هیات مدیره بورس انرژی قدردانی کرد و گفت: بورس انرژی فعالیت خود را از اتاقی در طبقه دهم ساختمان حافظ آغاز کرد و دارای ساختار و ساختمان نبود.

وی افزود: بورس انرژی ‌با سرمایه ۲۰ میلیارد تومانی قادر به خریداری نرم افزار و ساختمان نبوده و این مبلغ برای خرید ساختمان کافی نبود، اما با این حال نرم افزار معامله برق درخاورمیانه تدوین شده ومعاملات برق دراین بورس آغاز شد.

جهش ۷۰ برابری معاملات بورس انرژی طی ۶ ماه اخیر

مدیر عامل سابق بورس انرژی در ادامه از عرضه نفت خام در بورس انرژی خبر داد گفت:‌ با جلسه‌ای که با وزیر نفت برگزار گردید قرار شد که ۵۰۰۰ بشکه نفت خام در بورس انرژی معامله شود.این در حالی است که برای نفت خام افق بلندی وجود دارد که امیدواریم در آینده شاهد گسترش این حوزه باشیم.

محمدی خاطرنشان کرد: از ابتدای تاسیس بورس انرژی تاکنون دستورالعمل مربوط به معاملات مستقیم برق، دستورالعمل صادرات برق و نرم افزار معاملاتی برق تدوین شد.

وی به آمار بازار فیزیکی و مشتقه بورس انرژی پرداخت و گفت: از ابتدای تاسیس تاکنون ۵۱ هزار میلیارد ریال قطران، ۱۹۶ هزار میلیارد ریال متانول، ۷۰ میلیارد ریال حلال ۴۰۴، پنج میلیارد ریال حلال ۴۰۰، پنج میلیارد ریال حلال ۴۰۲ و سه میلیارد ریال حلال ۴۰۶ معامله شده است. مدیر عامل سابق بورس انرژی افزود: مجموع معاملات بازار فیزیکی به ۴۲۲ میلیارد ریال و معاملات بازار مشتقه که عمدتا شامل برق است به ۳۱۲ میلیارد ریال رسیده که در مجموع ۷۳۴ میلیارد ریال در بورس انرژی معامله انجام شده است. محمدی به افزایش ۷۰ برابری حجم معاملات اشاره کرد و گفت: معاملات بورس انرژی شگفت آور شده و از یک میلیارد تومان معامله قبل از سال ۹۱ به ۷۰ میلیارد تومان در حال حاضر رسیده است.

بورس انرژی مکانیزم قیمت‌گذاری ثروت ملی

وی با بیان اینکه ثبات مدیریت در بازار سرمایه مثال‌زدنی است عنوان کرد: برای بورس انرژی افق‌های بلندی وجود دارد و روندی حاکم است که معاملات افزایش داشته باشند و امیدواریم در آینده شاهد افزایش حجم معاملات و معامله نفت خام در این بورس باشیم. به گفته مدیرعامل سابق بورس انرژی، یکی از راه‌های واقعی نفت بر سر سفره‌های مردم انتشار اوراق سلف نفتی در بورس انرژی است که امیدواریم با انتشار این اوراق در سال جاری شاهد آوردن نفت بر سر سفره‌ها باشیم. وی تصریح کرد: بورس انرژی مکانیزم قیمت‌گذاری ثروت ملی ما است و همه باید در این مکانیزم شرکت کنیم.

ورود ضوابط بورس انرژی به مقررات وزارت نیرو

علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران نیز در این مراسم به تاریخچه راه‌اندازی بورس انرژی پرداخت و گفت: از سال ۱۳۸۵ موضوع راه‌اندازی بورس انرژی مطرح و جلسات متعددی برای راه‌اندازی این بورس برگزار شد که در نهایت در سال ۱۳۹۰ شورای عالی بورس مجوز راه‌اندازی بورس انرژی را صادر کرد. وی افزود: طی پنج سال گذشته زحمات زیادی در بورس و وزارت نیرو کشیده شد تا اینکه در نیمه‌ دوم سال ۱۳۹۰ پذیره‌نویسی این بورس آغاز و با استقبال گسترده سهامداران مواجه شد، زیرا با راه‌اندازی بورس کالا و فرابورس سرمایه‌گذاران منتفع شده و علاقه‌مند بودند تا سهام بورس انرژی را خریداری کنند.

