گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز گذشته در حالی قیمت مس در بورس کالای ایران با افزایش بیش از ۸۰ تومانی همراه شد که کارشناسان تصور می‌کردند به دلیل ثبات نرخ ارز، قیمت‌ها تا روز دوشنبه تغییری را تجربه نخواهند کرد، اما به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه این رشد اندک به دلیل افزایش نرخ میانگین هفتگی این فلز در بورس کالایی لندن بوده است. از طرفی در این روز تقاضای کاتد نسبت به میزان عرضه به شدت کاهش یافت که به عقیده یکی از فعالان آگاه، دلیل آن نزولی بودن نرخ مس در روز جمعه در بازار جهانی لندن بوده است؛ چرا که در این روز مس، رقم ۷ هزار و ۱۴۸ دلار را به ازای هر تن ثبت کرد، در حالی که نرخ میانگین هفتگی آن ۷ هزار و ۲۰۵ دلار در هر تن بوده است که نشان می‌دهد این محصول با کاهش ۵۷ دلاری به ازای هر تن مواجه شده، به همین دلیل اکثر متقاضیان منتظر افت بیشتر قیمت‌ مس در بازار داخلی طی هفته آتی هستند. به این ترتیب درمعاملات بورس کالای ایران، در گروه مس، شرکت صنایع ملی مس ایران با ۳۰۰ تن مس مفتول در تالار محصولات صنعتی و معدنی حاضر شد. این شرکت همچنین ۳۰۰۰ تن مس کاتد را در این تالار عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۲‌هزار تن مس کم عیار (سربار G)،۱۳۰ تن سولفور مولیبدن و ۹ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. از طرفی شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز ۳۰۰ تن مس مفتول را روی تابلوی عرضه برد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۳۹۶ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته افزایش ۸۵ تومانی را تجربه کرده است. از سوی دیگر کل عرضه برای این محصول ۳ هزار تن بوده در حالی که میزان تقاضا یک هزار ۸۲۰ تن ثبت شده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۹۸۱ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، کاهش ۸۶ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بوده است، در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۳۱۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۲۰ هزار و ۳ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با رشد ۸۶ تومانی در هر کیلو مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است.

از طرفی این فلز در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۲۵۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۵۰ تومانی را در هر کیلو نشان می‌دهد. فعالان بازار معتقدند: این افزایش قیمت موقتی بوده و هفته آینده به دلیل پارامترهای کاهشی با ریزش قیمت این فلز در بازار داخلی مواجه خواهیم شد.

از سوی دیگر روند سایر فلزات در بازار آزاد داخلی به تبع از ثبات نرخ ارز بی تغییر باقی ماندند. البته این در حالی است که علاوه بر مس سرب نیز افت ۱۰۰ تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد که به گفته فعالان بازار دلیل افت این فلز کاهش میزان تقاضا در بازار بوده است.

رشد اندک قیمت مس در بورس کالا