صالح‌آبادی ادامه داد: به ‌رغم اینکه همه تدابیر لازم برای این پذیره‌نویسی صورت گرفت، اما به دلیل استقبال گسترده سهامداران، سهام این شرکت به عده‌ زیادی نرسید و طبیعتا اعتراض‌هایی در این پذیره‌نویسی صورت گرفت، ولی پذیره‌نویسی بورس انرژی ما را مصمم کرد تا نهادهای بازار سرمایه را توسعه دهیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران با بیان اینکه در سال ۱۳۹۱ شاپور محمدی به عنوان اولین مدیر عامل بورس انرژی سکان این بورس را در دست گرفت، گفت: تاسیس یک بورس و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آن کار دشواری است، زیرا اگر حتی قرار باشد یک معامله‌ یک ریالی در بورس انجام شود، باید تمام زیرساخت‌های لازم فراهم باشد. بنابراین برای راه‌اندازی یک بورس هماهنگی و دستورالعمل‌های لازم نیاز بود و جز با همدلی و تخصص امکان‌پذیر نبود. وی ادامه داد: با این حال تمامی اقدامات انجام شد و زیرساخت‌های لازم صورت گرفت و به ‌رغم اینکه کلیات راه‌اندازی این بورس مشخص بود، اما جزئیات فراوانی داشت که بسیار سخت بود، زیرا صنعت برق عمدتا دولتی بوده و وجوه آن باید به خزانه واریز می‌شد. صالح‌آبادی خاطر نشان کرد: به ‌رغم این دشواری‌ها در اواخر سال ۱۳۹۱ معاملات بورس انرژی آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ ادامه پیدا کرد و در ادامه؛ زیرساخت‌های این بورس باید وارد مقررات وزارت نیرو می‌شد که در این راستا دستور‌العمل‌های صادرات برق، گواهی ظرفیت، امکان معامله برق توسط نیروگاه‌ها و بسیاری از آیین‌نامه‌های دیگر در سال ۱۳۹۲ تاسیس شد و در حال حاضر بستر مقرراتی مناسبی برای معاملات برق در بورس انرژی ایجاد شده است. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ادامه داد: در حوزه نفت نیز اخیرا جلسه‌ای با وزیر نفت برگزار شد و دستور داده شد تا نفت خام در بورس انرژی مورد معامله قرار گیرد که این ظرفیت جدید با کمک همکاران ایجاد شده و بستر لازم برای توسعه‌ فعالیت‌های آن آماده شد. وی با بیان اینکه هیات مدیره بورس انرژی یک هیات مدیره کاملا تخصصی است، خاطر نشان کرد: هیات مدیره بورس انرژی بستر مناسبی برای توسعه این بورس است و امیدواریم بورس انرژی روز‌به‌روز فعالیت خود را توسعه داده و بازاری موفق در اقتصاد کشور باشد. صالح‌آبادی عنوان کرد: تردیدی ندارم همان‌طور که سایر بورس‌ها حجم بسیار بالایی را تجربه می‌کنند، بورس انرژی نیز در سال‌های آینده همین وضعیت را داشته باشد و حجم معاملات در آن افزایش پیدا کند. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار بورس انرژی را متعلق به وزارت نیرو و نفت دانست و تصریح کرد: وزارت نیرو و نفت باید کمک کنند تا این بازار را توسعه دهند، زیرا بورس انرژی متعلق به آنها بوده و تجار نفت و برق باید در بورس انرژی قوت پیدا کند تا در اقتصاد ملی نقش موثری داشته باشد.